تغییر رویه مجلس؛ جابجایی «صندلی‌های سبز» با «میزهای چوبی»

15:19 - 18 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۶۳۳۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی جای خود را به جلسات کمیسیون‌های تخصصی داد و نمایندگان بجای تکیه بر صندلی‌های سبز و «وضع قانون جدید»، بر سر میزهای چوبی کمیسیون‌های تخصصی به «بررسی امور جاری» پرداختند.

بدون تیتر

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، مجلس شورای اسلامی، طبق معمول روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه جلسه علنی دارد و هر سه هفته یکبار برای سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه تعطیل می‌شود. البته این منهای تعطیلات یک ماهه تابستانه قوه مقننه است.
 
با شروع مجلس دهم شورای اسلامی، زمزمه‌های تقویت بُعد نظارتی مجلس افزایش یافت و افزایش تعداد تقاضاهای تحقیق و تفحص در این دور از مجلس نیز دلیلی بر این مدعاست.
 
بهروز نعمتی، سخنگوی هئیت رئیسه مجلس چند روز قبل در همین زمینه به خبرنگار میزان گفت: مجلس بر حسب ضرورت، برخی از روز‌های سه‌شنبه هفته کاری خود را جلسه علنی نداشته و کمیسیون‌ها جلساتی خواهد داشت و این جلسات هم به صورت دو شیفت کاری برگزار خواهد شد.
 
پیرو این موضوع، جلسه علنی امروز سه شنبه 18 مهر مجلس شورای اسلامی جای خود را به جلسات کمیسیون های تخصصی داد و نمایندگان بجای تکیه بر صندلی های سبز و وضع قانون جدید، بر سر میزهای چوبی کمیسیون های تخصصی به «بررسی امور جاری» پرداختند.
 

مجلس شورای اسلامی 6 کمیسیون «خاص» و 13 کمیسیون «تخصصی» به شرح زیر دارد:

خاص:
1. «مشترک»، 2. «ویژه»، 3. «تلفیق»، 4. «تحقیق»، 5. «تدوین آیین‏ نامه داخلى مجلس» و 6. «اصل نودم قانون اساسی»

تخصصی:
1. «آموزش، تحقیقات و فناوری»، 2. «اجتماعی»، 3. «اقتصادی»، 4. «امنیت ملی و سیاست خارجی» 5. «انرژی»، 6. «برنامه، بودجه و محاسبات»، 7. «بهداشت و درمان»، 8. « شوراها و امور داخلی کشور»، 9. «صنایع و معادن»، 10. «عمران»، 11.«فرهنگی»، 12. « قضایی و‌ حقوقی» و 13. «کشاورزی، آب و‌ منابع طبیعی».

وظایف و ساختار کمیسیون های «خاص»:
1. کمیسیون مشترک:
این کمیسیون در مورد طرح‌ها و لوایحى که به تشخیص هیئت رئیسه به دو یا چند کمیسیون ارتباط اساسى داشته باشد، با 23 عضو تشکیل مى شود و تعیین سهم هر کمیسیون به وسیله هیأت ‌رئیسه مجلس و انتخاب آنان توسط کمیسیون ذی‌ربط است.

2. کمیسیون ویژه:
این کمیسیون نیز برای رسیدگی و تهیه گزارش برای مسائل مهم و استثنایى - که براى کشور پیش مى ‏آید - به پیشنهاد حداقل پانزده نفر از نمایندگان و تصویب مجلس تشکیل مى‏ شود و اعضاى آن که پانزده نفر خواهند بود، مستقیما در جلسه علنى توسط نمایندگان با رأى مخفى و اکثریت نسبى انتخاب می شوند.

3.کمیسیون تلفیق:
این کمیسیون به‏ منظور تنظیم اصول و مفاد برنامه ‏هاى توسعه و لوایح بودجه کل کشور و ایجاد هماهنگى بین کمیسیون‌هاى تخصصى مجلس شوراى اسلامى، پس از تقدیم لایحه مربوط توسط دولت به مجلس، تشکیل می شود.

4. کمیسیون تحقیق:
این کمیسیون در روزهای اولیه آغاز به کار مجلس و به منظور بررسى اعتبارنامه‏ هایى که توسط شعب مورد تأیید قرار نگرفته و یا از سوى نمایندگان مورد اعتراض واقع شده است، تشکیل می شود.

5.کمیسیون تدوین آیین ‏نامه داخلى:
این کمیسیون علاوه بر انجام وظایف مقرر در آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، طرح‌هاى مربوط به اصلاح آیین‏ نامه داخلى مجلس را رسیدگى کرده و نظر خود را به مجلس گزارش مى‌کند تا مطابق آیین‌نامه مورد بررسى قرار گیرد.

6. کمیسیون اصل نودم قانون اساسى:
این کمیسیون که یکی از کمیسیون های مهم و حساس مجلس به شمار رود، به منظور سامان دادن و کارآمدسازی مجلس و نمایندگان، خصوصاً نسبت به طرز کار قوای مجریه و قضاییه و مجلس مبتنی بر اصول متعدد قانون اساسی بالاخص اصل نودم، تشکیل می‌شود تا طبق قوانین مصوب مربوط به خود اداره و انجام وظیفه کند.

وظایف و ساختار کمیسیون های «تخصصی»:
کمیسیون‌های تخصصی رأساً یا با تقاضای حداقل ده نفر از نمایندگان می‌توانند در موارد مهم و حساس و در مواجهه با تخلفات یا سوء مدیریت، با دعوت از مسؤولان ذی‌ربط موضوع را بررسی کرده و گزارش آن را به هیئت رئیسه ارائه کنند و همچنین مى‏ توانند به تعداد کافى مشاور ذى‏صلاح به ویژه از میان نمایندگان ادوار گذشته که در مسائل کمیسیون صاحب تخصص و تجربه باشند از طریق هیئت رئیسه به خدمت بگیرند.

وظایف و اختیارات عام کمیسیون های تخصصی عبارتند از:

1- بررسی ‌طرح‌ها و لوایح ارجاعی و گزارش‌ آن به مجلس شورای ‌اسلامی.
2- بررسی و تصویب آزمایشی طرح‌ها و لوایح و همچنین تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی
3- رسیدگی به درخواست‌های تحقیق و تفحص
4- رسیدگی به سؤال نمایندگان از رئیس جمهور و وزیران
5- بررسی موارد ارجاعی از لوایح برنامه توسعه و بودجه سالانه و گزارش آن به کمیسیون تلفیق
6- کسب اطلاع از کم و کیف اداره امور کشور، دریافت و بررسی گزارش‌های عملکردی و نظارتی از اجرای قوانین مربوط به دستگاه‌های ذی‌ربط
7- تهیه گزارش موردی و سالانه در خصوص امور اجرایی دستگاه‌ها و نحوه اجرای قوانین به خصوص قانون برنامه توسعه و بودجه سالانه و ارائه نکات مثبت، منفی و پیشنهاد نحوه اصلاح آن و تقدیم گزارش به مجلس جهت قرائت

وظایف تفکیکی کمیسیون های 13گانه تخصصی:

1.کمیسیون آموزش و تحقیقات:
انجام وظایف محوله در محدوده آموزش و پرورش عمومى، آموزش فنى و حرفه اى، آموزش عالى، تحقیقات و فناورى، مطابق ضوابط آئین نامه.
2. کمیسیون اجتماعی:
انجام وظایف محوله در محدوده امور ادارى و استخدامى، کار، اشتغال، روابط کار و تعاون مطابق ضوابط آیین‏ نامه.
3. کمیسیون اقتصادی:
انجام وظایف محوله در محدوده اقتصاد و دارایى، بازرگانى داخلى، بازرگانى خارجى مطابق ضوابط آیین‏ نامه.
4. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:
انجام وظایف محوله در محدوده سیاست و روابط خارجى، دفاع، اطلاعات و امنیت مطابق ضوابط آیین‏ نامه.
5. کمیسیون انرژی:
انجام وظایف محوله درمحدوده نفت، گاز، برق، سدها و نیروگاه‌های آبى و برقى، انرژى اتمى و انرژى‏هاى نو مطابق ضوابط آیین ‏نامه.
6.کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات:
انجام وظایف محوله در محدوده برنامه، بودجه، نظارت برنامه و بودجه و دیوان محاسبات و امور مالى مجلس و آمار و خدمات عمومى فنى مطابق ضوابط آیین‏ نامه.
7. کمیسیون بهداشت و درمان:
انجام وظایف محوله در محدوده بهداشت، درمان، امداد، بهزیستى، تأمین اجتماعى و بیمه‏ هاى اجتماعى و هلال احمر مطابق ضوابط آیین‏ نامه.
8. کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس:
انجام وظایف محوله در محدوده سیاست داخلی، شوراها، امور غیرعمرانی شهرداری‌ها و ثبت احوال مطابق ضوابط آیین‌نامه.
9. کمیسیون صنایع و معادن:
انجام وظایف محوله درمحدوده صنایع، پست، مخابرات، معادن، پتروشیمى، صنایع هوافضا و ارتباطات مطابق ضوابط آیین‏ نامه.
10. کمیسیون عمران:
انجام وظایف محوله در محدوده راه و ترابرى، مسکن، عمران شهرى و عمران روستایى و امور عمرانی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مطابق ضوابط آیین‏ نامه.
11. کمیسیون فرهنگی:
انجام وظایف محوله در محدوده فرهنگ و هنر، ارشاد و تبلیغات، صدا و سیما و ارتباطات جمعى، تربیت بدنى و جوانان و زنان و خانواده مطابق ضوابط آیین‏ نامه.
12. کمیسیون قضایی و حقوقی:
انجام وظایف محوله در محدوده قضایى و حقوقى مطابق ضوابط آیین ‏نامه.
13. کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی:
براى انجام وظایف محوله درمحدوده کشاورزى، منابع آب، دام و طیور، شیلات، محیط زیست و هواشناسى مطابق ضوابط آیین‏ نامه.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز علاوه بر بررسی موضوعات مختلف در کمیسیون‌های تخصصی، میزبان برخی وزرا هم بودند که گزارش کار برخی از آنها در تارنمای مجلس آمده است.
 
لایحه تشکیل پلیس اطفال باید به تصویب قوه قضائیه برسد
علیرضا آوایی، وزیر دادگستری از جمله میهمانان جلسه امروز کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس بود. وی در تشریح جلسه امروز خود با نمایندگان کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت: لایحه تشکیل پلیس اطفال در معاونت قوه قضاییه تکمیل شده و این لایحه باید به تصویب ریاست قوه قضاییه برسد.

وزیر دادگستری تاکید کرد: نمایندگانی که درباره این موضوع سوال داشتند، قانع شدند.

مبارزه با باندهای مواد مخدر از مهمترین رسالت‌های ناجا است
جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با حضور سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظای برگزار شد. 

علاءالدین بروجردی در ابتدای جلسه صبح امروز (سه‌شنبه) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به زمزمه‌هایی که از آمریکا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه های تروریستی شنیده می شود، گفت: هر گونه اتهام تروریستی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دست اندازی به امنیت ملی کشور تلقی شده که ما آن را به شدت محکوم می کنیم.

فرمانده نیروی انتظامی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که مبارزه با باندهای مواد مخدر در جهت صیانت جامعه یکی از مهمترین رسالت‌های ناجا است.

در این جلسه سردار اشتری ضمن قدردانی از اعضای کمیسیون و تبریک هفته ناجا گفت: نیروی انتظامی از هیچ اقدامی برای آسایش و امنیت مردم فروگذار نخواهد کرد که در این راه همچنان شهید تقدیم می کنیم.

به گفته وی مبارزه با باندهای مواد مخدر در جهت صیانت جامعه یکی از مهمترین رسالت های ناجا است که با جدیت در حال اجرا است.

تعامل کمیسیون کشاورزی با کمیته امداد امام خمینی(ره)
جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس امروز با حضور فتاح، کمیته امداد امام خمینی(ره) برگزار شد. علی اکبری در خصوص تشریح نشست پیش از ظهر امروز(18 مهرماه) کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی و البته کمیته امداد مسائل و موضوعاتی در حوزه روستایی و کار و کشاورزی داشته و دارند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای با بیان اینکه دستگاه‌هایی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) رابطه تعاملی با کمیسیون کشاورزی داشته و دارند، گفت: آقای فتاح با توجه به سیاست‌های اشتغال‌زایی که برای مدد جویان تحت پوشش داشته‌اند، نقاط ضعف و قوت کار و اینکه کمیسیون در این مورد تعامل مثبتی با کمیته امداد داشته باشد گفت‌وگو کردند.

پرداخت ۳۳هزارمیلیارد تومانی به یک میلیون‌و۳۵۰ هزار بازنشسته
جلسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم با حضور رئیس سازمان بازنشستگی کشوری برگزار شد. محمد مهدی مفتح در تشریح نشست امروز کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در ابتدای نشست طرح اصلاح برخی از تبصره های بودجه سال 96 مورد بررسی قرار گرفت که کلیات این طرح در کمیسیون رد شد چرا که مغایر با برنامه ششم توسعه و همچنین مغایر با اصول قانون اساسی بود.

مفتح اضافه کرد: رئیس سازمان بازنشستگی کشوری در نشست امروز کمیسیون حضور یافت که گزارشی از وضعیت منابع و مصارف ارائه داد و مقرر شد تا دو هفته آینده گزارش جامعی به همراه برخی پیشنهادات اصلاحی برای اتخاذ تصمیم به کمیسیون ارائه دهد.

وی با اشاره به گزارش ارائه شده توسط رئیس سازمان بازنشستگی کشوری یادآور شد: علیرغم پرداخت 33 هزار میلیارد تومانی به یک میلیون و 350 هزار بازنشسته با متوسط حقوق ماهانه یک میلیون و 790 هزار تومانی حقوق پرداختی آن ها با هزینه های زندگی بازنشستگان تناسب ندارد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی افزود: رئیس سازمان بازنشستگی کشوری اظهار داشت بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان تکاپوی نیاز دوران بازنشستگی آنان را دارد ضمن آنکه علیرغم حذف ردیف بودجه مربوط به بیمه تکمیلی درمان توسط دولت از سال 93 صندوق با افزایش تعهدات مربوطه برای دو میلیون نفر بازنشسته و افراد تحت تکلف آنان خدمات مذکور ارائه کرده است.

وی ادامه داد: رئیس سازمان بازنشستگی کشوری عنوان کرد که فرآیند دریافت کسور از مشترکان از ابتدای تاسیس صندوق ناکارا بوده به گونه ای که میزان کسور در ابتدای تاسیس صندوق در مجموع 17 درصد بوده که برای جبران تعهدات مشترکان کفایت نکرده است.

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رئیس سازمان بازنشستگی تاکید کرد قوانین و مقرراتی که در مقاطع مختلف بدون در نظر گرفتن ماهیت بیمه صندوق تصویب شده، تحمیل بار مالی عمده ای به صندوق شده است، لذا برهمین اساس تا دو هفته آینده صندوق گزارشی به کمیسیون ارائه می دهد تا تصمیمات لازم اتخاذ شود.

تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه
صدیف بدری در تشریح نشست پیش از ظهر امروز کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: کمیسیون دو دستورکار در جلسه امروز داشته است که یکی از آن ها بحث بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان برنامه و بودجه بود که توسط تعدادی از نمایندگان درخواست شده است.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نمایندگان درخواست کننده تحقیق و تفحص در ادامه جلسه نقطه نظرات و ابهاماتی را که وجود داشت بیان کردند، اضافه کرد: محورها و موضوعات تحقیق و تفحص مطرح شده براساس بررسی های چند ماه گذشته، نشست های دستگاه ها، وزارتخانه ها در خصوص عملکرد وزارتخانه ها و بررسی صورت گرفته در سفرهای کمیسیون عمران تعیین شد و این کمیسیون به این نتیجه رسید که تحقیق و تفحص صورت بگیرد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا این رویه ادامه خواهد داشت یا نمایندگان مجلس رویه پیشین را رویه خواهند کرد.

 انتهای پیام/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *