کاهش مصرف آب با مدیریت پساب ها/ اخذ استاندارد از ۳کشور جهان

12:42 - 26 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۸۹۳۸
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: استاندارد های لازم در استفاده از پساب ها از ۳کشور جهان گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، رحیم میدانی در نشست خبری در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه آب اظهار کرد: برای استفاده از منابع آبی هر کشوری ظرفیتی وجود دارد و درحال حاضر در کشور بیش از توان و ظرفیت از آب استفاده می شود.

وی افزود: در راستای کاهش مصرف آب اقدامات زیادی از جمله ساخت شبکه های مدرن و ابیاری نوین صورت گرفته که با این وجود مشکلات در این حوزه هنوز حل نشده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به افراط در مصرف آب خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دلایل هدر رفت اب های سطحی تالاب‌ها هستند اما استفاده از سفره های زیر زمینی ملموس تر بوده است و در این راستا باید مشکل اضافه برداشت حل شود در غیر این صورت بحران ادامه خواهد یافت.

میدانی از جمله مهمترین راه های صرفه جویی در مصرف آب را بازیافت دانست و خاطرنشان کرد: بازیافت اب یکی از روش های تامین از مورد نیاز است و باید به دنبال آن بود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا بیان کرد: یکی از بزرگترین پروژه ها در شهر مشهد در دست اجرا است و باید از تجارب کشورهای مختلف در این راستا استفاده شود و با مطالعات انجام شده جایگزین اب کشاورزی شود.

میدانی افزود: استفاده از پساب ها استانداردهای خاص خود را دارد که در حال حاضر از ۳ کشور آلمان، اسپانیا و امریکا این استاندارد ها اخذ شده است

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از طریق این پروژه بالغ بر ۱۰۰ میلیون متر مکعب توان بازیافت فراهم می شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: در بحث کاهش مصرف اب باید به دنبال راهکارهای کم هزینه برای کشور بود تا صرفه اقتصادی داشته باشد.

میدانی در ادامه بیان کرد: با گرفتن راندمان ۸۰ درصد در بحث تصفیه پساب ها از هر ۱۰۰ میلیون متر مکعب پساب ۸۰ میلیون متر مکعب اب بازیافت می‌شود که برای رفع کمبود اب روش اقتصادی است.

وی درارتباط با آخرین امار بارندگی در کشور خاطرنشان کرد: قبل ازشهریور ماه اعلام شده بود که در مهرماه در غرب کشور کاهش بارش خواهیم داشت و عمده بارش ها در حوزه خزر با ۶۰ میلیمتر بوده که با رشد ۹۲ درصدی همراه بوده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در ادامه افزود: در حوزه دریاچه ارومیه بارش ها 8 میلی متر بوده است که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد منفی بوده و این درحالی است که میزان ورودی آب به سدها بالغ بر ۶۵۰ میلیون مترمکعب از سال آبی گذشته پیش بینی شده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد:سطح دریاچه ارومیه از 3 سال گذشته 22 سانتی متر اُفت داشته است که نشان می دهد این دریاچه در وضعیت مناسبی قرار ندارد و میزان بارندگی با کاهش 34 درصدی روبرو بوده است.

 میدانی در صحبت های خود به شیرین‌سازی آب دریا اشاره کرد و گفت: به بخش خصوصی مجوز یک میلیارد مترمکعب برداشت از آب دریا را در حال حاضر دارد و درحال حاضر۶۰ میلیون مترمکعب آب از طریق شیرین سازی آب دریا حاصل می شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در رابطه با انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان اظهار کرد: برای این پروژه هنوز مجوز لازم را اخذ نکرده‌ایم چرا که قرار بود بر اساس این پروژه ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب انتقال یابد که ۱۵۰ میلیون برای صنعت و ۵۰ میلیون مترمکعب برای شرب باشد اما هنوز تقاضایی از سوی صنایع برای این بخش نشده است.

وی افزود: به منظور تامین ۳۰ میلیون مترمکعب نیاز آب شرب سمنان گزینه دیگری را تعریف کرده‌ایم تا از طریق سامانه‌ آب‌های شیرین را به این استان برسانیم که در حال حاضر این طرح در حال بررسی است.

 میدانی در پاسخ به سوالی مبنی بر عملکرد اردکانیان در وزارت نیرو عنوان کرد: وی به پشتوانه منابع علمی به دنبال مدیریت آب کشور خواهد بود و حتما تعادل بین منابع و مصارف آب از مهمترین برنامه‌ریزی‌های وی در دوران وزارت در نظر گرفته خواهد شد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا خاطرنشان کرد: اردکانیان سیاستی مبنی بر سدسازی برای رفع بحران آب ندارد بلکه پشتوانه اصلی وی منابع علمی است بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که طرح تعادل بخشی را کنار بگذارد.

وی افزود: قطعا سدسازی می‌تواند در شرایطی خاص در مدیریت منابع آب کارساز باشد اما باید تمام تصمیماتی که در این حوزه اتخاذ می‌شود با حساب و کتاب باشد ضمن اینکه به اعتقاد بنده اردکانیان در این زمینه فعالیت خوبی خواهد داشت و امیدواریم که با حمایت نمایندگان مجلس فعالیت خوبی را در وزارت نیرو آغاز کند.

میدانی در گوشه ای از صحبت های خود به فلات مرکزی اشاره کرد و گفت: فلات مرکزی 45 درصد جمعیت کشور را در خود متمرکز کرده است، اما منطقه‌ بی‌آبی است، پس باید یا جمعیت را به مناطق پرآب ببریم و یا جمعیت در همان جا باقی بمانند و آب به آنجا منتقل شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: رئیس‌جمهور در سال 93 دستور دادند انتقال حوضه به حوضه فقط باید برای شرب صورت گیرد، پس فقط باید اقدام به انتقال آب شرب کنیم.

وی در ارتباط با طرح تعادل‌بخشی آب اظهار کرد: در سال جاری در قالب این طرح 115 هزار حلقه چاه باید مسدود شود که تا این لحظه 1650 چاه مسدود شده است.

میدانی در ادامه افزود:: انسداد چاه‌ها نیازمند تأمین منابع مالی است که متأسفانه از 400 میلیارد تومان اعتبار تنها 114 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تاکید کرد: ریشه بحران آب در ایران، عدم تعادل بین منابع و مصارف است و این عدم تعادل باعث شده تا نسبت به میزان ظرفیت مصرف آب نداشته باشیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *