اصلاح اقتصاد آب در راستای کاهش مصرف/ ارائه مدل‌های جدید برای تصفیه فاضلاب شهری

13:46 - 25 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۸۶۰۴
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: تا زمانی که اقتصاد آب اصلاح نشود، مردم از نصب لوازم کاهنده مصرف خودداری کرده و مصرف آب کنترل نخواهند شد.

اصلاح اقتصاد آب در راستای کاهش مصرف/ ارائه مدل‌های جدید برای تصفیه فاضلاب شهریبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، محمد پرورش در سیزدهمین نمایشگاه آب و تأسیسات آب و فاضلاب اظهار کرد: تا زمانی که ارزش آب از سوی مردم درک و اقتصاد آب اصلاح نشود، مصرف آب کاهش نخواهد یافت.

وی افزود: مردم نیم لیتر آب را از فروشگاه‌ها به قیمت 600 تومان خریداری می‌کنند درحالی‌که شرکت آب و فاضلاب 600 تومان را بابت فروش 2 هزار بطری نیم لیتری و یا یک مترمکعب آب دریافت می‌کند، یعنی به عبارتی فروش آب به مردم یک دوهزارم قیمت آب بسته‌بندی است.

پرورش با تأکید بر اینکه آب تهران مربوط به خود مردم است و ما تنها انتقال‌دهنده آن هستیم، اضافه کرد: زمانی که اسم افزایش قیمت می‌آید، بسیاری نسبت به این اقدام جبهه‌گیری می‌کنند با این تفاسیر واقعاً آب ارزان است پس باید همه کمک کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تأکید کرد: اگر آب ارزش پیدا کند، مردم به نصب لوازم کاهنده مصرف ترغیب می‌شوند، پس تا زمانی که قیمت آب ارزان باشد، نمی‌توان کاهش مصرف از سوی مردم انتظار داشت.

پرورش از مدل‌های جدید برای اجرای تصفیه فاضلاب شهرهای استان تهران با مشارکت بانک زیرساخت آسیایی خبر داد و گفت: شهرهای استان تهران منابعی برای اجرای طرح‌های فاضلاب و احداث تصفیه‌خانه ندارند و وضعیت خوبی هم به این جهت ندارند، بنابراین مدل جدیدی تهیه و به دولت ارائه شده است.

وی با تأکید بر اینکه به این نتیجه رسیده‌ایم اگر دولت بخواهد برای اجرای شبکه فاضلاب و احداث تصفیه‌خانه ورود کند به دلیل مسائل مالی این موضوع 30 سال به طول می‌انجامد، افزود: پس مدل مالی را بر اساس اقتصاد مقاومتی طراحی کرده و آن را به دولت ارائه کرده‌ایم که بر اساس آن 600 میلیون یورو از بانک زیرساخت آسیایی وام اخذ خواهد شد و تا سقف 2 میلیارد دلار (1400 میلیون دلار) شرکت آب و فاضلاب آن را تضمین کرده و از محل دریافت حق انشعاب و کمک شهرداری تأمین خواهد شد.

وی افزود: این پروژه قادر است 100 هزار مترمکعب فاضلاب شهرهای استان تهران را در شبانه‌روز تصفیه کند و بجای اینکه به فاضلاب تبدیل شود، پساب شده و در بخش کشاورزی و صنایع استفاده شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران همچنین از ارائه پیشنهاد به معاون اول رئیس‌جمهور برای تبدیل تهران در قالب طرح اسکادا خبر داد که بر اساس آن تهران به سمت هوش مصنوعی برود.

پرورش ادامه داد: این طرح در قالب فایناس 100 میلیون یورویی و با مشارکت 11 شرکت خارجی قرار است اطلاعات مکانی لوله‌های آب را در اختیار شهرداری قرار دهد تا دیگر لوله‌های شبکه گاز شبکه آب را از بین نبرد و یا لوله‌های آب شبکه فیبر نوری را از بین نبرد.

پرورش با تأکید بر اینکه در حال حاضر 65 درصد جمعیت تهران تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد، گفت: تهران 9 هزار کیلومتر شبکه فاضلاب دارد که تاکنون برای 6500 کیلومتر آن شبکه فاضلاب ایجاد شده و به عبارتی 65 درصد جمعیت تهران تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد.

وی افزود: فاضلاب تهران تا سال 1400 به پایان می‌رسد و تا سال مورد اشاره 850 میلیون مترمکعب پساب تولید خواهد شد.

پرورس در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر 300 میلیون مترمکعب پساب تولید و به بخش‌های کشاورزی و صنایع داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در انتها خاطرنشان کرد: از لحاظ فرهنگی به جایی نرسیده‌ایم که بخواهیم از پساب برای آب شرب استفاده کنیم، بنابراین پساب در بخش‌های کشاورزی و صنایع و فضای سبز استفاده می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *