295 شهر تصفیه خانه فاضلاب دارند/ وجود 300 هزار انشعاب غیرمجاز در کشور

15:22 - 24 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۸۲۷۰
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب گفت: درحال حاضر در کشور300 هزار انشعاب غیرمجاز وجود دارد وبرخی از واحدهای مسکونی به دلیل نداشتن پروانه ، از دریافت انشعاب محروم هستند

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، شاهین پاکروح در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه آب در نشست خبری که با حضور برخی ازمسئولان در حوزه آب و فاضلاب برگزار شد، اظهار کرد: بیش از یک دهه کشور با مشکل خشکسالی روبرو بوده و ایران جز مناطقی است که اقلیم خشک دارد.

وی در ادامه افزود: خشکسالی اثرات نامطلوبی برای تامین آب شرب می تواند ایجاد کند.

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب با بیان کاهش ۳ تا ۵ درصدی بارش ها در سال های اخیر خاطر نشان کرد: عملا بارش برف به باران تبدیل شده و در سال های اخیر به ۲۳۰ میلیمتر رسیده است.

 پاکروح با بیان کاهش بارندگی و افزایش تبخیر در سال های اخیر اظهار کرد: منابع آبی کاهش پیدا کرده است به طوریکه امسال 289 شهر با تنش روبرو بوده به طوریکه شهرهای تنش زا در سال گذشته حدود 301 شهر بوده است.

وی افزود: میزان آب بدون درآمد حدود 25 درصد بوده است به طوریکه این رقم در سال 1383 حدود 33 درصد و این درحالی است که در بخش هدررفت، میانگین کشورهای توسعه یافته 15 درصد و در کشورهای در حال توسعه 35 درصد است.

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب به مصوبه مجلس درخصوص ساماندهی انشعاب ها گفت: افرادی که به هر دلیل از انشعاب غیرمجاز استفاده می کنند، می توانند با مراجعه به اداره های آب از امتیاز و ظرفیت های این قانون استفاده کنند.

پاکروح تعداد انشعاب های غیرمجاز در سراسر کشور را نزدیک به 300 هزار انشعاب عنوان کرد و گفت: برخی از واحدهای مسکونی به دلیل نداشتن پروانه ، از دریافت انشعاب محروم هستند اما به دنبال مصوبه جدید مجلس، می توانیم به طور موقت برای آنها انشعاب صادر کنیم تا مشکل پروانه ملکی آنها برطرف شود و انشعاب دائم دریافت کنند.

وی درخصوص کیفیت آب تهران خاطرنشان کرد: وزارت نیرو به سمت برداشت آب از آب های سطحی رفته است که این امر موجب افزایش کیفیت آب تهران شده است، چرا که آب سطحی به مراتب با کیفیت تر از آب های زیر زمینی است.

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: هم اکنون بیش از 70 درصد آب تهران از آب های سطحی تامین می شود.

همچنین علی سیدزاده مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت مهندسی آب و فاضلاب در این نشست خبری اظهار کرد: بیش از ۱۷ هزار کیلومتر از شبکه ها، یک میلیون ۲۰۰ هزار انشعاب، ۱۱۶ مخزن و ۴۲۶ کیلومتر خط انتقال نشت یابی و ۲۱۰۷ کیلومتر از شبکه ها نوسازی شده است.

وی افزود: سه استراتژی مدیریت فشار، اصلاح شبکه های توزیع و کنترل نشت برای کاهش هدر رفت آب مطابق با استاندارد IWA در داخل کشور پیگیری می شود.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: اصلاح و بازسازی شبکه نیازمند اعتبار مالی مناسبی است که امیدواریم با کمک دولت و مجلس بتوانیم این بخش را با سرعت بالایی ارتقا دهیم.

وی در ادامه افزود: سهم آب شرب کشور حدود 7 درصد است که در صورت اجرای طرح های تامین آب مشکلی برای تأمین آب شرب شهرها نخواهیم داشت.

همچنین وکیلی، مدیر کل دفتر نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب شرکت آب و فاضلاب کشور در این نشست خبری اظهار کرد: در کنار تامین آب جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب نیز از وظایف ما است که به طور میانگین می توان گفت از میزان مصرف آب خانگی 80 درصد تبدیل به فاضلاب می‌شود پس باید فاضلاب‌ها جمع‌آوری و بازچرخانی می‌شود که از لحاظ بهداشتی و سلامت مهم است.

وی افزود: بیشترین حجم احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در سه دهه گذشته رخ داده است و قبل از انقلاب کمتر از 10 تصفیه خانه داشتیم اما امروز در 295 شهر کشور 183 مرکز تصفیه خانه فاضلاب وجود دارد که 47 درصد متوسط جمعیت شهری را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وکیلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب خروجی تصفیه خانه‌ها است که از این میزان 60 تا 70 درصد بازچرخانی و مورد استفاده بخش کشاورزی قرار می‌گیرد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *