کنترل وسایل خود را با اینترنت در اختیار بگیرید/پیش‌بینی اتصال 50 میلیارد شی به اینترنت تا سال 2025

6:00 - 20 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۶۷۹۳
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
اتصال وسایل و تجهیزات به اینترنت که از آن به عنوان اینترنت اشیا نام برده می شود امکاناتی از جمله ارتباط به اصطلاح ماشین با ماشین را فراهم می کند که این مزیت در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌توان استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، نفوذ اینترنت در زندگی امروز بر کسی پوشیده نیست و در این میان وسایل و تجهیزات با سرعتی باور نکردنی در حال پیوستن به این جریان هستند.

اتصال وسایل و تجهیزات به اینترنت که از آن به عنوان اینترنت اشیا (IOT) نام برده می‌شود امکاناتی از جمله ارتباط به اصطلاح ماشین با ماشین را فراهم می کند که این مزیت در بخش‌های مختلف اقتصادی شامل‌ صنعت (به خصوص در انواع کارخانجات تولیدی)، انرژی و گاز کاربرد فراوانی دارد و یا از این امکان می‌توان در کنترل زیرساخت‌های شهری استفاده کرد.

نمونه بازار کنونی اینترنت اشیا در خانه های هوشمند است که عبارت اند از کنترل و اتوماسیون روشنایی، گرمایشی، تهویه و لوازم خانگی از قبیل ماشین لباسشویی، جاروبرقی، تصفیه هوا، اجاق گاز، یخچال و فریزر که با استفاده از وای فای برای نظارت از راه دور به کار می‌رود.

اینترنت اشیا این فرصت را ایجاد می‌کند تا وسایل متصل به اینترنت از راه دور و با استفاده از اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند و یا تبلت‌ها کنترل شود که با کاهش دخالت انسان افزایش بهره‌وری و سود اقتصادی حاصل می‌شود.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مسئول برنامه ریزی، اینترنت اشیا را به عنوان موضوع محوری توسعه فناوری مدنظر قرار داده و بنا بر اظهارات مسئولین این حوزه در حال حاضر حدود 10 میلیارد شی در دنیا به اینترنت متصل هستند و طبق پیش‌بینی‌ها تا سال 2025 این تعداد به 50 میلیارد خواهد رسید.

با فراگیرتر شدن اینترنت اشیا، شرکت‌های مختلف وارد این حوزه خواهند شد و تولید ابزار و ملزومات این فناوری در داخل به اشتغال کمک خواهد کرد که این مزیت نیز در کنار سایر فواید آن اهمیت ویژه‌ای دارد. گفتنی است برای حرکت در این مسیر باید در راستای جذب سرمایه‌گذاری و آماده‌سازی زیرساخت‌های آن گام برداریم و بتوانیم علاوه بر برخورداری از مزیت‌های آن همگام با دنیا نیز پیش رویم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *