بی‌عملی در برجام چرا؟!/ رویای چند ده ساله صهیونیست‌ها بر باد رفت/ تحلیلی حقوقی بر نظارت شرعی شورای نگهبان

13:19 - 26 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۸۹۵۷
پس از نطق سخیف ترامپ، در مواضع اعلامی مسئول پرونده برجام، شاهد فضاسازی آوانگارد بودیم؛ اگر چه اتخاذ این مواضع در مقابل هتاکی رئیس جمهور آمریکا لازم بود؛ اما به نظر می‌رسد برای مقابله با اقدامات ایالات متحده در نقض فاحش برجام کافی نیست.

بی‌عملی در برجام چرا؟!/ رویای چند ده ساله صهیونیست‌ها بر باد رفت/ تحلیلی حقوقی بر نظارت شرعی شورای نگهبانبه گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، رسانه‌ها در فضای خبری روزانه خود اخبار اختصاصی و عمومی مختلفی را منتشر می‌کنند که این اخبار بعضا فقط در یک رسانه منتشر شده است. گروه فضای مجازی در نظر دارد هر روز اخبار منتخب فضای مجازی را از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و حتی کانال‌های تلگرامی مختلف جمع‌آوری کرده و در قالب یک بسته خبری منتشر کند. در این بسته همه خبر‌ها و آیتم‌ها با ذکر منبع منتشر می‌شوند و انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست.

تحلیلی حقوقی بر نظارت شرعی شورای نگهبان

عباسعلی کدخدایی عضو شورای نگهبان در کانال تلگرامش تحلیلی حقوقی بر نظارت شرعی شورای نگهبان پیرامون تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون تشکیلات و وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخاب شهرداران منتشر کرد.

شورای نگهبان در نامه‌ی شماره ۹۶/۱۰۰/۲۴۰ مورخ ۱۳۹۶/۱/۲۶ اقدام به صدور یك نظر شرعی بدین شرح نمود:

با عنایت به اطلاعات واصله از برخی مناطق كشور كه اكثریت مردم آنها مسلمان و پیرو مذهب رسمی كشور هستند و افراد غیر مسلمان در این مناطق خود را داوطلب عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا نموده‌اند و با توجه به اینكه تصمیمات این شوراها در خصوص مسلمین بدون لزوم رسیدگی به آن در شورای نگهبان لازم الاتباع خواهد بود، تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون تشكیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی كشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ نسبت به چنین مناطقی با نص فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی علیه‌الرحمه در تاریخ ۱۳۵۸/۷/۱۲ مذكور در صحیفه نور (جلد ۶، چاپ ۱۳۷۱، صفحه ۳۱) مغایر است و لذا خلاف موازین شرع شناخته شد». پس از اعلام نظر شورای نگهبان در خصوص نظارت شرعی بر این تبصره‌ قانونی که به موجب آن عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا در مناطقی که اکثریت آن مسلمان هستند مغایر با موازین اسلامی شناخته شد؛ اظهارنظرهای مختلف و متفاوتی پیرامون ارزیابی، بررسی و نقد این نظریه بیان شد. در این راستا تحلیل ابعاد گوناگون ایراد شرعی شورای نگهبان بر تبصره‌ی مذکور از حیث حقوقی و فارغ از نگاه‌های سیاسی امری ضروری و بایسته تلقی می‌شود. از همین‌رو این متن در مقام تحلیل و بررسی حقوقی نظر شورای نگهبان در خصوص مغایرت عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا است.

به نظر می‌رسد ارائه تحلیل منطقی و دقیق پیرامون این موضوع منوط به پاسخگویی به دو سوال مهم و اساسی است:

اولا، آیا فقهای شورای نگهبان صلاحیت نظارت شرعی بر قوانین جاری کشور را دارند یا خیر؟

ثانیاً در صورت وجود این صلاحیت آیا نظر شورای نگهبان در خصوص مغایرت تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون تشکیلات و وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا، با موازین شرعی بر اساس معیارها و موازین قانونی صادر شده است یا خیر؟

بر این اساس ابتدا به بررسی حدود صلاحیت شورای نگهبان در نظارت شرعی بر قوانین جاری کشور و سپس به تحلیل نظر شورای نگهبان پیرامون عدم امکان عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای اسلامی پرداخته می‌شود ....

*تحلیلی حقوقی بر نظارت شرعی شورای نگهبان پیرامون تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون تشکیلات و وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخاب شهرداران

«علی فتاحی زفرقندی»

تحلیل نظر شورای نگهبان پیرامون عدم امکان عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای اسلامی هر چند نظر شورای نگهبان در خصوص عدم امکان عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا در مناطقی که اکثریت آن مسلمان هستند، از باب نظارت شرعی شورای نگهبان صادر شده است و بیش از آن‌که نیازمند تحلیل حقوقی باشد نیازمند تحلیل فقهی است، اما مطالعه‌ ابعاد حقوقی موضوع نیز می‌تواند محل تأمل باشد.

بررسی این موضوع منوط به پاسخ‌گویی به این سؤال است که حدود حقوق سیاسی اقلیت‌های دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون اساسی و فرامین رهبری تا کجا است؟ و آیا قانون عادی در خصوص این حق اقلیت‌های دینی مطابق با قانون اساسی است یا خیر؟ برای پاسخ‌گویی به ‌این سؤال باید مبانی حقوق اقلیت‌های دینی در قانون اساسی و حدود آن مورد مطالعه قرار گیرد؛ سپس نقش شوراها در نظام اسلامی و خصوصیات لازم برای عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا در دیدگاه امام خمینی(ره) مورد تحلیل و بررسی گردد.

تخطئه فقهای شورای نگهبان برای ایفای وظیفه قانونی!

«حامد نیکونهاد عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم»

در فضای هیجانی روزهای منتهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورهای اسلامی شهر و روستا که حتی برخی مقامات و مسئولان بابت خودداری‌شان از تکالیف صریح قانونی بازخواست نمی‌شوند، فقهای شورای نگهبان به واسطه عمل به تکلیف قانونی خود از سوی برخی رسانه‌ها و حقوقدانان مواخذه شدند. پاسداری فقهای شورای نگهبان از رعایت موازین شرعی در قوانین و مقررات که در اصل چهارم قانون اساسی ذکر شده، اگرچه یکی از مولفه‌های روشن و شناخته‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است اما صیانت فقها از موازین شرعی باعث تعجب برخی رسانه‌ها و موجب واکنش تعجب‌برانگیز برخی حقوقدانان شد. بر طبق اطلاعاتی که به فقهای شورای نگهبان رسیده بود، در برخی از مناطق کشور که اکثریت مردم پیرو دین و مذهب رسمی کشور مصرح در اصل ۱۲ قانون اساسی بوده‌اند، غیرمسلمانانی برای عضویت در شوراهای اسلامی چنین مناطقی ثبت نام کرده‌اند. فقهای شورای نگهبان که به تصریح اصل ۴ قانون اساسی، یگانه مرجع تشخیص انطباق یا عدم انطباق قوانین و مقررات کشور با موازین اسلامی هستند، در راستای اجرای این تکلیف قانونی خویش، و با توجه به اطلاعات واصله و تحقیق صورت‌گرفته در خصوص برخی داوطلبان غیرمسلمان برای عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا در برخی مناطق مسلمان‌نشین کشور، اعلام کردند که تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون تشكیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی كشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ مغایر موازین شرعی است.

گرامیداشت سی و سومين سالروز عمليات عاشورا

محسن رضايی فرمانده اسبق سپاه در سی و سومين سالروز عمليات عاشورا (ميمك)، خاطره پاك رزمندگان و فرماندهان اين عمليات مهم و همه رزمندگان و شهدای دفاع مقدس را گرامی داشت. «در بیست و پنجم مهرماه ٦٣عملیات عاشورا (میمک)، با رمز «یا ابا عبدالله الحسین(ع)»، در جبهه میانی منطقه ارتفاعات مرزی میمک با مشارکت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. در این عملیات چند پاسگاه و ارتفاع مهم منطقه آزاد شد و سه هواپیما و دو بالگرد و ۹۵تانک و نفربر و ده ها خودرو سبک و نیمه سنگین از دشمن منهدم گرديد و غنایم بسیاری به لشکریان اسلام رسید. خاطره پاك دلاوری‎ها و قهرمانی‌های رزمندگان و فرماندهان این عملیات و ياد همه شهدای دفاع مقدس به ویژه شهیدان سرافراز استان ایلام را گرامی می‌داريم.

رويای چند ده ساله صهيونيست ها بر باد رفت

مهدی محمدی فعال رسانه ای: تصرف كركوك و بخش های گسترده از شمال عراق، علامتی از آن است كه چه كسی واقعا صاحب قدرت است و چه كسی فقط درشت‌گويی می كند. به فاصله كمتر از دو روز از اعلام راهبرد ترامپ درباره ايران، مهم ترين پروژه بی‌ثبات ساز امريكا در منطقه، بی‌هزينه و در كمترين زمان خنثی شد. اكنون از توطئه كردستان مشتعل، تنها يك بازرانی خسارت زده مانده و مردمی كه دريافته اند او به سفارش اسراييل جز ناامنی و محروميت برای آنها به بار نياورده است. حل مسئله از طريق تركيب گفت وگو وفشار نشان دهنده مهارتی است كه اكنون در خاورميانه بی نظير است. رويای چند ده ساله صهيونيست ها بر باد رفته چراكه مردی از جنس مقاومت اعراب و كردها را متقاعد كرده عواقب راهی كه می روند چيست و دورنمايی از اين عواقب را هم به آنها نشان داده است. اين موثرترين درسی است كه می شد به ترامپ داد. ايران نشان داد نه فقط راهبرد دارد بلكه از ابزارهای لازم برای اجرای راهبرد خود هم بهره مند است. حالا آقای ترامپ مي تواند ده سخنراني ديگر هم بكند...

بی‌عملی در برجام چرا؟!

رضا سراج فعال رسانه ای: پس از نطق سخیف ترامپ، در مواضع اعلامی مسئول پرونده برجام، شاهد فضاسازی آوانگارد بودیم. اگر چه اتخاذ این مواضع در مقابل هتاکی رئیس جمهور آمریکا لازم بود؛ اما به نظر می‌رسد برای مقابله با اقدامات ایالات متحده در نقض فاحش برجام کافی نیست. اگر شرط کافی، اقدامات متقابل است؛ آنگاه بی‌عملی و تعلل در اقدامات، این فرضیه را قرین به صحت می‌کند که اتخاذ فضاسازی صرف و مواضع آوانگارد در مقابل ترامپ، ناظر بر فرار به جلو برای مدیریت مطالبات مردم و تخدیر منتقدان و نیروهای انقلابی بوده است. بی‌عملی در اقدامات متقابل، انگاره خرید زمان از سوی کدخدا باوران را تقویت می‌کند. شاید معتبرسازی اروپایی‌ها به عنوان آدرس غلط در افکار عمومی و به انتظار نشستن اثر بخشی تحریم‌ها برای تغییر نگرش مردم، به زمان نیاز دارد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *