یک روش جالب برای خوش اخلاق شدن

17:45 - 18 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۶۴۷۷
در تحقیق جالبی که توسط گروهی از محققین کشورمان انجام شده، خلق و خوی افراد مختلف به کمک تحریک الکتریکی بخش‌های خاصی از مغز آن‌ها، تغییر داده شده است.

به گزارش گروه فضای مجازی ، قشر مغزی پیش­ پیشانی، به‌عنوان بخش مهمی از شبکه­ مغزی تعدیل‌کننده خلق و هیجان شناخته می­شود. نواحی اختصاصی این قشر مغزی، مانند ناحیه شکمی-میانی و جلویی-میانی، به هنگام تجربه­ی ذهنی خلق و همچنین پردازش اطلاعات هیجانی فعال می­شوند و ناحیه پشتی-جانبی آن نیز در پردازش هیجان مربوط به محرک‌های ادراک‌شده و همچنین پردازش اطلاعات شناختی و غیرهیجانی نقش دارد.

 

در سال­های اخیر برای بررسی نقش نواحی مختلف مغزی نزدیک به سطح قشر مغز در کنش­های شناختی و هیجانی، رویکردهای غیرتهاجمی مانند ابزارهای تحریک مغناطیسی و تحریک الکتریکی مغزی از روی جمجمه مورد استفاده قرار گرفته ­اند. ولی باوجوداینکه مطالعات مختلفی به بررسی تفاوت­های نیمکره­ای مغز در پردازش هیجان و خلق و همچنین نقش نواحی قشری پیش ­پیشانی در تغییرات هیجانی و خلقی پرداخته­اند، اما تغییرات پیرامون تجربه­ ذهنی خلق مثبت و منفی همچنان مورد سؤال بوده است.

 

لذا در این رابطه، محققینی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، موسسه نورث ول هلث آمریکا و پژوهشکده علوم شناختی، مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که در آن نقش ناحیه­ قشر مغزی پشتی-جانبی پیش ­پیشانی از طریق تحریک مغزی دوسویه در تجربه ذهنی خلق مثبت و منفی افراد سالم مورد بررسی قرار گرفته است.

 

در این مطالعه، 20 زن و 20 مرد از افراد سالم بزرگ‌سال ساکن تهران برای آزمایش انتخاب شده و هر یک از آن‌ها به مدت سه جلسه تحت مداخله الکتریکی بر روی قشر مغزی، قرار گرفتند. خلق این افراد نیز در دو مرحله، قبل و 20 دقیقه بعد از اعمال تحریک مغزی از طریق مقیاس عاطفه مثبت و منفی اندازه‌گیری شد و درنهایت نیز داده‌های به‌دست‌آمده مورد تجزیه‌وتحلیل آماری قرار گرفتند.

 یک روش جالب برای خوش اخلاق شدن

نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش نشان داد که بین مداخله­ های مختلف در میزان ایجاد تغییر در خلق مثبت، تفاوت معناداری وجود ندارد، اما ازنظر ایجاد تغییر در خلق منفی، تفاوت بین روش‌های مداخله، معنادار و قابل‌توجه است. به عبارت بهتر، مداخله‌های الکتریکی روی قشر مغزی موردبحث، توانسته بودند وضعیت خلق منفی فرد را به شکل قابل‌ملاحظه‌ای تحت تأثیر قرار داده و تغییر دهند.

 

طبق این نتایج، مداخله­ الکتریکی از نوع آندی در قشر مغزی پشتی-جانبی پیش­ پیشانی چپ، نسبت به سایر مداخله­ها به‌طور معناداری باعث کاهش خلق منفی در مردان می‌شود.

 

بر اساس گفته محققین، در خصوص ایجاد تغییرات در خلق افراد به دنبال تحریکات الکتریکی قشر موردبحث در مغز، تفاوت‌هایی بین زنان و مردان وجود دارد که می‌توان آن‌ها را با تغییرات هورمونی و تأثیر این تغییرات بر برانگیختگی قشری مغز زنان و مردان مرتبط دانست.

 

این نتایج می‌تواند برای طرح‌ریزی مطالعات دیگری که در خصوص خلق افراد با جنسیت‌های مختلف و با حالات روانی گوناگون انجام می‌شود، کمک مؤثری نماید.

 

قابل‌ذکر است نتایج مطالعه فوق به‌صورت مقاله‌ای علمی پژوهشی در فصل‌نامه «پژوهش در سلامت روان‌شناختی» وابسته به دانشگاه خوارزمی به چاپ رسیده است.

منبع: بهداشت نیوز



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *