رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شش ضلعی امنیت سرمایه‌ها

11:59 - 25 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۸۴۵۱
همه کشور‌ها به‌طور معمول برای رسیدن به رشد و توسعه پایدار و بلندمدت اقتصادی، بستر‌های لازم را برای سرمایه‌گذاری مناسب فراهم می‌کنند. اما ورودی سرمایه‌ها در کشور‌های مختلف، تابع امنیت سرمایه‌گذاری است.

شش ضلعی امنیت سرمایه‌ها

به گزارش گروه فضای مجازی ،افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور‌های مختلف و در مناطق مختلف جهان تابع امنیت سرمایه‌گذاری است.
 
به عبارتی هرچه میزان امنیت سرمایه‌گذاری در کشور یا منطقه‌ای از جهان بالاتر باشد، ظرفیت آن کشور یا منطقه برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و نیز انباشت بیشتر سرمایه‌گذاری بالاتر خواهد بود. امنیت سرمایه‌گذاری در کشور‌های مختلف، خود تابع مولفه‌هایی است که هر چه در یک کشور مثبت‌تر باشد، نشان‌دهنده ظرفیت مناسب آن کشور برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است.
 
با توجه به اینکه ایران در صدد جذب سرمایه‌گذار خارجی است و به‌رغم تاکید دولتمردان کشور مبنی به تامین امنیت سرمایه‌گذاری خارجی، بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران در شاخص‌های اندازه‌گیری امنیت سرمایه‌گذار، نمرات خوبی را دارا نیست.

 در گزارشی که از سوی کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران تهیه شده به «شاخص آزادی اقتصادی در بنیاد هریتیج»، «شاخص فریدام هاوس»، «شاخص حکمرانی از بانک جهانی»، «خدمات ریسک سیاسی» (PRS)، «گزارش واحد اطلاعات اکونومیست» (EIU) و «شاخص سهولت کسب‌وکار بانک جهانی» که در امنیت سرمایه‌گذاری و امنیت اقتصادی تاثیرگذار بوده، اشاره شده است. با ملاحظه شاخص‌ها و عوامل موثر بر امنیت سرمایه‌گذاری به‌خصوص سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ارائه شده از سوی موسسات بین‌المللی و مقایسه ایران با سایر کشورها، می‌توان وضعیت نامطلوب ایران در امنیت سرمایه‌گذاری و بالتبع جذب سرمایه‌گذاری را مشاهده کرد.

شاخص آزادی اقتصادی در بنیاد هریتیج که مبتنی بر  مولفه کمی و کیفی در چهار دسته «قواعد قانون (حقوق مالکیت، آزادی از فساد)»، «دولت محدود (آزادی سیاست مالی، مخارج دولت)»؛ «کارآیی نظارتی (آزادی کسب‌وکار، آزادی نیروی کار، آزادی پولی)»، «بازار آزاد (آزادی تجارت، آزادی سرمایه‌گذاری، آزادی مالی)» است، نشان می‌دهد که ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها (کشور‌های برتر در حوزه آزادی اقتصادی، کشور‌های نوظهور، کشور‌های پیشرفته و کشور‌های همسایه نفتی) در سال ۲۰۱۷ با کسب نمره ۵/ ۵۰ از ۱۰۰، در میان ۱۸۶کشور در رتبه ۱۵۵ قرار دارد؛ درحالی‌که در سال  ۲۰۱۶  در رتبه ۱۷۱قرار داشت. براساس این گزارش، این رتبه به‌دلیل بهبود وضعیت حقوق مالکیت، آزادی سیاست مالی، آزادی کسب وکار، آزادی نیروی کار و آزادی پولی، ارتقا یافته است، اما با توجه به رتبه ایران در شاخص اقتصادی، کشورمان جزو کشور‌های سرکوب شده یا کاملا غیرآزاد دسته‌بندی می‌شود.

 در شاخص فریدام هاوس که دو مقوله «حقوق سیاسی» و «آزادی مدنی» را مورد توجه قرار می‌دهد، نمره ایران از ۷ (نمره یک نشان دهنده بهترین وضعیت و نمره ۷ نشان‌دهنده بدترین وضعیت) در هر دو مولفه ۶ است. پایین بودن این شاخص برای یک کشور به این مفهوم است که در آن کشور حقوق سیاسی و آزادی‌های مدنی که از متغیر‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی تاثیر می‌پذیرند و در عین حال بر بسیاری از متغیر‌های اقتصادی و اجتماعی از جمله امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری تاثیر می‌گذارند، به‌خوبی وجود داشته و مورد توجه قرار می‌گیرند. با این تعریف می‌توان گفت که ایران با توجه به این شاخص، کشوری بسته بوده است. نمرات دو مقوله «حقوق سیاسی» و «آزادی مدنی» که در این شاخص اندازه‌گیری می‌شوند، نشان می‌دهد که کشورهایی، چون ایران، امارات، عربستان، روسیه،  قطر و چین در زمره کشور‌های بسته قرار گرفته‌اند، درحالی‌که کشوری مانند ونزوئلا به‌عنوان کشوری نسبتا آزاد درنظر گرفته شده است و کشورهایی، چون برزیل و هند، کشور‌های آزاد تلقی می‌شوند.

در شاخص بانک جهانی که در قالب ۶ مولفه «آزادی شهروندان برای اظهارنظر و قابل حسابرسی بودن دولتمردان»، «بی‌ثباتی سیاسی»، «کارآمدی دولت»، «کیفیت قوانین»، «حاکمیت قانون» و «کنترل فساد» ارائه شده است، هر یک از شاخص‌ها می‌توانند مقادیر منفی ۵/ ۲ (بدترین وضعیت) تا مثبت ۵/ ۲ (بهترین وضعیت) را به‌خود اختصاص دهند. درخصوص مولفه‌های ششگانه حکمرانی خوب، ایران طی این سال‌ها در کلیه مولفه‌ها آمار منفی داشته که در برخی از مولفه‌ها این آمار نزدیک به صفر و در برخی نزدیک به منفی ۲ بوده است. بهترین وضعیت در سال  ۲۰۱۵  در بین ۶ مولفه، مربوط به کنترل فساد و بدترین وضعیت مربوط به ۲ مولفه کیفیت نظارت و پاسخگویی و حسابرسی بوده است. درخصوص مولفه کنترل فساد، کشور‌های فنلاند، نروژ،  سوئد و سنگاپور از جمله کشور‌های کنترل‌کننده فساد با شاخص بالاتر از عدد مثبت ۲ هستند که نشان از عملکرد خوب این کشور‌ها در این حوزه دارد. از سوی دیگر ایران به همراه کشور‌هایی همچون روسیه و پاکستان بدترین وضعیت را دارند.

جالب توجه است که کشوری نفتی، چون ونزوئلا در این مولفه برترین وضعیت را در این حوزه دارا است. در مولفه کارآمدی دولت، سنگاپور و سوئیس عملکرد عالی داشته و ایران پس از ونزوئلا از جمله کشور‌های دارای وضعیت متوسط است. در زمینه ثبات سیاسی ارقام عموما پایین است و بهترین شاخص مربوط به سوئیس است. کشور‌های کانادا، سوئیس و سنگاپور از جمله کشور‌های خیلی خوب در این مولفه محسوب می‌شوند و در مقابل،  پاکستان در وضعیت وخیم قرار دارد. ایران نیز همچون روسیه در وضعیت بد قرار گرفته و ترکیه وضعیت خیلی بد را در این مولفه دارا است. در مولفه نظارت سنگاپور و هنگ‌کنگ در صدر کشور‌ها و بالاتر از کشور‌های پیشرفته در وضعیت عالی قرار گرفته‌اند و ایران و ونزوئلا در وضعیت خیلی بد قرار دارند. حاکمیت قوانین و مقرراتنیز از جمله مولفه‌های حکمرانی خوب است که نروژ،  سوئد و فنلاند با وضعیت خیلی خوب در بهترین وضعیت قرار دارند و ایران و ونزوئلا همراه با کشورهایی، چون روسیه، پاکستان و چین از جمله کشور‌های دارای وضعیت نامناسب در این مولفه هستند؛ بنابراین ایران از نظر کلیه شاخص‌ها در بین سایر کشور‌ها در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و کیفیت نامطلوب قوانین و مقررات، فساد، عدم حاکمیت قانون، ضعف توسعه سیاسی و ناکارآمدی دولت به ترتیب از عمده معضلات در بین این مولفه‌های شش‌گانه هستند.

به این دلیل درمی‌یابیم که پایین بودن نرخ سرمایه‌گذاری در ایران به‌دلیل مخاطرات اقتصادی و سیاسی سرمایه‌گذاری است. وقتی در اقتصاد، ثبات سیاسی وجود نداشته باشد، سرمایه‌گذاری به اندازه کافی انجام نمی‌شود. همچنین مخاطرات اقتصادی در ایران به علت تغییرات مستمر و زیاد قوانین و سیاست‌ها، بالا بوده؛ به عبارتی اگر سیاستی در کشور اجرا شود و بعد متوجه شویم که کارآیی لازم را ندارد،  قانون جدیدی وضع می‌شود و این وضعیت ادامه می‌یابد. علاوه بر این، خطرپذیری در سرمایه‌گذاری شرط لازم برای رویکرد توسعه صادرات و ورود به بازار رقابت جهانی است. در ایران زمینه‌های مناسب اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی برای توسعه فرهنگ خطرپذیری وجود ندارد، زیرا ساختار نظام سیاسی ایران به علت وابستگی به درآمد‌های نفتی بسیار محافظه‌کارانه است، به همین دلیل معمولا راهبرد‌های اقتصادی، سیاست جایگزینی واردات را که ریسک کمتری دارد، انتخاب می‌کنند؛ بنابراین مدیران ارشد، دولتمردان و هیات حاکمه باید سیاست‌های اقتصادی نظام را همواره در برابر قضاوت و ارزیابی نهاد‌های ملی قرار دهند و سپس امور اقتصادی را بر مبنای مدیریت ریسک نظم ببخشند. فقط در چنین وضعیتی است که می‌توان رویکرد صادرات را دنبال و نظام اقتصادی را رقابتی کرد. تمام این اهداف نیز بدون توسعه قضایی و نظام قانون‌گذاری و تاسیس نهاد‌های تخصصی در مدیریت‌های ارشد نظام امکان‌پذیر نیست.

این گزارش در ادامه به ارائه چند راهکار می‌پردازد. نخست آنکه برخی از مواردی که ایران را در مولفه‌های شاخص مربوطه و موثر بر امنیت سرمایه‌گذاری در وضعیت نامناسبی قرار می‌دهد مرتبط با عدم تولید اطلاعات است که لازم است مراجع آماری و مراکز مسوول دولتی، درخصوص تولید آمار‌های مورد نیاز اقدام کنند.

 دوم آنکه مکانیزم ثبت اطلاعات درخصوص مولفه‌های بین‌المللی که به‌صورت پرسش‌نامه است، به‌دلیل ضعف اطلاعاتی پاسخ‌دهندگان و عدم اشراف به مباحث به روز کسب‌وکار، یکی از دلایل ثبت غلط اطلاعات ایران در مولفه‌های مختلف بوده است که اقدام برخی از مراکز پژوهشی برای تصحیح اطلاعات ثبت شده، منجر به ارتقای وضعیت ایران در برخی از مولفه‌ها شده است. از این رو لازم است ارقام شاخص‌ها و مولفه‌ها از سوی مراکز اطلاعاتی و پژوهشی چک شود تا از ورود اطلاعات غلط جلوگیری به عمل آید.

سوم آنکه یکی از زمینه‌هایی که منجر به کاهش شاخص‌های مولفه‌ای کسب‌وکار در ایران شده است، موضوع فساد اقتصادی در کشور است که منجر به نمره پایین ایران در این شاخص‌ها از سوی موسسات بین‌المللی می‌شود. ایجاد بانک‌های جامع اطلاعاتی و سیستم‌های قوی و کارآمد نظارتی از الزامات مبارزه با مفاسد اقتصادی است که لازم است مورد توجه نهاد‌های مسوول همچون سازمان بازرسی،  بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.

چهارم آنکه مراحل اداری پیچیده، فراوان و موازی نیز از دلایل مهم وخامت وضعیت ایران در مولفه‌های کسب‌وکار از منظر نهاد‌های بین‌المللی است که اقدامات دولت در راستای دولت الکترونیک، پنجره واحد و کاهش بوروکراسی‌های اداری به‌خصوص در شروع کسب‌وکار می‌تواند بسیار موثر باشد.

پنجم آنکه حقوق مالکیت یکی دیگر از مولفه‌هایی است که در بین شاخص‌های موسسات بین‌المللی نمره پایینی کسب می‌کند. برای افزایش نمره ایران درخصوص حقوق مالکیت لازم است در قوانین ناظر بر جذب سرمایه‌های خارجی، اصلاحات لازم دیده شده و به‌صورت جدی برای اجرای دقیق قانون تدبیر شود.

ششم آنکه اصلاح و جدیت در اجرای قوانین ورشکستگی و پرداخت دیون نیز یکی دیگر از موارد مهم و موثر در ارتقای جایگاه ایران در کسب‌وکار است. برای این اقدام همگرایی قوه‌قضائیه و مجلس شورای اسلامی در اصلاح و اجرای قوانین بسیار موثر است.

منبع:دنیای اقتصاد

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *