ایجاد بیش از ۷۰۳ هزار شغل در فصل بهار و ۷۹۵ هزار شغل در فصل تابستان/ رشد اقتصادی سه ماهه اول امسال ۷/۷ درصد است

12:31 - 25 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۸۵۵۱
دسته بندی: سیاست ، عمومی
معاون اول رئیس جمهور گفت: رشد اقتصادی كشور بر اساس گزارش مركز آمار ۹ درصد و بر اساس گزارش بانك مركزی بیش از ۱۲ درصد بوده و اگر كسی به آمارهای مراكز رسمی كشور توجه ندارد بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول بیش از ۱۲ درصد بوده است.

لزوم توجه به فلسفه، مبانی و کاربرد استاندارد برای مقابله با فساد، رانت خواری و قانون گریزیبه گزارش گروه سیاسی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری صبح امروز سه شنبه در بخشی از سخنان خود در مراسم روز ملی استاندارد تصریح كرد: بنگاه های تولیدی برای حضور قدرتمند در بازارهای داخلی كشور نیازمند تولید محصولاتی قابل رقابت هستند. زیرا بازار امروز كشور بازاری ایزوله و انحصاری نیست كه بتوان هر كالایی را با هر قیمت و كیفیتی عرضه كرد و مردم مجبور به خرید آن باشند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینكه اگر تولیدات بهتر و فضا مطلوب تر شود در سال های آینده قادر خواهیم بود اقتصاد كشور را با صادرات محصولات غیرنفتی اداره كنیم اظهار داشت: در دو سال گذشته تراز تجاری كشور مثبت بوده و میزان صادرات غیرنفتی از واردات بیشتر بود. ممكن است در شرایطی این تراز معكوس شود. ما باید به دوره ای برسیم كه تجارت منهای نفت خاممان شرایط مثبت داشته باشد.

جهانگیری با بیان اینكه شرایط اقتصادی كشور امروز در مسیر صحیحی قرار گرفته است از برخی نقدها كه با بررسی وضعیت چند بنگاه ارایه شده و فضای اقتصادی كشور سیاه نشان داده می شود انتقاد كرد و گفت: متأسفانه در فضای رسانه ای نقدها با این نگاه بیان می شود و با درج چند خبر درباره چند بنگاه اقتصادی نتیجه گیری می كنند كه وضع صنعت بهم ریخته یا اقتصاد كشور از بین رفته است. در حالی كه در ایران چندصد هزار بنگاه صنعتی مشغول فعالیت هستند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در همه كشورهای پیشرفته نیز شاهد ورشكستگی برخی بنگاه های اقتصادی هستیم اما كسی نمی گوید كه اقتصاد آنها از هم پاشیده و وضعیت نامطلوبی دارند.

جهانگیری با اشاره به جلسه روز گذشته اقتصاد مقاومتی و گزارش سازمان برنامه و بودجه كشور درباره مهمترین شاخص های كلان اقتصادی اظهار داشت: مهمترین دستاورد اقتصادی سال های اخیر بازگشت ثبات و آرامش به اقتصاد كشور بوده است.

وی با اشاره به اینكه از سال ۹۲ مهم ترین هدف گذاری دولت پیش بینی پذیر كردن اقتصاد برای فعالان اقتصادی به منظور كاهش ریسك فعالیت اقتصادی دانست و گفت: به فضل الهی یك ثبات قابل قبول در شاخص های كلان اقتصادی ایجاد شده است و فضا برای تعامل بین فعالان اقتصادی ایران با خارج از كشور فراهم شده است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینكه در سال های گذشته ما مجبور بودیم ۲۲ میلیارد دلار از پول های كشور را در كشوری سپرده گذاری كنیم تا به پشتیبانی آن پول ۱۹ میلیارد دلار فاینانس جذب كنیم اظهار داشت: این اقدامات واقعاً عجیب و غیرقابل باور بود. خوشبختانه امروز ما فاینانس ها را تنها با یك برگ تضمین وزیر اقتصاد اخذ می كنیم.

جهانگیری با ابراز تأسف از اظهارات كسانی كه بدون توجه به این واقعیات میزان جذب فاینانس در دولت تدبیر و امید را زیر سوال می برند گفت: در حال حاضر ۲۵ میلیارد دلار خط فاینانس جذب شده و چندین میلیارد دلار هم تفاهم نامه امضا شده و ما این میزان را تا وقتی كه نهایی نشده اعلام نخواهیم كرد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به قرارداد ۵ میلیارد دلاری شركت توتال در زمینه نفت و گاز و تبادل ۴۰ میلیارد دلاری فناوری میان ایران و شركت های خارجی گفت: رشد اقتصادی كشور بر اساس گزارش مركز آمار ۹ درصد و بر اساس گزارش بانك مركزی بیش از ۱۲ درصد بوده و اگر كسی به آمارهای مراكز رسمی كشور توجه ندارد بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول بیش از ۱۲ درصد بوده است. البته عده ای این میزان رشد در سال گذشته را به خاطر افزایش درآمدهای نفتی می دانند اما در سه ماهه اول امسال نیز رشد اقتصادی به عدد ۷/۷ درصد رسیده است.

جهانگیری ادامه داد: رشد سرمایه گذاری خارجی كه سال ها منفی بود در سه ماهه چهارم سال ۹۵ به بیش از ۶ درصد و در سه ماهه اول سال ۹۶ به بالای ۷ درصد رسید. تورم نیز كه روند تك رقمی اش تداوم داشته و بر اساس آمارها بیش از ۷۰۳ هزار شغل در فصل بهار و ۷۹۵ هزار شغل در فصل تابستان ایجاد شده است.

وی تأكید كرد: صاحبنظران در همه كشورها بر اساس آمارهای رسمی اقتصاد كشور را تحلیل می كنند و نباید بر اساس ذهنیات در مورد اقتصاد كشوری را داوری كرد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: ما برای حمایت از تولید داخلی كشور سال گذشته ۱۸ هزار میلیارد دلار و امسال ۳۰ هزار میلیارد دلار اختصاص دادیم تا واحدهای كوچك و متوسط و واحدهای نیمه تمام بخش خصوصی كه بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیكی داشته اند از تسهیلات استفاده كنند. ما راهی جز این برای حمایت تولید داخلی نمی شناسیم راهی كه منجر به اتصال تولیدكننده به بازار، دسترسی صنایع به منابع داخلی و حل مسائل درونی بنگاه ها می شود.

جهانگیری افزود: ما شعار تولید و اشتغال را كه شعار امسال بود در سرلوحه كار دولت قرار داده ایم و معتقدیم در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده ایم كه توانسته اقتصاد ایران را مقاوم تر كند.

معاون اول رئیس جمهور به شوك كاهش قیمت نفت در سال ۹۴ اشاره كرد و گفت: صاحبنظران اقتصادی می دانند كه چنین اتفاقی می توانست تمام شاخص های اقتصادی را بر هم بریزد اما آیا كسی در كشور این كاهش قیمت را احساس كرد؟ این نشان می دهد كه اقتصاد كشور مقاوم شده البته نه كامل، بلكه به سمت مقاوم شدن حركت كرده است.

جهانگیری با بیان اینكه چندین ماه است كه درباره سخنرانی رئیس جمهور آمریكا تبلیغ می شود كه ترامپ استراتژی جدیدی در خصوص ایران بیان خواهد كرد گفت: انتظار این بود كه این سخنان از سوی رئیس جمهوری آمریكا بتواند پیش از اجرایی شدن به لحاظ روانی آثار خود را در اقتصاد ایران بگذارد اما اینگونه نشد .

وی گفت: ترامپ با بدترین لحن، توهین آمیزترین واژه ها و سخیف ترین كلمات علیه ایران صحبت كرد. برخی ها پیش از این سخنان می گفتند اگر او برجام را پاره كند قیمت ارز نجومی خواهد شد اما چرا اینگونه نشد و اتفاقی نیفتاد؟ چرا بازار سرمایه كه سریع تر از سایر بخش ها از این تحولات متأثر می شود واكنشی نشان نداد؟

فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی تصریح كرد: زیرا ملت ایران به آینده امیدوار بود. ملت ایران به توان دولت برای عبور از شرایط سخت باور داشت و می دانست كه این دولت می تواند كشور را اداره كند. ملت ایران دستپاچه نشد و بی اعتنایی كرد. آمریكایی ها باید یاد بگیرند و بدانند با چه ملتی طرف هستند.

جهانگیری گفت: نه تنها در داخل ایران كسی پولش را از بانك ها برای خرید ارز و طلا خارج نكرد حتی در سطح جهانی نیز این سخنان تأثیر نداشت و قیمت نفت یك سنت هم جابجا نشد. دنیا هم به سخنان رئیس جمهور آمریكا بی اعتنایی كرد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: ما توانستیم از ایران چهره ای قدرتمند در دنیا ترسیم كنیم. چهره ای واقعی از توان دولت، ملت و حاكمیت ایران.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینكه توجه به استاندارد و انتخاب و زبان معیار كشور برای امروز كشور و جهان ضروری است، گفت: استاندارد نه تنها برای صنعت بلكه برای اقتصاد، علم، فرهنگ و حتی سیاست كشور لازم است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: هر عاملی كه باعث پیشرفت كشور است به استاندارد نیاز دارد. باید در این زمینه آگاهی مردم از معیارهای استاندارد نیز افزایش یابد تا از حقوق خود دفاع كرده و آن را مطالبه كنند. نمی توان در اندیشه توسعه كشور باشیم اما توسعه به معنی ارتقاء زندگی آحاد ملت را فراموش كنیم.

جهانگیری بر ارتقای بهره وری در نهادهای تصمیم گیر تأكید كرد و گفت: باید استاندارد را در همه سطوح تصمیم گیری از سطح سیاسی و حاكمیتی تا سطح اقتصادی و اجرایی توسعه بدهیم تا مردم برون داد این تصمیم ها را در ارتقای زندگی خود ببینند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *