غزلیات حافظ تاریخ مصرف ندارند/شعر حافظ آینه معرفت، دین و آیین در ادبیات فارسی است

10:30 - 20 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۶۶۸۲
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
نویسنده مجموعه "در سایه غزل" گفت: حضور قرآن در ادبیات و اشعار حافظ یکی از دلایل اصلی موفقیت شعر حافظ است. تفسیر قرآن در طول تاریخ به تعداد زیادی انجام شده است. شعر حافظ تفسیری هنرمندانه و زیبایی شناسانه از قرآن کریم است.

سید عباس سجادی نویسنده و شاعر ایرانی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ، در خصوص تاثیر شعر و شخصیت حافظ بر جامعه حال حاضر ایران گفت: از نظر من مقبول و محبوب‌ترین شاعر ایرانی نزد اکثریت مردم ایران حافظ است و این هیچ دلیل جز اشعار این شاعر بزرگ ندارد.

وی شعر حافظ را فاقد تاریخ مصرف دانست و افزود: آثار وی همه چیز را در خود دارد. حافظ بدون حاشیه جزو مطلوب‌ترین شاعران تاریخ کشور است. وی به قدری در کار خود برجسته است که هیچگاه برای آثارش تاریخ مصرف خاصی را نمی‌شود قائل شد و این بی شک به دلیل شناخت حافظ از گذشته، درک زمان حال خود و نگاه درست به آینده ناشی می‌شود.

سید عباس سجادی

نویسنده مجموعه "در سایه غزل" در همین راستا ادامه داد: حافظ چکیده ادبیات ایران است و ماندگارترین شاعر اعصار ایران است. روز بزرگداشت حافظ، روز بزرگداشت شعر ایران است. شعر حافظ آینه معرفت، دین و آیین در ادبیات فارسی است.

وی با اشاره به تاثیر قرآن کریم در اشعار حافظ تصریح کرد: حضور قرآن در ادبیات و اشعار حافظ یکی از دلایل اصلی موفقیت شعر حافظ است. تفسیر قرآن در طول تاریخ به تعداد زیادی انجام شده است. شعر حافظ تفسیری هنرمندانه و زیبایی شناسانه از قرآن کریم است. همه کسانی که به ادیان توحیدی اعتقاد دارند، قرآن را کامل ترین و جامع ترین کتاب آسمانی می‌دانند. وقتی حافظ توسل به قرآن کریم کرده، شعرهایش عمق و جامعیت بیشتری به خود می‌گیرد.

سید عباس سجادی

سراینده مجموعه "در سکوت سردم می شود" درباره تاثیر غزلیان حافظ بر ادبیات معاصر ایران تاکید کرد: شعر حافظ تاثیر فراوان و عمده ای در شعر معاصر داشته است. شاعرانی که در نوع خود حافظ زمانه بوده اند. محمدحسین شهریار یکی از بزرگترین شاعران معاصر است که همواره به حافظ ارادت داشته است. دیگر شاعری که زبان شعری نزدیک به حافظ دارد را باید هوشنگ ابتهاج دانست.

سجادی شعر حافظ را شعر زمانه خواند و خاطرنشان کرد: شعر حافظ زمان و مکان نمی‌شناسد. راز ماندگاری حافظ را باید به روز بودن اشعار وی دانست. من فکر می‌کنم همه کسانی که غزل جدی کار می‌کنند ادامه دهنده راه حافظ با زبان شخصی خودشان هستند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *