افزایش استانداردهای خودرو بدون توجه به وضعیت اقتصادی به شکست می‌انجامد

10:17 - 28 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۹۳۴۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه رابطه استاندارد اجباری و قدرت خرید مردم یک رابطه مستقیم است، گفت: اگر سازمان استاندارد فارغ از قدرت خرید مردم این استانداردها را تدوین کرده باشد قطعا شکست خواهد خورد.

افزایش استانداردهای خودرو بدون توجه به وضعیت اقتصادی به شکست می‌انجامدفرید زاوه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد در پاسخ به این سئوال که آیا ارتقای استاندارد‌های ۵۵ گانه خودرو به ۸۳ مورد اجرایی خواهد شد یا نه، اظهار کرد: پیش‌بینی این است که این استاندارد‌ها برای خودرو‌های سواری اجرایی نشود به خصوص برای خودرو‌های سایپا و ایران خودرو، خوشبین به اجرا نیستم.

کارشناس صنعت خودرو افزود: احتمالا درصد زیادی از خودرو‌ها برای تطبیق با این استاندارد‌ها یک تا دو سال وقت خواهند گرفت یا همانند سنوات گذشته خودروسازان با کلمات بازی خواهند کرد.

وی درباره اینکه چه خودرو‌هایی خواهند توانست این استاندارد‌ها را کسب کنند، گفت: اگر استاندارد‌های روز دنیا باشد که هم اکنون در اروپا در حال اجرا است تقریبا هیچ خودروی داخلی نمی‌تواند این استاندارد‌ها را کسب کند.

زاوه ادامه داد: اما اگر استاندارد‌های روز اروپا نباشد و سختگیری کمتری باشد خودرو‌های پارس، سمند، پراید و پژو قطعا نمی‌توانند این استاندارد‌ها را کسب کنند.

کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: حداکثر یک تا دو محصول از رده خارج می‌شوند تا بازار دچار خلا نشود تا به مرور سایر تولیدات به تیراژ برسند.

وی با بیان اینکه رابطه استاندارد اجباری و قدرت خرید مردم یک رابطه مستقیم است، گفت: اگر سازمان استاندارد فارغ از قدرت خرید مردم این استاندارد‌ها را تدوین کرده باشد قطعا شکست خواهد خورد.

زاوه تاکید کرد: اگر متناسب با شرایط اقتصادی جامعه ارتقا استاندارد‌ها صورت نگرفته باشد قطعا بازار خودرو دچار بحران می‌شود.

کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: با توجه به پیشینه سازمان استاندارد، بعید است این سازمان به وضعیت اقتصادی در تدوین استاندارد‌ها توجهی کرده باشد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا با خارج شدن پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید، فکری برای جایگزینی این خودرو‌ها توسط خودروسازان صورت گرفته است، گفت:متاسفانه جایگزینی برای این خودرو‌ها نشده و اگر این اتفاق بیفتد بازار دچار خلا بزرگی خواهد شد، اصولا خودرو‌های پرتیراژ جایگزینی ندارند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *