رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بلغورخانه تربت‌جام، آرامگاهی تیموری است

15:03 - 26 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۹۰۲۰
باستان‌شناسان با گمانه‌زنی، بررسی معماری و سفالینه‌های بقایای بنای بلغورخانه احتمال می‌دهند که این بنا، آرامگاهی از دوره تیموری باشد.

بلغورخانه تربت‌جام، آرامگاهی تیموری استبه گزارش گروه جامعه ،علی هژبری سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: گورستان تاریخی و بنای بلغورخانه واقع در روستای قلعه‌شیر شهرستان تربت‌جام به‌شماره ۹۶۰۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: با گسترش گورستان و نیز تخریب‌های مکرر، بنا در معرض خطر جدی قرار گرفته بود از این رو برنامه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه در دستور کار قرار گرفت.

هژبری با اشاره به اینکه سنگ قبر‌هایی از دوره صفوی نشان از قدمت گورستان دارد تصریح کرد:در رأس تپه‌ای مشرف بر گورستان بقایای بنایی با مصالح سنگ و ملاط گچ نیم‌کوب را می‌توان در بین بقایای خاک‌های زیروروشده تشخیص داد.

وی ادامه داد: بومیان در مقابر صفوی پایین‌دست نذر می‌کردند و در داخل بنای رأس تپه با پختن آش بلغور نذرشان را ادا می‌کردند.

این باستان‌شناس با بیان اینکه پروژه سامان‌دهی این بنا و گورستان در چهار مرحله انجام گرفت افزود:در مرحله اول با ایجاد ۱۱ گمانه آزمایشی پیرامون بنا، عرصه و حریم بنا مشخص شد.

وی تصریح کرد: در مرحله دوم تمام خاک‌های حاصل از کنکاش بنا از داخل و پیرامون بنا پاک‌سازی شده و گروه به خواناسازی پلان پرداخت.

هژبری ادامه داد: در مرحله سوم در قسمت‌هایی از بقایای بنا که فروریخته بود، به بازپیرایی پرداخته و با کشیدن عایق در رأس دیوارها، به حفاظت اولیه پرداخته و با ایجاد مصطبه‌ای گرداگرد بنا مانعی در مقابل تعرضات احتمالی به عرصه بنا ایجاد شد.

وی تأکید کرد: در همین راستا گروه با ایجاد سکو و قرار دادن بقایای سنگ گور‌های صندوقی پراکنده در گورستان از دوره صفوی این گورستان را سامان‌دهی کردند.

سرپرست این هیئت باستان‌شناسی با اشاره به این‌که بررسی معماری و سفالینه نشان می‌دهد که بنا به احتمال قریب‌به‌یقین آرامگاهی از دوره تیموری است تأکید کرد: انجام این پروژه بدون همکاری مسئولان بومی و نیز مردم روستا بخصوص دهیاری و شورای اسلامی آن امکان‌پذیر نبود.

گمانه‌زنی، تعیین عرصه و پیشنهاد حریم بقایای بنای بلغورخانه واقع در روستای قلعه شیر شهرستان تربت جام خراسان رضوی با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد.

انتهای پیام/ 


برچسب ها: باستان شناسی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *