توجه دولت به تولید داخلی؛ راهکار مقابله با تحریم‌های احتمالی امریکا

12:07 - 25 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۸۵۵۳
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس در رابطه با راهکارهای مواجهه با تحریم‌های احتمالی امریکا گفت: دولت باید برای پاسخی عملی و مناسب نسبت به امریکا، اسرائیل و عربستان و هم پیمانان‌شان توجه را به تولید داخل معطوف کند.

توجه دولت به تولید داخلی؛راهکار مقابله با تحریم‌های احتمالی امریکابه گزارش گروه سیاسی ، هادی قوامی گفت: تحریم‌های آمریکا در مقاطع مختلف دارای تنوع بوده است و موضوع اخیری که ترامپ اتخاذ کرد مبنی بر این است که سیاست متحد و یکپارچه ای [در کنار صهیونیسم و سعودی ها] علیه ایران اعمال کنند.

وی با اشاره به زیر سوال بردن توافق هسته‌ای از سوی امریکا و تلاش برای جلوگیری از سرعت رو به رشد جمهوری اسلامی در منطقه و جهان افزود: امریکا تصور می کند فشارهای اقتصادی موثر است و به طرق مختلف اعمال فشار می کند تا امکان گشایش ال سی با طرف های ایرانی امکان پذیر نباشد.

قوامی ادامه داد: مهم ترین اقدام در چنین شرایطی مبنی بر اینست که توجه را به داخل جلب کنیم؛ یعنی دولت برای پاسخی عملی و مناسب نسبت به امریکا، اسرائیل و عربستان و هم پیمانان شان توجه را به تولید داخل معطوف کند و ظرفیت های داخلی و رشد اقتصادی حاصل شود.

این نماینده مجلس افزود: اگر مجموعه اقدامات در قوای سه گانه به سمت و سویی رود که بهره وری در اقتصاد را متناسب سازی کند، به رشد مناسب و گسترش اشتغال می انجامد و با بسیاری کشورها زمینه صادرات محصولات را فراهم خواهیم آورد.

قوامی در این راستا از آمار ۱۲ میلیارد دلاری تجارت خارجی کشورمان با عراق سخن گفت و افزود: رسیدن تجارت خارجی به ۶۰ میلیارد دلار امکان پذیر است و حتی این رقم در عراق را می توان به ۲۰ میلیارد دلار رساند.

وی در عین حال بر لزوم تمرکز وزارت «صمت» بر موانع تجاری تاکید کرد و گفت: در بسیار جاها باید جلوی واردات را گرفت؛ واحد نبرد صنعت کشورمان چندین ماه خوابیده است و وزارت "صمت" باید توجه خود را به تولید داخل معطوف نماید.

قوامی خوراک دهی به واحدهای تولیدی را متناسب با افزایش مزیت های اقتصادی میسر دانست و بیان کرد: باید از مزیت های تولیدی به بهترین شکل استفاده کنیم تا مردم پول خود را با ورود به بورس، وارد چرخه های اقتصادی کنند و این راهکار مقابله با تهدیدهاست.

وی با اشاره ضمنی به سفته بازی از سوی مردم گفت: وقتی در پایان سال ارز به ۵ هزار تومان می رسد، مردم ناچار هستند پول خود را از بانک های خارج کرده و به خرید دلار و ارز مبادرت کنند و این مسئله در اقتصاد، سفته بازی است و نمی توان این قواعد علمی را نفی کرد

براساس گزارش رادیو گفت‌وگو، قوامی با بیان اینکه، باید شرایط را برای تولید داخلی فراهم کنیم تا این پول ها کانالیزه شده و به سمت تولید داخل حرکت کند، خاطر نشان ساخت: مهم ترین مسئله تحقق شعار سال است که واردات کالا از سوی وزارت نفت و... به سمت تولید داخل حرکت نماید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *