یکی از انتخاب‌های ما «خروج از برجام» است / آمریکایی‌ها هم در دولت گذشته و هم در دولت کنونی بدعهدی کردند/ توان موشکی ما قابل مذاکره نیست

8:42 - 23 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۷۶۸۱
دسته بندی: سیاست
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: این موضوع را صراحتاً در مذاکرات و پس از آن اعلام کردیم که هر زمان که جمهوری اسلامی احساس کند که اقدامات طرف مقابل در لغو تحریم ها برای منافع جمهوری اسلامی کافی نیست، ایران می‌تواند انتخاب‌های خود را داشته باشد که یکی از آنها خروج از برجام است.

یکی از انتخاب‌های ما «خروج از برجام» است /به گزارش گروه سیاسی ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما، پیرامون نطق ترامپ و آینده برجام، به اظهار نظر پرداخت و گفت: صحبتهای آقای ترامپ بیانگر ادبیات غیر مناسبی بود که پیشتر هم در سخنرانی ایشان در مجمع عمومی ملل متحد شاهد بودیم، بسیاری از رسانه‌های آمریکایی در دوران مجمع عمومی ملل متحد بعد از سخنرانی آقای روحانی و در مقایسه با ترامپ گفتند که ترامپ با این لحن نامناسب سخنرانی، ایران را پیروز کرد.

ظریف افزود: اکثریت به اتفاق تحلیلهای رسانه‌های غربی بیانگر آن است که آقای ترامپ حرفی برای گفتن نداشت. در واقع ترامپ نداشتن استراتژی را پشت پرده حرفهای تند پنهان کرده بود.

وی تصریح کرد: نوع نگاه غلط ایالات متحده به ایران سابقه تاریخی 40 ساله دارد و امریکایی‌ها با اقداماتشان در کودتای سال 32 نشان داده بودند که از آغاز مقابل مردم ایران ایستاده اند و محافظ دیکتاتوری هستند و می توان گفت آنچه شب گذشته گفته و شنیده شد حرف و اتفاقی تازه نبود.

ظریف ادامه داد: سخنان چند ساعت قبل از سخنرانی اصلی آقای ترامپ، ترامپ واقعی را نشان می دهد و صحبتهای رسمی او از زبان رئیس جمهور امریکا مطرح شده که البته ایشان در همان چارچوب هم نتوانست درست عمل کند و با استفاده از عباراتی که برای مردم ایران کاملا زننده  محسوب می شود صحبت می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ترامپ کسی است که متحدینش در منطقه، تروریستهای منطقه‌اند، ترامپ بیشتر با الفاظی که بکار برد نفرت ایرانیان را متوجه خودش کرد کسی که نسبت به سپاه که افتخار و عزت همه ایران است با الفاظی که شایسته خودش است خطاب می‌کند؛ حواسش نیست آن تعارفهایی که انجام داده هیچ توجهی را جلب نمی‌کند و فقط آن توهین هاست که مردم را ناراحت می‌کند و بالاخره کسی که حاضر است برای چند صد میلیارد دلار پول که از کشورهای منطقه برای سلاحهای امریکایی اخذ کرده یا به زور گرفتند. حالا بیاید و برای خوشحالی کسانی که آنها را سرکیسه کرده ، اسم تاریخی خلیج فارس را به غلط استفاده کند تا با این کار به همه نشان دهد که از چه شخصیتی برخوردار است؛ ترامپ برای تاریخ و واقعیات ارزشی قائل نیست. من اصلا فکر نمی کنم ترامپ اشتباهی حرفی زده باشد. او برای خوشامد آنهایی که خریداران بزرگ تسلیحات امریکا هستند این عبارات را بکار برده زیرا چهار توییت ترامپ بعد از اعلام حصر قطر می توانست زمینه ساز فاجعه بزرگ در منطقه باشد. همانگونه که در ماههای گذشته شاهد رخداد فاجعه ای بزرگ در یمن بودیم.

ایران همیشه با سلاح شیمیایی مخالف بوده و هست

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: همیشه استفاده از سلاح شیمیایی را محکوم کرده ایم.

 ظریف افزود: کسی که یاغی گرایانه دیگران را در عرصه بین المللی یاغی خطاب می کند بدون شک تعهدات خود و کشورش را در عرصه جهانی زیر پا گذاشته است، زیرا وقتی انقلابی صورت می گیرد دولتهای جدید وارث تعهدات دولتهاو نظامهای قبلی هستند، حال آقای ترامپ فقط دستخوش انتخاباتی داخلی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از روزی که ترامپ بر سر کار آمده همه تعهدات خارجی از جمله قرارداد پاریس، پاسیفیک، قراردادهای نفتی، قراردادهای محیط زیستی را زیر پا گذاشته است یونسکو را در حمایت از رژیم صهیونیستی زیر پا گذاشته است تا جایی که فردی می گوید؛ اگر ترامپ دکترینی داشته باشد آن، دکترین خروج است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ایران بعنوان قربانی سلاحهای شیمیایی هر گونه استفاده سلاح شیمیایی توسط هرکس محکوم می کند و سیاست ما همواره مورد تاکیدمان بوده و در بالاترین سطوح کشور دنبال شده و می شود؛ در بحث سوریه هم ضمن اینکه ما نقش فعالی در خلع سلاح شیمیایی داشتیم تاکید هم کردیم گروههای تروریستی طبق اسنادی که ما حدود 4 سال قبل در اختیار دولت امریکا هم قرار دادیم دارای سلاح شیمیایی هستند و اینجا نقص بزرگی وجود داشت مبنی بر اینکه گروههای تروریستی خلع سلاح شیمیایی نشدند و در واقع همه ساز و کارهای بین المللی متمرکز بر خلع سلاح دولت سوریه بود.

ظریف گفت: استفاده از سلاح شیمیایی آثاری را بر محیط بجا می‌گذارد که قابل تشخیص است و امریکا و کشورهای غربی مانع شدند از انجام تحقیقات میدانی در منطقه خان شیخون سوریه، زیرا می ترسیدند که معلوم شود چه کسی به چه نحوه ای از سلاح شیمیایی استفاده کرده است وقتی هم که در زمان جنگ تحمیلی صدام علیه ما از سلاح شیمیایی استفاده می کرد ما به شورای امنیت مراجعه کردیم که یک نوع برخورد دیدیم و وقتی هم به دبیرکل ملل متحد رجوع کردیم آقای خاویر پرز و دکوئیار دبیر کل وقت حاضر شد 6 مرتبه تیمهایی را به منطقه جنگی اعزام کند. منطقه جنگی در آن زمان امن نبود همانگونه که منطقه خان شیخون امروزی امن نیست.

او گفت: لازم بذکر است در زمان جنگ تحمیلی شورای امنیت ملی و دبیرکل سازمان ملل حتی یکبار هم حاضر نشدند نتایج تحقیقاتشان را آنگونه که حقیقت داشت بر ضد صدام انتشار دهند و همه بیانیه های شورای امنیت در بهترین شرایط به استفاده از سلاح شیمیایی علیه سربازان ایرانی اشاره کرد بدون اینکه مسئول آن را مشخص کنند؛ بعدها وقتی عراق به کویت حمله کرد در روزنامه نیویورک تایمز مقاله مفصلی دیدیم که نوشته بود (وقتی صدام علیه مردم کرد حلبچه از سلاح شیمیایی استفاده کرده بود cia امریکا برنامه وسیعی را تدارک دید که ایران را متهم کند) این در حالیست که ایران در مقابل سلاح شیمیایی از روز اول یک موضع داشته و هنوز هم بر سر موضع خود ایستاده است، ما مخالف سلاح شیمیایی هستیم همانگونه که مخالف سلاح هسته ای هستیم زیرا اینها با موازین انسانی و اسلامی ما مغایرت دارد.

ظریف، حمله ناو وینسنس به یک هواپیمای مسافربری با 290 مسافر را یکی از هولناکترین اتفاقات جنگ تحمیلی بیان کرد و افزود: زمان وقوع این فاجعه دولت امریکا اول ادعا کرد هواپیمای جنگی را مورد حمله قرار داده و بعد که ابعاد فاجعه معلوم شد تلاش کردند بگویند همزمان هواپیمای جنگی را دیده اند در کنار هواپیمای مسافربری و بعد که مکالمه برج مراقبت با هواپیما را شنیدیم دیگر چاره ای نداشتند جز اینکه بگویند اشتباه شده بود اما ما هرگز فراموش نکردیم تنها چند سال بعد فرمانده آن ناو توسط دولت امریکا مدال دریافت کرد.

ظریف گفت: چنین اقداماتی کاملا نشان می دهد بیانات دیروز ترامپ دیگر نمی تواند کسی را گول بزند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: تنها مرجع رسیدگی و تعیین پایبندی ایران به تعهداتش در برجام، آژانس بین المللی انرژی اتمی است و لازم بذکر است برجام چارچوب نظارت آژانس را هم معلوم نموده و در بندهای 74 تا 78 ضمیمه یک برجام کاملا معلوم است که چگونه باید نظارتها انجام شود اما مذاکرات ما در برجام، 2 نکته را نشان داد؛ اینکه ما همه مقررات را در برجام تدوین کرده و می دانستیم، بیان این بود که ما از اول به دولت امریکا اعتماد نداشتیم یعنی برجام براساس اعتماد تدوین نشده بود و این موضعی بود که مسئولین ایران به ویژه رهبری روی آن تاکید داشتند.

ظریف تصریح کرد: نکته قابل توجه بعدی اینکه با نیم نگاهی به حرفهای انتخاباتی ترامپ در مورد لزوم پاره کردن برجام و پس از گذشت 9 ماه هنوز چنین اتفاقی رخ نداده زیرا برجام استحکام دارد به این دلیل است که صاحب نظران می گویند اگر امریکا در برجام تخطی کند خودش را منزوی کرده است.

وی ادامه داد: با احتساب همه اینها برجام سند کاملی نیست زیرا بر اساس بده بستانهای طرفین نوشته شده است.

ظریف گفت: صحبتهای شب گذشته ترامپ با بندهای 26، 28 و 29 برجام ناسازگار و مغایر است، البته ما در مقابل اقدامات امریکا برخوردهای مناسب را داشته و خواهیم داشت. در ضمن، نامه ای که به نقل از من در اینترنت منتشر شده مربوط به 2 ماه پس از روی کار آمدن ترامپ است یعنی اسفند ماه و روی صحبتم فقط اروپایی ها نیستند و این هم اولین نامه بنده بوده است. من نامه ای در تابستان سال قبل تنظیم و ارسال کرده بودم که منجر به صدور مجوز مبادلات و مراودات تجاری بوئینگ و ایرباس توسط امریکا شد. از آن تاریخ تاکنون 9 نامه نوشته ام و کوتاهی ها و موارد نقض در آنها یاد شده است؛ در خصوص صحبتهای اخیر و دیشب ترامپ هم نامه ای خواهم نوشت.

آمریکا موظف است به تعهداتش در برجام عمل کند

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به اینکه مقررات داخلی امریکا برای ما و برجام اعتباری ندارد، گفت: آمریکا موظف است که به تعهدات بین المللی اش در قالب برجام که یک قطعنامه شورای امنیت است عمل کند.

 ظریف در ادامه سخنان خود در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما افزود: برجام بر خلاف آنچه که آقای ترامپ تصور و یا القاء می کند، توافق میان ایران و امریکا نیست که به تصویب کنگره امریکا نیاز داشته باشد یا کنگره بتواند در آن اخلال ایجاد کند و یا رئیس جمهور امریکا بتواند آن را باطل کند.

وی ادامه داد: همان گونه که خانم موگرینی هم به صراحت اعلام کرد برجام قابل پایان یافتن توسط هیچ یک از اعضا نیست بلکه ساز و کار خودش را دارد و ما به مقررات و ساز و کارهای داخلی کشورها خیلی توجهی نداریم.

ظریف تاکید کرد: آنچه که برای ما مهم است این است که ایالات متحده امریکا متعهد است مواردی را که تحریم های گذشته را اسقاط کرده است تمدید کند و به آنها پایبند باشد اگر از اینها تخلف کند، حتماً جمهوری اسلامی ایران اقدام مشابه و متقابل انجام خواهد داد.

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: البته این که چه اقدامی را انجام دهیم با تصمیم هیأت نظارت و اینکه جمهوری اسلامی ایران چقدر از منافع برجام بهره مند است، ارتباط پیدا می کند.

ظریف افزود: به رغم همه کارشکنی ها و بدعهدی های امریکا، به لطف خدا و به برکت استقامت مردم خوب کشورمان، تا کنون توانستیم از بسیاری از امکاناتی که پس از برجام ایجاد شده است از جمله سرمایه گذاری خارجی، امکانات مالی جدید، باز شدن امکان فروش نفت و روش های تعاملات بانکی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: امریکایی ها هم در دولت گذشته و هم به صورت فزاینده‌ای در دولت کنونی بدعهدی کردند و موارد نقض داشتند و این موارد را پیگیری کردیم اما به این معنی نبود که این موارد نقض به حدی برسد که از نظر هیأت نظارت، بر منافع حضور جمهوری اسلامی ایران در برجام فزونی یابد و نیاز پیدا کند که ایران در مورد حضورش در برجام تصمیم بگیرد.

ظریف گفت: این موضوع را صراحتاً در مذاکرات و پس از آن اعلام کردیم که هر زمان که جمهوری اسلامی احساس کند که اقدامات طرف مقابل در لغو تحریم ها برای منافع جمهوری اسلامی کافی نیست، ایران می تواند انتخاب های خود را داشته باشد که یکی از آنها خروج از برجام است.

وی با بیان اینکه از ابتدا بر اساس بدبینی و بی اعتمادی، برجام را مذاکره کردیم، افزود: به همین علت هم است که ساز و کار خروج ما از برجام در خود برجام دیده شده و در آنجا پیش بینی شده است که اگر در حوزه هایی که برای ما اهمیت دارد ازجمله فروش نفت، برگرداندن اموالمان و بیمه کشتی و کشتیرانی و خرید هواپیماهای نو، تحریم ها برگردد در آن زمان ما این حق را داریم که درباره ادامه حضور خود در برجام تصمیم بگیریم.

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: ما با حفظ تحقیق و توسعه مان در انرژی هسته ای شرایطی را فراهم کردیم که اگر روزی به علت خطای راهبردی طرف مقابل به این نتیجه برسیم که ادامه حضورمان در برجام در منفعت کشور نیست در آن صورت شرایط ما از نظر هسته ای به گونه ای خواهد بود که بهتر از زمان قبل از مذاکرت برجام و پیشرفته تر از آن برنامه صلح آمیز هسته ای خودمان را ادامه دهیم.

آمریکا با سیاست‌هایش خود را در دنیا منزوی و بی اعتبار می‌کند

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امریکا با سیاست هایش خود را در دنیا منزوی و بی اعتبار می کند و دیگر هیچ کشوری این آمادگی را نخواهد داشت که با این کشور وارد تفاهم شود.

 ظریف در ادامه سخنان خود در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما درباره قرارداد بوئینگ افزود: این قرارداد از نظر ما مشکلی ندارد، اگر دولت امریکا مانع اجرای قرارداد بوئینگ توسط این شرکت شود از تعهداتش در برجام تخلف کرده است.

وی درباره علت حمایت اروپایی ها از برجام گفت: آنچه که مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد این است که امریکا با سیاست هایش خود را در دنیا منزوی و بی اعتبار می کند و دیگر هیچ کشوری این آمادگی را نخواهد داشت که با این کشور وارد تفاهم شود زیرا این رئیس جمهور امریکا رسماً اعلام می کند که تفاهم ها با امریکا فقط به اندازه دوره یک رئیس جمهور اعتبار دارد بنابراین جهان متوجه می شود که باید در مقابل این حرکت ایستادگی کند.

ظریف ادامه داد: اقدامی که دیروز توسط اعضای اتحادیه اروپا و خانم موگرینی به عنوان هماهنگ کننده و سه کشور طرف مذاکره ما در اتحادیه اروپا انجام شد فقط منحصر به برجام نیست بلکه نگرانی از نحوه رفتار دولت آقای ترامپ است که این دولت به تعهدات بین المللی اش پایبند نیست.

وی افزود: پایبند نبودن دولت امریکا به تعهدات بین المللی اش می تواند برای نظام بین المللی مشکلاتی را ایجاد کند.

ظریف اضافه کرد: البته این موضوع امتیازی برای ماست زیرا قبلاً هر وقت امریکا می خواست تحریمی را علیه کشورمان اعمال کند فوراً اروپایی ها پشت سر او حرکت می کردند اما اکنون اروپایی ها در برابر آنها ایستاده اند و زیاده خواهی های آنها را نپذیرفتند.

وی گفت: اروپایی ها باید تصمیم بگیرند که منافع آنها در کجاست، اروپا حتماً در حفظ برجام منافعی دارد هم منافع حیثیتی دارد و هم منافعی به عنوان یک روش دارد.

ظریف با بیان اینکه برجام روشی است که برای اروپا اهمیت دارد، افزود: ممکن است در فرهنگ سیاسی اروپا رسیدن به تفاهم یا راه حل مذاکره شده جایگاهی نداشته باشد زیرا امریکایی ها عادت کردند که با زور دیدگاه های خود را بر دیگران تحمیل کنند بنابراین برجام برای آنها سخت است.

وی اضافه کرد: برجام یکی از نخستین حوزه هایی است که دولت امریکا ناگزیر شد در بده بستان واقعی به رغم اینکه شش کشور برابر ایران بودند وارد شود تا حدی که آقای ترامپ آن را بی آبروترین قرارداد دولت امریکا تلقی می کند.
وزیر امورخارجه کشورمان گفت: البته از نظر من این گونه نیست که برجام کاملاً یک طرفه به نفع ایران باشد اما این سخنان او نشان دهنده تفکر و گرایش امریکاست که به تحمیل عادت کرده است.

ظریف با اشاره به اینکه هیچ کدام از کشورهای اروپایی به رغم مؤثر بودن در صحنه بین المللی ، ابرقدرت نیستند، افزود: آنها کشورهای مؤثری هستند که از روش های دیگری برای پیگیری منافع خود استفاده می کنند و برای آنها دیپلماسی بسیار مهمتر از امریکاست.

وی اضافه کرد: اروپایی ها به منطقه ما نزدیکترند بنابراین منافع امنیتی و سیاسی هم دارند که در این منطقه آشوب و تشنج جدیدی بر مبنای اتهام های واهی شکل نگیرد.

وی افزود: سرنوشت برجام نشان خواهد داد که آیا اروپا می تواند نقش قابل توجهی در صحنه بین المللی داشته باشد یا فقط یک نقش دنباله رو را ایفا می کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا توان موشکی کشورمان غیرقابل مذاکره است؟ افزود: در بحث هسته ای تصمیم گرفتیم یک موضوع را حل کنیم و حدود 13 سال طول کشید تا حل شود و تصمیم گرفتیم درباره بقیه موضوعات وارد بحث نشویم.

ظریف ادامه داد: اگر درباره آن موضوعات هم با اروپایی ها وارد بحث جدی شده بودیم حتماً به حقانیت موضع ما پی برده بودند همان گونه که در بحث هسته ای اکنون کسی که در مقابل ما قرار گرفته است منزوی شده و موضع ما مورد حمایت است و فقط سه کشور در منطقه ما هستند که متأسفانه به اشتباه امنیت خود را به امریکا واگذار کرده اند و تصور می کنند امنیت را می توانند با خریدهای تسلیحاتی گران بخرند.

وی افزود: آنها باید امنیت را در منطقه جستجو کنند و بهترین حامی امنیت آنها همکاری منطقه ای است و ایران خواهان امنیت همه کشورهای منطقه است.

وزیر امورخارجه کشورمان اضافه کرد: سخنرانی آقای ترامپ بیش از آن که سخنرانی خودش باشد سخنرانی آقای نتانیاهو بود که توسط آقای ترامپ بیان شد و برای همین است که هم در مجمع عمومی سازمان ملل و هم در سخنرانی اخیرش نخستین کسی که به آقای ترامپ تبریک گفت، نتانیاهو بود.

ظریف گفت: این سه کشور، نتانیاهو و یک سازمان تروریستی تنها کسانی بودند که از سخنرانی آقای ترامپ حمایت کردند.

وی با تأکید بر اینکه در موضوع هسته ای حقانیت موضع ما کاملاً مشخص است، افزود: در دیگر موضوعات بحث نکردیم و اجازه ورود ندادیم زیرا نمی خواستیم موضوع را به اندازه ای پیچیده کنیم که قابل حل نباشد.

ظریف اضافه کرد: دفاع ما در حیطه صلاحیت و اختیارات خود ماست و به کسی اجازه نمی دهیم در حوزه دفاعی ما وارد شود، به همین علت موضوع موشک و مسائل منطقه ای به هیچ وجه در برجام جایگاهی ندارد و همه به آن معترف هستند.

وی ادامه داد: آقای ترامپ در سخنرانی اخیر خود تلاش کرد با منطق بر عکس، این مسائل را به هم ربط دهد که همه دنیا فهمیدند بسیار پایه استدلالی ضعیفی دارد و اصلاً در این زمینه استدلالی وجود ندارد.

ظریف درباره چرایی اینکه آمادگی مذاکره درباره مسائل دفاعی مان را نداشتیم گفت: جمهوری اسلامی هشت سال جنگ تحمیلی را تحمل کرد که در آن مدت انواع پیشرفته ترین سلاح ها در اختیار متجاوز قرار داده می شد و تلاش وسیع بین المللی به سرکردگی امریکا وجود داشت که از دسترسی ایران به کمترین ابزار دفاعی جلوگیری کنند.

وی افزود: آنها با این کارشان ما را به این سمت سوق دادند که نیازهای دفاعیمان را خودمان تأمین کنیم. امریکایی ها اشتباهات زیادی کردند و حاضر نیستند نتیجه اشتباهات خود را بپذیرند.

وی گفت: اکنون نگران نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه هستند، نفوذ ما در منطقه به علت این است که ما انتخاب های درست و آنها انتخاب های غلط کردند.

وزیر امورخارجه کشورمان افزود: آنها بودند که مردم ما را از دسترسی به حداقل ضرورت های دفاعی محروم کردند.

ظریف با اشاره به اینکه امنیت و پیشرفتمان را از مردم خودمان کسب می کنیم ادامه داد: به همین علت است که مردم ما خودشان امکانات لازم دفاعیمان را ساختند تا هیچ وقت یک صدام دیگر نتواند مردم ما را تهدید و به شهرهای ما حملات شیمیایی و موشکی کند.

وی افزود: مردم ما این شرایط را با گوشت، پوست و خون خود لمس و حس کردند و این دستاورد به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.
دستاوردهای دفاعی ما قابل مذاکره نیست

دستاوردهای دفاعی و موشکی ما به هیچ وجه قابل مذاکره نیست

محمدجواد ظریف افزود: اکنون در منطقه ای زندگی می کنیم که صدها میلیارد دلار سلاح های مرگبار امریکایی به منطقه سرازیر شده است و آن را به یک انبار باروت تبدیل کرده است، و این در شرایطی است که جمهوری اسلامی هیچگاه علیه کشوری تجاوز نکرده اما مورد تجاوز قرار گرفته است و این مردم بزرگ با مقاومت خود متجاوز را پشیمان کردند.

وی گفت: بنابراین حق داریم که امکانات دفاعی داشته باشیم و اجازه ندهیم کسی در مورد آن دخالت کند، به همین علت موضوع موشک های ما هیچ وقت موضوع مذاکره نبوده است.

ظریف اضافه کرد: اما اگر روزی قرار باشد در این زمینه بحث کنیم حرف برای زدن زیاد داریم. جمهوری اسلامی کمترین هزینه دفاعی را در منطقه دارد، کشوری مانند عربستان سعودی در سال 2016 شصت و سه میلیارد دلار هزینه تسلیحاتی کرده است و امارات متحده عربی با یک و نیم میلیون شهروند، پارسال 22 میلیارد دلار هزینه تسلیحاتی داشت.

وی افزود: هزینه تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران با 80 میلیون نفر جمعیت به مراتب کمتر از آن است اما به لطف خدا و مقاومت مردم بزرگ ایران؛ قوی ترین کشور منطقه هستیم.

ظریف اضافه کرد: آنها خیال می کنند با خریدن این ابزارها می توانند امنیت ایجاد کنند اما هیچ وقت چنین کاری را نمی توانند انجام دهند.

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: امریکا با سرازیر کردن اسلحه به منطقه و دامن زدن به تشنج موجب رقابت تسلیحاتی میان متحدانش شده است و هر کدام سعی می کنند با خرید بیشتر تسلیحات از امریکا زمینه را برای حمایت های بیشتر این کشور از خودشان فراهم کنند.

ظریف تأکید کرد: این موضوع ظرفیت بسیار خطرناکی را در منطه ما ایجاد کرده است لذا اگر زمانی قرار باشد در این زمینه بحث شود، ایران است که مدعی است که چرا با این سیاست های غلط، منطقه ما را به یک بحران همیشگی مسابقات تسلیحاتی تبدیل کرده اند؟

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: غربی ها بدانند که اگر روزی در این حوزه هایی که آنها برای خودشان اعلامیه صادر می کنند قرار باشد صحبتی شود حتماً مانند بحث هسته ای از پاسخ به نظرات و استدلالات جمهوری اسلامی ناتوان خواهند بود.

ظریف افزود: آنها با ادعای غنی سازی صفر شروع کردند و در چندین قطعنامه گفتند ایران حق غنی سازی ندارد اما اکنون حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناختند.

وی اضافه کرد: اگر قرار باشد روزی مذاکره کنیم که چنین قراری را نداریم زیرا دفاع خودمان را موضوع مذاکره نمی دانیم آنها حرفی برای زدن ندارند و حتماً ما مدعی خواهیم بود.

وزیر امورخارجه کشورمان تأکید کرد: جمهوری اسلامی در پی تجاوز علیه هیچ کشوری نبوده و نیست.

سیاست ترامپ محکوم به شکست است

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: اکنون به ویژه در حوزه برجام، اجماع به نفع ایران در جهان شکل گرفته و ایالات متحده امریکا کاملاً منزوی شده است بنابراین سیاست کنونی آقای ترامپ محکوم به شکست است.

 ظریف در ادامه سخنان خود در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما افزود: در طول 300 سال گذشته ایران با وجود داشتن امکانات فراوان به سرزمین های کشور دیگری چشمداشتی نداشته است و در سرزمین خود احساس آرامش می کند.

وی گفت: این موضوع ما را در شرایط ویژه ای قرار داده است که کشوری هستیم ذاتاً در پی ثبات و امنیت هستیم، نه مانند آقای ترامپ که در مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرد «تا زمانی که میان ایران و عراق جنگ بود ما راحت بودیم».

ظریف با اشاره به اینکه ما هیچ وقت در پی درگیری نیستیم، افزود: ما می خواهیم درگیری ها را در عراق، سوریه و یمن پایان بدهیم، طرح چهار ماده ای ما برای حل بحران سوریه که تقریباً پس از انتخاب آقای روحانی در دوره اول توسط جمهوری اسلامی ایران مطرح شد و همچنین طرح چهار ماده ای را برای حل بحران یمن، بلافاصله پس از حملات تجاوزکارانه عربستان سعودی پیشنهاد دادیم.

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: همه این طرح ها نشان دهنده این واقعیت است که جمهوری اسلامی ایران همیشه یک سیاست را دنبال کرد و آن مقابله با افراط، خشونت و تلاش برای صلح و آرامش در این منطقه است.

ظریف با تأکید بر اینکه این سیاست و نیاز ذاتی ماست، افزود: این موضوع؛ خاستگاه امنیت ملی جمهوری اسلامی با توجه به شرایط ویژه کشورمان است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ترامپ می خواهد با ایران همانند عراق و لیبی برخورد کند؟ گفت: وی ممکن است آرزوهایی داشته باشد اما جمهوری اسلامی موفق شده است اجماع امنیتی سازی علیه ایران را که دولت های قبلی امریکا با تلاش ایجاد کرده بودند نابود کند.

ظریف افزود: اکنون به ویژه در حوزه برجام، اجماع به نفع ایران در جهان شکل گرفته و ایالات متحده کاملاً منزوی شده است، بنابراین سیاست کنونی آقای ترامپ محکوم به شکست است و ایران با تدبیر، درایت و استقامت مانع از آن خواهد شد که آقای ترامپ و صهیونیست ها بتوانند بار دیگر از ایران پرونده و موضوع امنیتی در سطح بین المللی ایجاد کنند.

وزیر امورخارجه کشورمان، ناکامی را خاستگاه اتهامات امریکا علیه ایران دانست و گفت: امریکایی ها سیاست های غلطی را دنبال کردند البته آقای ترامپ زمانی که نامزد ریاست جمهوری بود به این موضوع معترف بود و اکنون در جایگاهی قرار گرفته که ناگزیر است از موضع دیگری صحبت کند.

ظریف با اشاره به اینکه امریکایی ها در کودتای 28 مرداد حکومت ملی کشورمان را ساقط کردند، افزود: آنها پس از آن حکومت دیکتاتوری ای را بر سر کار گذاشتند و از ساواک حمایت کردند و بر مردم ایران فشار آوردند و پس از انقلاب نیز تلاش کردند با کودتا دوباره همان نظام دیکتاتوری را برگردانند و از صدام هم حمایت کردند.

وی با بیان اینکه امریکایی ها در منطقه ما همه راه های غلط را انتخاب کردند اضافه کرد: اکنون گله دارند که چرا در منطقه منزوی هستند و جمهوری اسلامی ایران در آنجا نفوذ دارد.

ظریف با اشاره به اینکه عربستان و امارات متحده عربی کشورهایی بودند که طالبان را به رسمیت شناختند، گفت: آنها در سوریه و یمن موجب به خاک و خون کشیده شدن مردم شدند و این اشتباهات راهبردی آنها و امریکایی ها در منطقه، آنها را به جایی رسانده است که شکایت می کنند چرا ایران در منطقه قدرتمند است.

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه قدرت ایران در منطقه به علت انتخاب های درست کشورمان است افزود: ما از ابتدا در منطقه انتخاب های درست داشتیم و در کنار مردم منطقه بودیم و هیچگاه خواهان دخالت در امور مردم نبودیم.

ظریف با اشاره به اینکه هیچ کس حق ندارد برای مردم کشورهای منطقه تعیین تکلیف کند اضافه کرد: امریکایی ها از هزاران کیلومتر آن طرفتر می خواهند برای مردم منطقه تعیین تکلیف کنند و برخی کشورهای منطقه نیز از آنها تقلید می کنند.

وی گفت: سیاست امریکا برای تغییر نظام و فشار بر کشورمان جدید نیست و سالهاست آنها این تلاش را کردند اما شکست خوردند.
ظریف افزود: باید پیش از هر چیز برای اینکه بتوانند آینده متفاوتی را رقم بزنند باید به اشتباهات خود نگاه کنند و ببینند آیا این اشتباهات با متهم کردن دیگران حل می شود؟

وی گفت: اشتباه را باید با حل کردن حوزه های اشتباه حل کنید نه اینکه تلاش کنید ایران را متهم کنید.

وزیر امورخارجه کشورمان خطاب به امریکایی ها افزود: شما چهل سال است که ایران را متهم می کنید، چه دستاوردی داشتید؟
ظریف گفت: آنها نباید فراموش کنند که تاوان اشتباهات خودشان را پس می دهند.

وی افزود: آنها اگر این اشتباهات را اصلاح کنند، امکان این را دارند که شرایط متفاوتی را تجربه کنند اما اگر بخواهند ادامه دهند کار اشتباهی است.

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه نیروهای مقاومت و مردم در برابر داعش ایستاده و مانع سقوط دمشق و بغداد و اربیل شده است گفت: بنابراین با متهم کردن آنها مشکلی را حل نمی کنند بلکه به افراط و ترور در منطقه دامن می زنند.

ظریف افزود: اقداماتی که در شرق سوریه انجام شده نشان می دهد اولویت نخست برای امریکایی ها به رغم ادعای آنها، مبارزه با داعش نیست بلکه اولویت آنها چیز دیگری است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا ترامپ و امریکایی ها با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خصومت و دشمنی می کنند؟ گفت: نقش سپاه در کنار ارتش در دفاع از جمهوری اسلامی و در دفاع از تمامیت ارضی کشورمان غیرقابل تردید است.

ظریف افزود: اینها نیروهایی بودند که با استفاده از حمایت مردم اقدام کردند زیرا از خود مردم هستند و توانستند در برابر ارتش تا دندان مسلح صدام مقاومت کنند.

وی گفت: یکی از برنامه هایی که برای ناکام کردن حرکت استقلال طلبانه مردم ایران داشتند حمله صدام بود که ناکام ماندند.

وزیر امورخارجه کشورمان افزود: آنها تلاش کردند با فشارهای دیگر ازجمله تحمیل خشونت و تکفیر بر منطقه ما، سیاست های مخربی را دنبال کنند که به علت حمایت های مستشاری برادران ما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ناکام ماندند بنابراین از آنها کینه دارند.

ظریف گفت: متأسفانه دولتمردان امریکا تحت تأثیر القائات افرادی قرار می گیرند که منافع ویژه ای دارند و منافع امریکا را دنبال نمی کنند.

وی افزود: در گذشته هم دولت های قبلی امریکا همین حرفها را تکرار کردند، دولت امریکا به جای اینکه به واقعیات توجه کند، بیشتر به گروه های فشار و گروه هایی که برای تأمین خواسته های یک مجموعه بسیار کوچک اقدام می کنند توجه می کند.

ظریف با اشاره به اینکه سیاست های امریکا در جهت منافع این کشور نیست، گفت: این سیاست ها بیشتر منافع کسانی را تأمین می کند که بیشترین توان تحمیل نظراتشان را بر مراکز تصمیم گیری ایالات متحده دارند و این یکی از مشکلات سیاست ورزی در امریکاست که برخی اقلیت های پر سر و صدا با امکانات مالی گسترده در آنجا لابی می کنند.

وی افزود: علت دشمنی آنها با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این است که آن کسانی که این هزینه ها را می کنند کینه عمیقی نسبت به سپاه دارند و هم در مراحل مختلف سیاست هایی که علیه جمهوری اسلامی داشتند توسط مقاومت مردم ایران که سنبل و نماد آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است به ناکامی کشیده شده است و این نگرانی نهادینه ای را برای آنها ایجاد کرده است.

وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که چرا ترامپ سیاست هایش را بی پرده اعلام می کند؟ گفت: اجماع جهانی در برابر اقدام آقای ترامپ ایجاد شده است و حرفهای وی علیه ایران شنونده زیادی ندارد و این موجب شده که وی با لحن خشن تری صحبت کند و امید داشته باشد این لحن خشن وی تأثیرگذار باشد.

ظریف با اشاره به اینکه بازارهای مالی و اقتصادی در طول ماه های گذشته به لفاظی های ایالات متحده توجه زیادی نکرده اند ادامه داد: از ابتدای ریاست جمهوری آقای ترامپ بیشترین سرمایه گذاری ها و قراردادها توسط شرکای بین المللی جمهوری اسلامی شکل گرفته است و کشور با آرامش کامل به سمت پیشرفت و توسعه همه جانبه در جهت اقتصاد مقاومتی پیش می رود.

وی گفت: هر چه امریکا و آقای ترامپ بی پرده تر صحبت می کند در دنیا منزوی تر می شود و بنگاه های اقتصادی در سطح جهان به این نتیجه می رسند که سیاست های جمهوری اسلامی، معقول است و آنها لحن کشورمان را با لحن آقای ترامپ مقایسه می کنند و به این نتیجه می رسند که اگر قرار باشد محل امنی برای سرمایه گذاری وجود داشته باشد؛ در ایران است.

ظریف افزود: آنها می بینند این سیاست های امریکا در طول سال های گذشته ادامه داشته اما تأثیری بر امنیت و آرامش ایران نداشته است.
وی با اشاره به اینکه ما در طول 38 سال به رغم فشارهای خارجی توانستیم کشورمان را بسازیم گفت: علت این است که امنیت، پیشرفت و توسعه اقتصادی ما از درون ما سرچشمه می گیرد.

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه سر ناسازگاری و جنگ با دنیا نداریم افزود: ما در پی ثبات و امنیت در منطقه هستیم و امنیت و پیشرفتمان را از بیرون نمی خریم به همین علت جمهوری اسلامی برای سرمایه گذاری از سوی جامعه بین المللی، جذاب دیده می شود.

ظریف تأکید کرد: یقین دارم به رغم همه این لفاظی ها، هم سرمایه داخلی در جهت تولید و اشتغال استفاده خواهد شد و هم سرمایه و مشارکت خارجی در طرح های زیربنایی کشورمان ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در هفته های گذشته توانستیم قراردادهای مهمی در حوزه فاینانس منعقد و نهایی کنیم، گفت: این نشان دهنده حرکت آرام، خوب و رو به جلو است.

ظریف با بیان اینکه وزارت امورخارجه در این دوره به عنوان تسهیل کننده روابط اقتصادی خارجی است نه تصدی گری، افزود: ما این وظیفه را در این دوره با ایجاد معاونت اقتصادی و با تمرکز بر حوزه های اقتصاد مقاومتی ازجمله جذب سرمایه، جذب فناوری و جذب گردشگر خارجی از یک طرف و صادرات کالاهای غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی و همچنین صادرات نیروی تخصصی ادامه خواهیم داد و بر روی آن متمرکز می شویم.

وزیر امورخارجه کشورمان تأکید کرد: نیاز داریم زمینه های داخلی و بین المللی لازم را توسط بخش خصوصی و بخش اقتصادی کشور برای حضور فعال تر در چرخه ارزش جهانی فراهم کنیم و وزارت خارجه به عنوان تسهیل کننده در خدمت بخش های خصوصی و دولتی خواهد بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *