لپ هخامنشیان را نکشید! / بلایی که گردشگران بر سر نقش برجسته‌ها می‌آورند

9:36 - 19 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۶۵۹۳
لمس نکردن آثار تاریخی بار‌ها و بار‌ها تذکر داده شده، اما گردشگران نمی‌دانند این اتفاق می‌تواند چه تبعاتی منفی برای آثار تاریخی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، دست نزدن به آثار تاریخی و لمس نکردن آنها شاید به نظر برخی گردشگران موضوع مهمی به نظر نرسد. اما همین اتفاق می تواند منجر به تخریب آثار تاریخی شود. در پلکان شرقی کاخ آپادانا در تخت جمشید، نقش برجسته های سربازان هخامنشی نمونه ای واضحی از تاثیرات لمس آثار تاریخی توسط گردشگران است. 

لپ هخامنشیان را نکشید! / بلایی که گردشگران بر سر نقش برجسته‌ها می‌آورند

در دسترس بودن این نقش برجسته باعث شده که گردشگران آن را لمس کنند و این لمس شدن به مرور موجب صیقلی شدن بخش هایی از این آثار شده است. عجیب آن که هر نقش برجسته ای که بیشتر در دسترس بوده، بیشتر نیز به دلیل لمس شدن، صیقلی شده است و آثاری که هزاران سال است سالم مانده اند، به راحتی می توانند به دلیل بی توجهی گردشگران از بین بروند. 

مسعود رضایی منفرد، مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید در باره این اتفاق به گفت: این صیقلی شدن به دلیل اثرات شیمیایی چربی دست در مرور زمان است. 

وی با اشاره به این که تخت جمشید اکنون مشکلات مهم تری دارد گفت: امکان مرمت این اثر با لیزر و شستشو با آب وجود دارد و مرمت آن را در نظر داریم.

رضایی منفرد درباره نصب هشدار به گردشگران گفت: بنر و هشدار به اندازه کافی وجود دارد و مردم باید بیشتر توجه داشته باشند. هر چند که پیش از این وضع بدتر بود و اکنون نسبت  به چند سال گذشته گردشگران بیشتر رعایت نمی کنند. 

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید درباره استفاده از حصار شیشه ای گفت: در تخت جمشید هر جا از نظر کارشناسی امکان داشت، از شیشه استفاده کردیم و مسیر بازدید هم مشخص است. در جاهایی که امکان نصب شیشه نیست، زنجیر کشی کردیم.

وی افزود: پلکان کاخ آپادانا یکی از مهمترین بخش های تخت جمشید است و شیشه کشی منظر بصری آن را تحت تاثیر قرار می دهد و دیگر حتی نمی توان از آن عکس گرفت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *