اعلام پایبندی کامل به برجام به سبک اتحادیه اروپا

15:39 - 27 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۹۳۰۰
سران کشورهای اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه بار دیگر پایبندی خود به برجام را اعلام کرده ولی در عین حال همصدا با آمریکا نگرانی خود را از آنچه رفتار تنش‌زای ایران در منطقه خوانده و همچنین برنامه موشکی تهران نیز، بیان می‌کنند.

اتحادیه اروپابه گزارش گروه بین‌الملل ، سران کشورهای اتحادیه اروپا قرار است روز پنج‌شنبه بار دیگر پایبندی کامل خود به توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کنند.

بنا به گزارش رویترز یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته که سران کشورهای اروپایی روز پنج‌شنبه بار دیگر پایبندی کامل خود به برجام را اعلام می‌کنند، اما کشورهای اروپایی از آنجایی که تمایلی به انزوای کامل خود از واشنگتن ندارند، به نقد برنامه موشک‎های بالستیک ایران و همچنین نقش تهران در منطقه که از نظر غرب موجب تنش‌زایی در خاورمیانه می‌شود، نیز خواهند پرداخت.

رویترز مدعی است به پیش‌نویس بیانیه‌ای دست یافته که براساس آن قرار است سران کشورهای اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه پس از گفتگو در بروکسل «پایبندی کامل خود را به توافق هسته‌ای با ایران را بار دیگر تکرار کنند.

به نوشته رویترز اتحادیه اروپا تا کنون تلاش‎های فراوانی برای حفظ برجام انجام داده و اعتقاد دارد که این توافق برای حفظ امنیت جهانی و منطقه بسیار حیاتی است و از دولت آمریکا و کنگره این کشور خواسته تا مانع لغو آن شوند.

بر پایه قوانین داخلی آمریکا رئیس‌جمهور این کشور باید هر 90 روز یک‌بار طی گزارشی میزان پایبندی ایران به اجرای مفاد برجام را به نمایندگان کنگره اعلام کند؛ دونالد ترامپ تاکنون دو بار پایبندی ایران به برجام را اعلام کرده اما روز جمعه هفته گذشته رسما اعلام کرد که پایبندی ایران به اجرای برجام را گواهی نمی‌دهد و از این پس نیز این کار را نخواهد کرد.

اکنون که رئیس‌جمهور آمریکا عدم پایبندی ایران به اجرای برجام را اعلام کرده نمایندگان کنگره آمریکا 60 روز فرصت دارند تا درباره برگشت یا تعلیق تحریم‎های هسته‌ای علیه ایران تصمیم‌گیری کنند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *