اشتباه راهبردی ترامپ درباره برجام/از سرگیری مذاکرات هسته‎ای غیرممکن است

6:30 - 16 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۵۴۳۹
وب‌سایت روزنامه لس‌آنجلس تایمز در مطلبی نوشت که تنها دلیل پافشاری دونالد ترامپ به اعلام عدم پایبندی ایران به اجرای برجام برداشت اشتباه او از توافق هسته‎ای در دوران تبلیغات ریاست‌جمهوری 2016 است.

 ترامپبه گزارش گروه بین‌الملل ، نشریه لس‌آنجلس تایمز در گزارشی با اشاره به خبرهایی مبنی بر اعلام عدم پایبندی ایران به اجرای مفاد برجام از سوی رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: تنها دلیل ارتکاب این اشتباه از سوی ترامپ این است که نمی‌خواهد بپذیرد تاکنون درباره توافق هسته‌ای اشتباه کرده‌ است.


«لس‌آنجلس تایمز» می‌نویسد: اعلام عدم پایبندی ایران از سوی ترامپ می‌تواند پیش‌درآمدی بر خروج آمریکا از برجام، برگشت تحریم‎های هسته‌ای ایران و احتمالا از سرگیری فعالیت‎های هسته‌ای تهران باشد. اما می‌شنویم که اعضای دولت ترامپ می‌گویند اعلام عدم پایبندی ایران به اجرای برجام لزوما چنین پیامدهایی را در پی نخواهد داشت.

بر پایه قوانین داخلی آمریکا رئیس‌جمهور این کشور باید هر 90 روز یک‌بار طی گزارشی میزان پایبندی ایران به اجرای مفاد برجام را به نمایندگان کنگره اعلام کند؛ دونالد ترامپ تاکنون دو بارپایبندی ایران به برجام را اعلام کرده اما گویا در گزارش 15 اکتبر قصد دارد ایران را به نقض برجام متهم کند.


به نوشته «لس‌آنجلس تایمز»، درواقع برخی از مشاوران ترامپ حتی پیشنهاد می‌دهند که عدم گواهی به اجرای برجام از سوی ایران، گفتگوهای هسته‌ای مجددی را در پی خواهد داشت که نتیجه آن بهبود توافق کنونی خواهد شد، این دست مشاوران از راهبرد «عدم گواهی و بهبود توافق» صحبت می‌کنند.


نویسنده گزارش «لس‌آنجلس تایمز» اعتقاد دارد اجرای چنین سناریویی عملا غیرممکن و بسیار بعید است که گفتگوهای مجدد انجام شود و حتی نمی‌تواند توضیحی قانع‌کننده برای عدم گواهی دونالد ترامپ به اجرای برجام از سوی ایران باشد.


وی در پایان با اشاره به اینکه شاید توافق هسته‌ای با ایران توافق دلخواه ما نباشد اما بی‌شک تأمین‌کننده منافع آمریکاست و حتی وزیر دفاع دولت ترامپ نیز در جلسه استماع کنگره گفت که برجام در راستای منافع آمریکا قرار دارد تأکید می‌کند؛ تنها دلیلی که می‌تواند رفتار دونالد ترامپ در خصوص توافق هسته‌ای و پافشاری او برای اعلام عدم پایبندی ایران به اجرای برجام توضیح دهد این است که رئیس‌جمهور نمی‌تواند بپذیرد اشتباه کرده‌ است که در دوران تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری توافق هسته‌ای با ایران را «بدترین توافق تاریخ آمریکا» خواند و وعده لغو فوری آن داد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *