تیم والیبال دختران "مهاجر افغانستانی" در لیگ ایران شرکت می‌کند

14:48 - 20 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۶۵۴۵
مربی ایرانی انجمن والیبال بانوان مهاجر گفت: طی رایزنی‌های صورت گرفته با هیات والیبال خراسان دختران مهاجر افغانستانی می‌توانند در مسابقات داخلی استان و داخلی مشهد در کنار تیم‌های ایرانی به عنوان تیم مهاجرین شرکت کنند.

به گزارش سرویس بین الملل ، انجمن والیبال بانوان مهاجر تابستان سال جاری در مشهد تشکیل شد که اولین دوره مسابقات والیبال دختران مهاجر افغانستانی به همت این انجمن در سالن بهشت مشهد برگزار شد و در نتیجه آن تیم‌های میوند، هیرمند و هیلدا به ترتیب اول تا سوم شدند.

زهرا احمدی مسئول «انجمن والیبال بانوان مهاجر» در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس جزئیات بیشتری از فعالیت‌های این انجمن را تشریح کرد و گفت: من بیش از 10 سال است که والیبال بازی می‌کنم و با توجه به اینکه دختران زیادی از مهاجرین افغاستانی بودند که به این رشته علاقه داشتند تصمیم گرفتیم که این انجمن تشکیل شود.

وی افزود: باتوجه به اهمیت ورزش در سلامت جامعه مخصوصا جامعه مهاجرین و نظر به عدم فعالیت‌های منسجم و برنامه ریزی شده برای قشر عظیمی از جامعه یعنی بانوان «انجمن والیبال بانوان مهاجر» تشکیل شد و حدود شش ماه است که فعالیت خود را در مشهد شروع کرده است.

این مربی افغانستانی خاطرنشان کرد: در جوامع سنتی مخصوصا جامعه‌ای مانند افغانستان زنان همیشه مورد بی‌مهری قرار گرفتند و توجه کمی در عرصه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی سیاسی و ورزشی به این قشر صورت گرفته است.

احمدی تاکیدکرد: انجمن والیبال بانوان مهاجر با هدف ارتقا سطح سلامت عمومی بانوان و همچنین آغاز راهی در مسیر گسترش ورزش حرفه‌ای و برگزاری مسابقات متعدد جهت بالا بردن سطح انگیزشی وسلامت بانوان مهاجر تلاش می‌کند.

وی در ادامه گفت: مشکلات زیادی در فضای مهاجرت وجود دارد که سبب می‌شود استعدادهایی نهفته ناشناخته باقی بمانند و رشد نکنند؛ ولی ما تلاش می‌کنیم با فرهنگ سازی در جامعه مهاجرین و همچنین رایزنی و جلب حمایت از سوی سازمان‌ها و نهادها در جهت بالندگی هرچه بیشتر زنان مهاجر گام‌هایی را برداریم.

این بانوی ورزشکار افغانستانی تصریح کرد: هدف ما ساماندهی بانوان ورزشکار مهاجر در رشته والیبال است تا با ایجاد هماهنگی و سازماندهی فعالیت بانوان و حضور آنها در برگزاری مسابقات در سطح استان و لیگ ایران فراهم شود.

وی افزود: اگر از بانوان مهاجر حمایتی صورت گیرد این دختران می‌توانند استعدادهای درخشانی برای آینده تیم ملی افغانستان باشند.

احمدی خاطر نشان کرد: ما به دنبال جذب همکاری و مشارکت ارگانها و سازمانهای خصوصی و دولتی در جهت تقویت ورزش بانوان مهاجر هستیم و در حال حاضر حدود60 نفر عضو داریم که در تمرینات ما در سالن بهشت شرکت می‌کنند.

سرپرست تیم والیبال بانوان مهاجر افزود: رئیس هیات والیبال خراسان به ما قول همکاری داده اند که در کنار تیم‌های ایرانی بتوانیم در سطح مشهد و استان خراسان رضوی در مسابقات حضور پیدا کنیم و این حضور نیاز به امکانات دارد که ما هیچ حمایت کننده ای نداریم.

وی ادامه داد: ما از نظر مالی بسیار مشکل داریم و هر جا هم که مراجعه کرده ایم تا کنون مورد حمایت قرار نگرفتیم. بخشی از هزینه ها توسط خود اعضای تیم تامین می شود و البته مسئولان سالن بهشت هم در مورد هزنیه ها با ما همکاری داشته و تخفیف های را برای ما در نظر گرفته اند.

«نفیسه غلامی» مربی ایرانی انجمن والیبال بانوان مهاجر در گفت‌وگو با فارس گفت: من از اوایل تابستان در خدمت این تیم هستم و دختران افغانستانی واقعا انگیزه و استعداد فوق العاده‌ای دارند که اگر این همه استعداد تقویت شود می‌تواند برای آینده تیم ملی والیبال افغانستان پشتیبانی خوبی باشد.

وی افزود: طبق صحبتی که با هیات والیبال خراسان انجام داده ایم پیشنهاد دادیم که بعد از این دختران مهاجر افغانستانی بتوانند در مسابقات داخلی استان و داخلی مشهد در کنار تیم‌های ایرانی به عنوان تیم مهاجرین شرکت کنند و هیات والیبال خراسان و آقای سلیمان نژاد هم از این پیشنهاد بسیار استقبال و موافقت خود را اعلام کردند.

این مربی والیبال خاطرنشان کرد: طبق توافق صورت گرفته در مرحله‌های بعد که توانایی تیم بالا رفت حتی می‌توانیم در مسابقات لیگ والیبال ایران هم شرکت کنیم و از نظر قانونی هیچ مشکلی نیست.

حمید طیبی مسئول مجموعه ورزشی بهشت در منطقه 4 شهرداری مشهد به فارس گفت: وقتی اعضای انجمن والیبال مهاجرین به ما مراجعه کردند و با توجه به شناخت خوبی که از این انجمن داشتیم یک وقت وِیژه در اختیار آن ها قرار دادیم و تا آنجا که مقدور بود در هزینه‌های سالن برای آنها تخفیف در نظر گرفتیم.

وی افزود: مربی، توپ و دیگر امکانات نیز در این مجموعه است که اعضای تیم می‌توانند از این امکانات استفاده کنند.

طیبی تصریح کرد: طبق قول‌هایی که هیات والیبال استان داده است امیدواریم که این دختران مهاجر بتوانند در کنار تیم های ایرانی در مسابقات مختلف شرکت کنند و ما هم امکانات بیشتری در اختیار آنها قرار دهیم.

«شقایق سرورزاده» دانشجوی کامپیوتر و از اعضای انجمن والیبال مهاجرین از تشکیل تیم‌های والیبال در میان بانوان مهاجرین اظهار خوشحالی کرد و گفت: من علاقه‌ای زیادی به والیبال دارم که حضور در این انجمن می‌تواند انگیزه‌ای بیشتری به من بدهد.

سیمین رضایی، دانشجوی معماری و از دیگر اعضای تیم گفت: خداروشکر الان فضا برای حضور بانوان مهاجر بسیار خوب است و امیدواریم که بتوانیم در کنار تحصیل علم در جهت ارتقا سلامتی خود و جامعه هم موثر واقع شویم.

مهدیه سلطانی دانشجوی مهندسی برق و از بازیکنان تیم والیبال مهاجرین از عدم امکانات گلایه کرد و گفت: متاسفانه ما هیچ امکاناتی نداریم و تمامی هزینه‌ها را باید خود اعضا بپردازند و با توجه به اینکه اکثر ما دانشجو هستیم پرداخت چنین هزینه‌هایی مشکل است.

نجمه سروری، دانشجوی روانشناسی و عضو این انجمن گفت: باید مسئولان ورزشی افغانستان و دیگر مراکز از ورزش بانوان حمایت کنند و با تشویق‌های خود باعث حضور بیشتر بانوان مهاجر در عرصه‌های ورزشی شوند.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *