از سمیع تا سماء/ رونمایی از ۹ دستاورد دفاعی در کمتر از ۵۰ روز/ خرمشهر؛ موشکی برای چند هدف + تصاویر

0:01 - 25 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۸۲۵۳
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
در مدت زمان کمتر از ۵۰ روز، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران از ۹ دستاورد دفاعی که به صورت کاملا بومی توسط متخصصان کشورمان طراحی و ساخته شده است، رونمایی کردند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، در مدت زمان کمتر از ۵۰ روز، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران از ۹ دستاورد دفاعی که به صورت کاملا بومی توسط متخصصان کشورمان طراحی و ساخته شده است، رونمایی کردند.

به گفته فرماندهان، قرار است این دستاوردها به زودی در اختیار یگان‌های ارتش و سپاه قرار بگیرد.

عاشورا

1. عاشورا
توپ 155 میلی‌متری چرخدار «عاشورا»، سلاح کالیبر بزرگی است که به روی شاسی خودروهای سنگین نصب شده و قابلیت اجرای تیر منحنی و قائم به منظور انهدام مواضع و استحکامات، تجمع نفرات، خودروهای سبک و سنگین و خنثی‌سازی آتش دشمن را دارد.

این سلاح با قابلیت تحرک‌پذیری در محیط‌های عملیاتی، قادر است با انجام مأموریت‌های شلیک، بلافاصله مواضع استقرار خود را ترک کند.

حیدر 41

2. حیدر ۴۱
هویتزر ۱۲۲ م. م. خودکششی چرخدار اتوماتیک است که منجر به کاهش زمان حاضر به جنگ و حاضر به راه می‌شود.

این هویتزر با کاهش تعداد خدمه، قابلیت تیراندازی از راه دور به صورت با سیم و بی سیم را داراست.

افزایش چالاکی و تحرک یگان‌های توپخانه کمک مستقیم نیز از دیگر ویژگی‌های حیدر 41 است.

به گفته امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، دستاورد حیدر ۴۱ در دنیا بی نظیر است؛ او در این رابطه می‌گوید: «در دنیا تا کنون ندیده‌ام که یک توپخانه ۱۲۲ میلی‌متری، هم بتواند متحرک شود، هم خدمه را به یک نفر تقلیل دهد و هم در کسری از زمان آماده شلیک شده و هدف را منهدم کند.»

حیدر 44

3. حیدر ۴۴
کاهش زمان کشف هدف تا اجرای آتش بس از طریق هوشمندسازی و اتوماسیون مهمترین قابلیت حیدر 44 است.

افزایش دقت، سرعت و پاسخگویی سریع در پشتیبانی آتش توپخانه از طریق:

۱_ استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین به عنوان دیدبان مقدم هوایی

۲_ تعیین اهداف و استخراج عناصر تیر از تصویر به صورت هوشمند

۳_ ارسال و ثبت عناصر تیر بر روی قبضه و اجرای آتش به صورت اتوماتیک

۴_ قابلیت کنترل از راه دور به صورت با سیم و بی سیم

۵_ قابلیت نصب بر روی کلیه توپ‌ها به صورت کیت

فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره «حیدر ۴۴» نیز گفت: «اتوماسیون»، اثربخشی کاتیوشا که سلاحی راهبردی و مهم است را چندبرابر کرده و قدرت ما را در نبردهای زمینی بسیار افزایش می‌دهد.»

حیدر 7

4.حیدر ۷
حیدر 7 خودروی چرخدار ۸ در ۸ با برجک مجهز به توپ ۲۳ میلی متری استابلایزر و حفاظت زرهی  است که سامانه تغذیه مهمات به صورت اتوماتیک بر روی آن نصب شده است.

در این سامانه سامانه استابلایزر بومی بکار گرفته شده است.

اتوماسیون کامل برجک به منظور هدایت و کنترل اجرای آتش موثر از داخل خودرو و افزایش قابلیت درگیری از طریق شلیک با اثربخشی و دقت بالا در حال حرکت، از دیگر ویژگی‌های حیدر 7 است.

خرمشهر

5. خرمشهر
موشک «خرمشهر» با بردی معادل 2 هزار کیلومتر، قابلیتی تاکتیکی و متناسب با نیازهای دفاعی روز دارد.

خرمشهر این قابلیت را دارد که بجای یک کلاهک، تعداد بیشتری کلاهک برای زدن چند هدف داشته باشد. بدین ترتیب این موشک می‌تواند نقش دو یا سه موشک را ایفا کند.

موشک بالستیک و زمین به زمین «خرمشهر» با قابلیت حمل یک هزار و 800 کیلوگرم سر جنگی، دارای سوخت مایع بوده و دست جمهوری اسلامی ایران را در عرصه نبردهای موشکی بسیار بالا می‌برد.

به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، «ابعاد موشک «خرمشهر» نسبت به موشک‌های دیگری که ساخته شده، کوچک‌تر و در نتیجه تاکتیکی‌تر شده است.»

‎6. سماء
سامانه سماء، کاوشگر جو بالا و رصد جو سطح زمین است.

این سامانه قادر است سرعت، ارتفاع، سمت باد و میزان رطوبت را برای سامانه‌های پدافند هوایی مشخص کند.

سامانه سماء برای پرتاب‌های برد بلند و سامانه‌هایی مانند ترانزیت هوایی که در ارتفاع بالا پرواز می‌کنند کاربرد دارد.

صامت 1

7. صامت 1
سامانه صامت ۱ این امکان را به شبکه یکپارچه اطلاعات پدافند هوایی می‌دهد که آنچه را که یک سایت کشف می‌کند در اختیار سایت دیگر قرار دهد و این اطلاعات ضمن تلفیق با یکدیگر با دقت بالایی مورد بررسی قرار بگیرند.

فعالیت سامانه صامت مانند فعالیت‌هایی است که منجر به توقیف پرواز ایساف شد. این پرواز حداقل توسط سه سایت مورد شناسایی قرار گرفت و توسط آن‌ها محرز شد که این پرواز علاوه بر اینکه به شکل هواپیمای مسافربری بود داخل آن نیز تعداد ۱۰۸ نظامی ناتو حضور دارند.

این سامانه قابلیت کشف اصوات در هوا، زمین و دریا را دارد و غیرقابل کشف و شنود بودن از جمله مهمترین مشخصه‌های آن محسوب می‌شود.

8. سمیع
سیستم متحرک شنود تجهیزات و سامانه‌های ناوبری سمیع رادار مونوپالس مراقبتی و کنترل هوایی است.

این سامانه قادر است در اندازه و حجم‌های متفاوت تولید شود و به صورت محمول روی هواپیما‌های با سرنشین و بدون سرنشین قرار گیرد و تا برد قابل توجهی اطلاعات سیگنالی، راداری، ناوبری و کمک ناوبری پرواز‌های مختلف را در نزدیکترین محل در پرواز‌های هدف جمع‌اوری کند.

بصیر

9. بصیر
بصیر سامانه‌ای با فناوری نوین است که به جای شش سامانه، عملیات تجزیه، تحلیل و انتقال اطلاعات، پرسش و پاسخ از سامانه‌های ناوبری پرنده‌ها، گیرنده سیگنال‌های ناوبری را انجام می‌دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *