هشدار به زائران در مورد ورود غیرقانونی و حمل مواد مخدر به عراق/ زائران به سامرا نروند

12:08 - 24 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۸۱۶۹
سفیر ایران در عراق به زائران در خصوص ورود غیر قانونی و حمل مواد مخدر هشدار داد و گفت: این اقدامات موجب حبس می شود.

هشدار به زائران در مورد ورود غیرقانونی و حمل مواد مخدر به عراق/ زائران به سامرا نروندبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ،ایرج مسجدی در گردهمایی دست اندرکاران مراسم اربعین  گفت: مردم عراق به مراسم اربعین فرهنگ و علاقه متفاوتی دارند  که عمدتا این مراسم را پیاده و با خلوص برگزار می کنند و رسیدن به کربلا را به نوعی وظیفه خود می‌دانند.

وی ادامه داد: آنها معتقد هستند این ماموریت باید انجام و به سید الشهدا باید ادای احترام شود. زائر عراقی شرایط راهپیمایی را برای خود مدیریت و انجام می دهد و مانند ایران ستاد اربعین در این کشور معنایی ندارد و مردم خودجوش برای زیارت اقدام و زمان و شرایط را برای خود فراهم می کنند.

به گفته مسجدی دولت عراق در این ایام نسبت به زوار تنها به ایجاد امنیت اقدام کرده  و وظیفه مهم خود را در این مراسم تامین امنیت می‌داند.

سفیر ایران در عراق با بیان اینکه سفارتخانه ایران  وظیفه منفاوتی دارد و در قبال این امر نسبت به مردم ایران مسئول است، تاکید کرد: مردم که از مرز که عبور می کنند انتظار دارند خدمات حمل و نقل، تغذیه، بهداشت و درمان  تأمین باشد. تکریم مهمان از جمله موارد فرهنگی کشور عراق است که در این ایام به شدت به چشم می خورد و میزبانی نسبت به زائران اربعین از جمله امور مهم در این کشور است.

وی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته همانند سال‌های گذشته هماهنگی برای ورود و خروج زائران ایرانی انجام شده و جلسات متعددی برگزار شده است. تمامی کارگزاری‌ها و برنامه ریزی‌های لازم با کشور عراق از ماه رمضان آغاز شد.


مسجدی از برنامه های جدید برای برگزاری مراسم آینده خبر داد و گفت: برای سال‌های آینده در نظر داریم برای مراسم اربعین پیشنهاداتی بدهیم. علاوه بر اقدامات دولت، باید بودجه از طریق مردم تامین شود یعنی هزینه‌ها اول به صورت مردمی و داوطلبانه و بعد از زائران اخذ شود. ستاد اربعین باید این سیاست‌های لازم را در موضوع اربعین ایجاد کند.

سفیر ایران در عراق تاکید کرد: اربعین یعنی زیارت سید الشهدا، اما زائر ایرانی به دنبال فرصت است که در این ایام پر ازدحام اقدام به سفر به کاظمین و سامرا کنند و بر اساس آمار سال گذشته ١ میلیون و ٨٠٠ هزار زائر در ایام اربعین اقدام به حضور در این مناطق ناامن کردند و مشکلات زیادی  را به وجود آوردند. 

وی تاکید کرد: در این ایام باید ملزومات مناسب برای حضور زائران در سامرا و کاظمین فراهم شود و نمی توان بدون برنامه ریزی نسبت به این امر اقدام کرد. بنابراین باید سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزی‌ها به سمت مردمی برگزار شدن مراسم سوق داده شوند تا مشکلات کاهش یابد.


مسجدی تاکید کرد: سامرا باید به شرایط محیطی امن برسد و محیطی زیارتی با خدمات لازم ایجاد شود. باید سرمایه گذاری‌ها در این زمینه انجام شود و تنها قرارداد با دولت عراق کافی نیست. زیر ساخت‌های کار باید توسط حکومت ما ایجاد شده و با سرمایه گذاری، این اقدام مورد استقبال دولت عراق است. باید هتل، سیستم بهداشتی و سایر ملزومات در این کشور توسط دولت ایران انجام شود.


وی با اشاره به اینکه در مسایل مختلف مرزی و بانکی با دولت عراق مشکل داریم، اما در مراسم اربعین این مشکلات کنار گذاشته و دولت عراق تمامی همکاری را انجام می‌دهد، افزود: در موضوع اربعین تمامی تصمیمات و کمک‌های لازم برای ایران از جانب کشور عراق انجام شده  و باید از این فرصت برای سال‌های آینده استفاده شود.

مسجدی در مورد اقدماتی که ممکن است برای زائران دردسر ساز شود، تاکید کرد: زائران ایرانی باید بدانند که مواردی همچون حمل مواد مخدر و  ورود غیر مجاز وارد کشور عراق مشکلاتی را برای آنها ایجاد می کند. 

سفیر ایران در بغداد ادامه داد: در مسئله اربعین ایران باید نقش پشتیبانی داشته باشد و محوریت بر عهده کشور عراق قرار گیرد. خرید و تهیه امکانات برای تغذیه و بهداشت و اسکان از کشور عراق باید در اولویت قرار گیرد و تجارت و سود آوری را در این کشور رونق بخشیم تا در این زمینه نیز نقش خوب و پر ثمری داشته باشیم.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *