قدرت‎‌نمایی شناور‌های تندروی سپاه با سرعت وحشتناک ۸۰ نات در خلیج‌فارس؛ به زودی ...

22:01 - 16 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۵۸۰۴
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
هیچ‌ قدرتی در شرایط کنونی، توانایی رویارویی با شناور تندروی ایران که مجهز به موشک با برد 100 کیلومتر و سرعت وحشتناک 80 نات باشد را ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، در شرایطی که حضور غاصبانه آمریکایی‌ها در خلیج فارس، طی سال‌های اخیر افزایش داشته است، روز به روز بر لزوم آمادگی برای دفاع و حفاظت و حراست از مرزهای دریایی کشورمان بیشتر از گذشته احساس می‌شود. گزاف نیست اگر گفته شود تنها کشوری که شناورهای تندروی نظامی خود را به کار گرفته و آمریکا را وادار به آسیب‌پذیر بودن در این حوزه کرده، جمهوری اسلامی ایران است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شناورهای تندرویی در اختیار دارد که سریع‌ترین شناور نظامی جهان به شمار می‌رود و سرعت آن دو برابر شناورهای آمریکایی است و این در حالی است که طبق آخرین اخبار، سرعت شناورهای آمریکایی، نهایتا «31 نات» است.

به گفته سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، آمریکایی‌ها مدتی است در حوزه شناورهای تندرو وارد شده‌اند و آن را به خلیج فارس آورده‌اند اما باید بدانند که عامل محیط بر سیستم، «سرنشین» است که آمریکایی‌ها آن را ندارند.

سردار فدوی همچنین در تاریخ 20 اردیبهشت 1395 گفته بود «در برنامه ششم توسعه به سرعت ۸۰ نات در شناور‌های خود می‌رسیم»؛ این در حالی است که طبق گفته این فرمانده «هیچ‌ قدرتی در شرایط کنونی، توانایی رویارویی با شناور تندروی ایران که مجهز به موشک با برد 100 کیلومتر و سرعت وحشتناک 80 نات باشد را ندارد.»

قدرت‎‌نمایی شناور‌های تندروی سپاه با سرعت وحشتناک ۸۰ نات در خلیج‌فارس به زودی ...

یا مهدی(عج)
شناور تندروی "یا مهدی"، یک شناور بدون سرنشین پرسرعت، مجهز به حس‌گرهای مختلف و دارای سه مقر پرتاب راکت است. این شناور با بدنه کامپوزیتی دارای سطح مقطع راداری پایین بوده و می‌تواند به‌صورت کنترل از راه دور هدایت شود. قایق "یا مهدی" براساس یک قایق سرنشین‌دار دونفره گشتی ساخته شده و شناوری "اثر سطح" محسوب می‌شود و توان حرکت سریع در دریای مواج را دارد. این شناور، دارای طول 11.9 متر، عرض 3.1 متر و ارتفاع 1.5 متر با آبخور 65 سانتی‌متری است؛ جرم آن 5.8 تن بوده و دارای دو موتور 660 اسب بخار است که آن را به سرعت 50 نات برابر 92.5 کیلومتر بر ساعت می‌رساند. ازاین‌رو شناور "یامهدی" تقریباً سرعتی معادل آذرخش و ذوالفقار را داراست؛ با این تفاوت که این شناور تندرو بدون‌سرنشین و با کنترل از راه دور هدایت می‌شود.

قدرت‎‌نمایی شناور‌های تندروی سپاه با سرعت وحشتناک ۸۰ نات در خلیج‌فارس به زودی ...

آذرخش
قایق‌های تندروی آذرخش از انواع قایق‌های دوبدنه سبک موشک‌انداز محسوب می‌شوند که با خصوصیات رادارگریزی به‌راحتی از دید دشمن پنهان می‌ماند و امکان مسلح‌سازی آن با رده‌های مختلفی از سلاح‌های سبک ضدکشتی وجود دارد. این قایق تندرو با طول 23 متری به تیربار 12.7 میلی‌متری در عقب، توپ 23 میلی‌متری تک‌لول در جلو، راکت‌انداز 107 میلی‌متری 16 لوله بر بالای کابین و رادار جست‌وجو با حداقل برد 30 کیلومتر در بالای پرتاب‌گر راکت مجهز است. قایق تندروی آذرخش با سرعت 93 کیلومتر بر ساعت دارای برد عملیاتی 500 کیلومتر است و این بدان معناست که قادر است 30 درصد ساحل خلیج فارس را با حداکثر سرعت خود در زمان کمتر از 6 ساعت گشت‌زنی کند.

قدرت‎‌نمایی شناور‌های تندروی سپاه با سرعت وحشتناک ۸۰ نات در خلیج‌فارس به زودی ...

سراج
شناور سراج 1 همان مدل مهندسی معکوس‌شده قایق "بلید رانر" انگلیسی است و براساس اعلام دریادار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، ایران برنامه‌هایی برای رساندن سرعت این قایق به 180 کیلومتر بر ساعت را نیز دارد که در این صورت سریع‌ترین شناور سطحی نظامی جهان لقب خواهد گرفت. بلید رانر انگلیسی فقط در مسابقات قایق‌رانی شرکت می‌کرد؛ اما متخصصان صنایع دریایی ایران آن را به شناوری با قابلیت حمل راکت‌اندازهای دریایی 107 میلی‌متری 11 لوله‌ای پایدار شده، رادار جست‌وجوی دریایی با برد حدود 30 کیلومتر و تیربار 7.12 میلی‌متری تبدیل کردند. این شناور در آینده به پرتابگرهای موشک و اژدر نیز تجهیز شده به‌طور گسترده در خدمت واحدهای عملیاتی در تمام آب‌های جنوبی ایران قرار خواهد گرفت و بیشینه سرعت آن، افزون بر 70 نات (بیش از 130 کیلومتر بر ساعت) است.

قدرت‎‌نمایی شناور‌های تندروی سپاه با سرعت وحشتناک ۸۰ نات در خلیج‌فارس به زودی ...

ذوالفقار
به‌عنوان یک شناور گشت دریایی مطرح بوده و براساس ایده حمله سریع به کشتی‌های دشمن، طراحی شده و مجهز به موشک‌های ضدکشتی میان‌برد و سامانه راداری مربوطه است. ذوالفقار به تیربار 12.7 میلی‌متری در عقب و جلو، سامانه موشک کوثر با برد 25 کیلومتر و رادار جست‌وجو با حداقل برد 30 کیلومتر مجهز شده است. این قایق تندرو نسبت به آذرخش دارای برد عملیاتی و سرعت بالاتری است؛ به‌طوری‌که طول آن نیز کاهش پیدا کرده و به‌لحاظ آیرودینامیکی نیز بهینه شده است. حداکثر برد عملیاتی و سرعت این قایق موشک‌انداز که کابوسی برای شناورهای دشمن است به‌ترتیب به 600 کیلومتر و 95 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *