رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شوک‌هایی برای دولت ترامپ/ حل مسائل منطقه در جایی غیر از میز مذاکره

6:30 - 19 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۶۴۶۴
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
د ر صورتی که اخبار پراکنده موجود درخصوص حماقت دولت آمریکا مبنی بر درنظر گرفتن سپاه به عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش آمریکا را در سراسر جهان بویژه منطقه خاورمیانه، همسنگ داعش درنظر خواهد گرفت.

سپاهبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، طی روزهای گذشته فرماندهان لشکری و مقامات دولتی جمهوری اسلامی ایران به موضوع «بررسی قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا»، واکنش نشان دادند.

فرمانده کل سپاه
سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تشریح اقدامات خصمانه امریکایی ها در ماه های اخیر علیه ملت ایران و تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی اجرای قانون کاتسا را معادل با خروج یک جانبه امریکا از برجام می داند، گفت: همانطور که در گذشته نیز اعلام کرده ایم؛ در صورتی که قانون تحریم‌های جدید آمریکا اجرا شود این کشور باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود تا شعاع 2 هزار کیلومتری برد موشک‌های ایران را منتقل کند.

وی افزود: د ر صورتی که اخبار پراکنده موجود درخصوص حماقت دولت آمریکا مبنی بر درنظر گرفتن سپاه به عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش آمریکا را در سراسر جهان بویژه منطقه خاورمیانه، هم‌سنگ داعش درنظر خواهد گرفت.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه اگر امریکایی ها هدف نهایی خود از طرح این گونه مسائل را مذاکره با ایران درباره منطقه قرار داده اند، مسیری کاملاً اشتباه را انتخاب کرده اند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد مسائل منطقه را در جایی غیر از میز مذاکره حل کند، نه حرفی برای مذاکره وجود دارد و نه طرفی برای آن.

وی در ارزیابی رفتار آمریکایی ها، با تأکید بر اینکه تحریم‌های جدید آمریکا شانس هرگونه تعامل را برای همیشه از بین خواهد برد، گفت: این تحریم‌ها تجربه برجام را برای ما کامل می‌کند و آن تجربه این است که گفت و گو برای آمریکا ابزار فشار و دشمنی است نه تعامل یا حل مسئله.

فرمانده کل سپاه در پایان با تأکید براینکه رفتار آمریکا با ایران ثابت کرد که نمی‌توانیم روابط خارجی خود را صرفاً براساس برجام تنظیم کنیم، تصریح کرد: آمریکایی ها بدانند، جمهوری اسلامی ایران از فرصت رفتار احمقانه دولت ترامپ با برجام برای ایجاد جهش در برنامه‌های موشکی، منطقه‌ای و دفاعی متعارف خود استفاده خواهد کرد.

وزیر امور خارجه
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز روز دوشنبه (17 مهر) در واکنش به تصمیم دولت ترامپ برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک افتخار برای کشور و ضامن دفاع از کشور و تداوم انقلاب و دفاع از مرزهای کشور خواند و با بیان اینکه نقش سپاه در جنگ تحمیلی نقش بسیار درخشانی بود، افزود: آمریکایی‌ها با چنین اقداماتی، بیشتر خودشان را منزوی‌تر می‌کنند و در چشم مردم ایران منفورتر می‌شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در صورتی که چنین اشتباه راهبردی توسط مقامات آمریکایی صورت بگیرد، حتما جمهوری اسلامی اقدام متقابل انجام خواهد داد. اقداماتی در این زمینه طراحی شده و در زمان لازم اعلام خواهد شد.

ظریف همچنین خاطرنشان کرد: توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از کشور در برابر هر گونه اراده منفی علیه ملت است و قابل مذاکره نیست. غربی‌ها این موضوع را کاملا و به خوبی می‌دانند و در برجام نیز کاملا مشخص است که جمهوری اسلامی ایران درباره توان دفاعی‌اش مذاکره نمی‌کند.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: آنان هستند که باید برای فروش هنگفت سلاح در منطقه غرب آسیا که آن را به انبار باروت تبدیل کرده‌اند، پاسخگو باشند و سیاست‌هایشان را در این منطقه تغییر دهند. جمهوری اسلامی ایران تجربه جنگ تحمیلی و حمایت‌هایی که از رژیم متجاورز صدام شد را دارد و در آن آزمون آموخت که باید برای دفاع از خودش فقط به مردم و توان خویش متکی باشد.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح
سردار سرتیپ «سیدمسعود جزایری» سخنگوی ارشد نیروهای مسلح نیز در این رابطه گفت: ظاهراً دولت ترامپ حرفی جز دشنام را نمی‌فهمد و نیاز به شوک‌هایی دارد که مفهوم جدید قدرت در جهان امروز را متوجه شود.

معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح افزود: اگر قرار بود خط سیر رو به رشد توان دفاعی کشور تحت تاثیر یاوه‌گویی‌های بیگانه قرار گیرد، اصولاً این حرکت غرورانگیز را شروع نمی‌کردیم و اکنون در مرحله‌ای هستیم که حرف‌های زیادی در این عرصه برای گفتن داریم.

سردار جزایری تاکید کرد: سیاست و منطق جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقاء قدرت دفاعی کشور یک مساله تردید ناپذیر است و امروز در حالی که آمریکایی‌ها رسماً و صراحتاً ما را تهدید نظامی می‌کنند، مردم جهان به درستی این تدبیر دقیق، بیشتر واقف می‌شوند.

وی در پایان با بیان اینکه مقابله با تجاوزگری آمریکا یک امر جدی و تمرین شده است، تصریح کرد: دوران حضور و سلطه آمریکا در غرب آسیا به پایان رسیده و مدت‌ها از مرگ خاورمیانه جدید آمریکایی گذشته است.

سخنگوی دولت
محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت روز سه شنبه (18 مهر) در جریان نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی مبنی بر تصمیم آمریکا برای قراردادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی اظهار کرد: موضع دولت نسبت به سپاه کاملا روشن است؛ سپاه یک ارگان رسمی و انقلابی است و یکی از مولفه‌های قدرت و ارکان دفاع ملت محسوب می شود و مورد احترام است.

وی ادامه داد: جهان باید با چشم واقع بینانه، دفاع سپاه را از تهاجم تروریست ها به ویژه عناصر داعش تأیید کند؛ سپاه هم مدافع ملت است و هم مهاجم به تروریست‌ها و چنانچه آمریکا نام سپاه را در لیست گروه های تروریستی قرار دهد در واقع خود را در صف تروریست‌ها قرار داده است و این نکته را باید تاکید کنم که نه تنها ما که جهان هم باید از سپاه به سبب مقابله با تروریست قدردان باشد.

مشاور فرمانده کل سپاه
همچنین سردار مرتضی قربانی مشاور فرمانده کل سپاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران دست استکبار را از کشور کوتاه کرد، اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها، اسرائیلی‌ها و فرانسوی‌ها، آخور خود را در ایران از بین رفته دیدند و در حالیکه تا آن زمان همه منابع کشور را به غارت می‌بردند و ما را عقب‌خوانده می‌خواندند، به یکباره دریافتند دیگر «آقا بالا سر» ایرانی‌ها نیستند.

وی افزود: شاه خائن که آمریکایی‌ها او را ژاندارم منطقه کرده بودند، تمام توان خود را برای حفاظت و حراست از منافع استکبار جهانی بکار می‌گرفت و وقتیکه ملت شریف ایران با قیام خود، او را برکنار کردند، دست این مستکبران از جمله 300 هزار پیمانکار و مستشار و نظامی‌شان از کشور ما کوتاه شد.

مشاور فرمانده کل سپاه با بیان اینکه زمانیکه مستکبران منافع خود را در ایران از دست رفته دیدند، شروع به دسیسه‌چینی در داخل و خارج از کشور علیه ما کردند، گفت: «تسلیح مخالفین و منافقین»، «تحمیل جنگ هشت ساله و حمایت تمام قد از صدام»، «اعمال تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی» و همچنین «فعال کردن گروهک‌ها و احزاب مخالف جمهوری اسلامی» و «مطرح کردن بهانه‌های هسته‌ای»، تنها گوشه‌ای از اقدامات خصمانه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران طی 38 سال گذشته بوده است.

سردار قربانی ادامه داد: اقدامات اخیر آمریکا در خصوص قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی، در راستای همان اقدامات معاندانه آنها با ملت ما به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور آمریکا تبدیل به عروسک خیمه‌شب بازی اسرائیلی‌ها شده است، تاکید کرد: همه می‌دانند که «ترامپ» خودش تصمیم‌گیر نیست و صهیونیست‌‌ها پشت تصمیمات او هستند و ترامپ از آنها خط می‌گیرد.

مشاور فرمانده کل سپاه با یادآوری دو جمله تاریخی از حضرت امام خمینی (ره) که فرمودند «آمریکا شیطان بزرگ است» و «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند»، گفت: عزت و ذلت دست خداست. ما نعمت «خدا»، «ائمه اطهار (ع)» و «ولایت فقیه» را داریم و همانگونه که خداوند متعال در قرآن کریم وعده داده، «اگر او ما را یاری کند محال است هیچ قدرتی یتواند ما را شکست دهد». البته عکس این گزاره هم مصداق دارد، به این معنا که اگر ملت شریف ما، «خدا»، «امام زمان (عج)» و «ولی امر» را اطاعت نکنند، لطف خدا و سایه او قطع می‌شود و آن زمان هیچ قدرتی نمی‌تواند ما را به پیروزی برساند.

سردار قربانی در پایان خاطرنشان کرد: در یکی دو سال گذشته دیدیم که سعودی‌های وهابی، چقدر یمن را بمباران کردند اما نهایتا این مردم یمن بودند که در این ماجرا قد کشیدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه (17 مهر) در جریان نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات هشدارآمیز فرمانده کل سپاه پاسداران خطاب به آمریکا در صورت قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، اظهار کرد: امیدواریم که هیئت حاکمه آمریکا این خطای بسیار مهم و استراتژیک را انجام ندهد اما چنانچه به سمت چنین تصمیمی حرکت کند پاسخ ایران قاطع، کوبنده و سخت خواهد بود که در زمان خود اتخاذ می‌شود و در آن هنگام آمریکا باید تمام عوارض آن را بپذیرد.

مشاور نماینده ولی‌فقیه در سپاه
سردار محمدعلی آسودی مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با بیان اینکه هدف اصلی آمریکایی‌ها از قرار دادن نام «سپاه» در فهرست گروه‌های تروریستی، انجام یک عملیات روانی و یک بلوف سیاسی است، اظهار کرد: امروز آمریکایی‌ها فهمیده‌اند که یکی از دلایل اصلی شکست سیاست‌های‌شان در منطقه، وجود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است و از همین رو می‌خواهند با راه انداختن یک جنگ روانی، فضای افکار عمومی را جهت‌دهی کنند

وی با بیان اینکه آمریکا از جنگ نیابتی که 5 - 6 سال پیش در منطقه به راه انداخت، نه‌تنها هیچ عایده‌ای نصیبش نشد بلکه شکست سخت و خفت‌باری را متحمل شد، افزود: این شکست برای آمریکا یک افتضاح بین‌المللی بود.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه ادامه داد: این آمریکایی‌ها بودند که نیروهایی خشن و ماجراجو را به نام «اسلام» از 85 کشور جهان سازماندهی و مسلح کردند و به آنها آموزش‌های نظامی دادند. هدف آنها این بود به جبهه مقاومت که قیادت آن با جمهوری اسلامی ایران است ضربه بزنند.

وی افزود: سیاستمداران آمریکایی بسیار کودن و ابله هستند چرا که به سابقه 38 ساله انقلاب اسلامی نگاه نمی‌کنند و از آن درس نمی‌گیرند.

سردار آسودی در پایان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه دفاع از مرزهای دریایی، زمینی و هوایی خود را با کسی معامله نمی‌کند، تاکید کرد: یقین بدانید سپاه کماکان و با وجود این فشارها، پرقدرت‌تر از همیشه به تکالیف و ماموریت‌هایش جامه عمل می‌پوشاند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *