تاکید بر نتایج مثبت همکاری ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم/ نقض مکرر توافق هسته‌ای از سوی آمریکا

15:15 - 21 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۷۱۷۳
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس دومای دولتی روسیه گفت: همکاری‌های خوبی بین ایران و روسیه در امر مبارزه با تروریسم به خصوص در سوریه داشته‌ایم که نتایج مناسبی داشته است.

تاکید بر نتایج مثبت همکاری ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم/ نقض مکرر توافق هسته ای از سوی آمریکابه گزارش گروه سیاسی ، علی لاریجانی که در راس هیاتی پارلمانی به سن پترزبورگ سفر کرده است، امروز جمعه با ویچسلاو والودین رئیس دومای دولتی روسیه دیدار و گفت و گو کرد.

 لاریجانی در دیدار با رئیس مجلس دومای دولتی روسیه اظهار داشت: همکاری‌های خوبی بین دو کشور وجود دارد و از اینکه شما به دنبال افزایش همکاری‌ها هستید، خوشحالیم.

وی ادامه داد: روابط پارلمانی بین دو کشور نیز باید حاصل شود.

به گفته  لاریجانی، همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی بین دو کشور در سال‌های اخیر مناسب بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی به همکاری ایران و روسیه در حوزه مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت: همکاری‌های خوبی بین ایران و روسیه در امر مبارزه با تروریسم به خصوص در سوریه داشته‌ایم که نتایج مناسبی داشته است.

 وی افزود: از ابتدا معتقد بودیم در سوریه راه‌حل سیاسی وجود دارد، اما برخی کشورها بحران ایجاد کردند؛ درحالی‌که ایستادگی ایران و روسیه راهگشا شد و امروز مذاکرات آستانه نشان از موفقیت ایران و روسیه در ایجاد راه‌حل سیاسی دارد.

 لاریجانی به مبارزه با تروریسم در عراق اشاره کرد و گفت: تروریسم در حال ریشه‌کن شده است اما در سوریه هنوز مبارزه با تروریسم ادامه دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار به دغدغه جمهوری اسلامی در خصوص مهاجران تأکید کرد.

وی گفت: مبارزه با تروریسم امری مقطعی نیست؛ دو امر فرهنگی و استفاده ابزاری قدرت‌ها از تروریسم تأثیرگذار و مسیر راه را بحرانی‌تر کرده است؛ بنابراین همکاری‌های ایران و روسیه باید ادامه پیدا کند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی به مواضع اخیر آمریکا اشاره کرد و گفت: آمریکا حرکتی را آغاز کرده که سبب بهم‌ریختگی بیشتر در دنیا می‌شود که نمونه آن تحریم روسیه و ایران و مواضع آمریکا درباره توافق هسته‌ای است؛ آمریکا در این مدت اخیر مکرراً توافق هسته‌ای را نقض کرده است.

لاریجانی از مواضع روسیه تشکر کرد و گفت: درواقع توافق هسته‌ای یک توافق دوجانبه نبوده است، بلکه توافق بین‌المللی بوده که در قطعنامه شورای امنیت نیز آمده است.

وی تصریح کرد: اینکه آمریکا بگوید توافق کشورها با تغییر دولت‌ها تغییر می‌کند، حرف کودکانه‌ای است؛ زیرا از این پس هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت.

 رئیس مجلس شورای اسلامی به پایبندی ایران به توافق هسته‌ای اشاره کرد و گفت: آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تاکنون بارها اجرای توافق هسته‌ای ایران را مورد تائید قرار داده است، اما آمریکا سعی دارد ایران را از منافع اجرای توافق محروم سازد که در این صورت چیزی از توافق باقی نخواهد ماند.

لاریجانی به سطح همکاری‌های ایران و روسیه اشاره و بر گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری تأکید کرد.

وی اظهار داشت: توریسم بین دو کشور گسترش یافته است، اما باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

 رئیس مجلس دومای دولتی روسیه: تاکید بر حضور موثر ایران در معادلات منطقه بخصوص مبارزه با تروریسم و مواد مخدر

در این دیدار آقای ویچسلاو والودین رئیس مجلس دومای دولتی روسیه نیز ضمن خوشامدگویی و استقبال از حضور دکتر لاریجانی در روسیه و شهر سن‌پترزبورگ گفت: امیدوارم این دیدارها استمرار یابد و توافقات جنبه عملی پیدا کند.

ویچسلاو والودین ادامه داد: روابط اقتصادی ایران و روسیه می‌تواند گسترش بیشتری یابد.

وی حضور ایران را در معادلات منطقه بخصوص در امر مبارزه با تروریسم و مواد مخدر مؤثر دانست و به ادامه روابط و همکاری‌های بین دو کشور تأکید کرد.

رئیس دومای دولتی روسیه افزود: زمینه‌های همکاری‌های دو کشور بخصوص پارلمان‌های دو کشور وجود دارد و باید در این راستا تلاش بیشتری صورت پذیرد.

وی به برگزاری کنفرانس بین‌المللی مبارزه پارلمان‌ها با مواد مخدر در مسکو اشاره کرد و گفت: از حضور ایران در این اجلاس استقبال می‌کنیم و فرصتی است تا دوباره درباره دیدار و در زمینه‌های مورد توافق به گفتگو بپردازیم.

ویچسلاو والودین به تسریع در اجرای توافق بین دو کشور تأکید کرد و گفت: گسترش روابط پارلمانی بین دو کشور برای سرعت بخشیدن طی مراحل قانونی شدن توافقات ضروری است و انجام گفتگو در این زمینه بسیار مؤثر خواهد بود.

رئیس دومای دولتی روسیه در پایان ضمن تأکید بر مؤثر بودن سخنرانی دکتر لاریجانی در اجلاس همکاری‌های امنیتی و نیز اجلاس اتحادیه بین‌المجالس گفت: در صورت دعوت، مایلیم سال آینده از تهران بازدید و دیداری در این دیدار داشته باشیم که مورد موافقت رئیس مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *