"کارشناسان روسی": ترامپ برای هیچ مسئله بین‌المللی راهکار ندارد

18:20 - 28 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۸۹۳۹
به عقیده کارشناسان روسی، دو عامل فقدان راهکار در خاورمیانه و شکاف سیاسی در آمریکا، دلیل سخنان دونالد ترامپ در مورد برجام است، ضمن اینکه هدف او منحرف کردن اذهان عمومی از کره شمالی هم بود.

به گزارش سرویس بین الملل ، کارشناسانی که در میزگرد ترتیب داده شده در شبکه تلویزیونی «راسیا تودی» شرکت کرده بودند، بر این عقیده هستند که سخنان "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا در مورد امکان لغو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از سوی این کشور، گویای واقعیت فقدان راهکار واشنگتن در منطقه خاورمیانه است، ضمن اینکه اوضاع سیاسی داخلی در ایالات متحده نیز روی این موضع گیری تاثیر گذاشته است.

به عقیده "ولادیمیر یوسییف" معاون مدیر موسسه کشورهای مشترک المنافع و کارشناس نظامی روسیه، اقدامات ترامپ در باره توافق هسته‌ای با ایران، به فقدان استراتژی واشنگتن برای خاورمیانه و بخصوص در رابطه با ایران مربوط می شود.

این کارشناس برجسته توضیح داد: «از یک سو ترامپ بسیار مایل است که ایران را تحریک کند تا این کشور مستقیما توافق هسته‌ای را نقض کند. ضمن اینکه چنین مسئله‌ای رویارویی ها در خاورمیانه را افزایش خواهد داد. ولی مسئله این است که آمریکا راهکار مشخصی برای هیچیک از مسائل مهم بین المللی ندارد، نه در مورد ایران، نه در خصوص کره شمالی و نه در سوریه.»

یوسییف افزود: «دولت کنونی آمریکا نه اینکه نتواند، بلکه نمی خواهد تصمیم بگیرد و از روی عمد چنین برخورد می کند.»

"الکساندر کوزنیتسوف" نائب رئیس موسسه پیش بینی حل و فصل مسائل سیاسی روسیه نیز دیدگاه مشابهی داشته و می گوید، اظهارات ترامپ، از لحاظ راهکار سیاست خارجی آمریکا، اقدامی نسنجیده است و صراحتا اعلام کرده که واشنگتن راهکاری برای برخورد با مسائل خاورمیانه ندارد.

کوزنیتسوف یادآور شد، به نظر میرسد که در اصل دو دلیل وجود دارد که به خاطر آن دونالد ترامپ از امکان بازنگری در توافق هسته‌ای با ایران صحبت کرده است. وی توضیح داد: «دلیل نخست آن است که اوضاع سیاسی داخلی در آمریکا بسیار پیچیده شده و شکاف بین نیروهای سیاسی در این کشور افزایش یافته است. محرک دیگر ترامپ نیز راضی نگهداشتن متحدین سیاسی خویش در خاورمیانه، یعنی اسرائیل و عربستان سعودی بود که تنها کسانی هم بودند که از سخنان ترامپ ابراز خرسند کردند.»

به عقیده این کارشناس، بعد از انتخاب ترامپ به سمت ریاست جمهوری، شکاف در جامعه سیاسی آمریکا بیشتر از گذشته تعمیق شد و همچنان در حال گسترش است.

"ایرینا فدوروا" کارشناس ارشد موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه نیز معتقد است که احتمالا اوضاع داخلی در آمریکا که در ابتدا باعث وارد شدن ترامپ به کاخ سفید شد، اکنون هم باعث شده تا او امکان بازنگری در توافق هسته‌ای را مطرح کند.

وی افزود: «به نظر من، ترامپ سعی دارد تمرکز توجه ها به روی اوضاع پیرامون کره شمالی را کاهش دهد، برای اینکه او هنوز نتوانسته تصمیمی در این رابطه بگیرد و به همین خاطر مایل نیست جامعه جهانی به مسئله کره شمالی زیاد توجه کند. بدین ترتیب دشمن دیگری یا همان دشمن قدیمی آمریکا را بهانه خوبی برای رسیدن به این هدف خود و تمرکز توجه ها به آن پیدا کرده است.»

به عقیده این کارشناس هم ترامپ مشخصا هیچ راهکار جدید و منطقی در قبال ایران ندارد و صرفا همان ادعاهای خود در زمان مبارزات انتخاباتی که توافق هسته‌ای، معامله بسیار بدی بوده را تکرار کرده و خواستار خط مشی شدیدالحن تری در برخورد با ایران شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *