تشکیل کارگروه زنان روستایی و عشایر در آستانه روز جهانی زنان روستایی

15:32 - 15 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۵۴۳۷
کارگروه زنان روستایی و عشایر در آستانه روز جهانی زنان روستایی تشکیل شد.

تشکیل کارگروه زنان روستایی و عشایر درآستانه روزجهانی زنان روستاییبه گزارش گروه جامعه ،اولین جلسه کارگروه زنان روستایی و عشایر معاونت رییس جمهور در امور زنان و بانوان در دولت دوازدهم در آستانه روز ملی روستا(۱۵ مهر) و روز جهانی زنان روستایی(۲۳ مهر) با حضور معصومه ابتکار و فعالین و مسئولین این عرصه در دستگاههای مختلف تشکیل شد.

در این جلسه معاون رییس جمهور در امور زنان با تشکر از تلاش های خانم شهیندخت مولاوردی در زمینه ایجاد کارگروههای تخصصی، گفت: نقش موثر زنان روستایی و عشایر در حفاظت از دانش سنتی و فرهنگ های بومی، تامین امنیت غذایی، حفظ محیط زیست و منابع آب و خاک اثبات شده و غیرقابل انکار است.

ابتکار با اشاره به ضرورت ورود کارگروه زنان روستایی و عشایر به ایجاد هماهنگی میان دستگاههای مختلف در این زمینه گفت: از اعضای کارگروه انتظار می رود با بررسی سیاستگزاری و برنامه ریزی های مربوطه برای هم افزایی، اصلاح قوانین موجود و تدوین آیین نامه و قوانین مورد نیاز آماده شوند.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای بهترین پروژه ها، افزود: هردستگاه می بایست آمارهای خود را ارایه دهد تا در اینجا تجمیع و مشخص شود که در کجا هستیم و می خواهیم به کجا برسیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اختصاص یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به پروژه های روستایی که توسط چهار بانک در کشور توزیع می شود، تاکید کرد: باید در این اعتبارات مشخص شود که چه مقدار سهم زنان روستایی زحمتکش کشور است؟

معصومه ابتکار همچنین با اشاره به ماده ۱۰۱ تکلیف برنامه ششم توسعه که در زمینه رصد و و پایش است، گفت: باید بتوانیم مشخص کنیم که هر یک از برنامه های مصوب در کشور چه تاثیری بر زنان روستایی دارد.

وی بر لزوم حضور نمایندگان تمام دستگاههای مرتبط دراین کارگروه، نمایندگان تشکل های مردم نهاد و دانشگاهیان، همچنین ارتباط با شوراها و تعاونی های روستایی، مراکز خدمات روستایی و عشایر تاکید کرده و خواستار توجه به حیطه آموزش های کاربردی و توان افزایی در مقابله با فقر، تخریب محیط زیست و تغییر اقلیم، گسترش بهداشت، تامین اجتماعی و بیمه زنان روستایی و عشایر شد.

در این جلسه خانم پریچهر سلطانی دبیر کارگروه زنان روستایی و عشایر با اشاره به آیین نامه کارگروه گفت: در دوره قبل برای تحقق اهداف مورد نظر بر چهار محور ارتقای بهداشت و سلامت، سوادآموزی، اشتغال و فقر زدایی و نیز توان افزایی همه جانبه زنان روستایی و عشایر تاکید شده و ۱۲ راهکار پیشنهاد شده بود که با توجه به نداشتن ساختار، فعالیت ها با چالش روبرو بود.

سلطانی با اشاره به اینکه امضای تفاهم نامه با وزارت کشور و همکاری مدیران کل بانوان در استانداری ها می تواند به تحقق اهداف کمک کند، گفت: مسایل واقعی زنان روستایی و عشایر عملا در استان ها قرار دارد و باید موارد از طریق استان ها به خوبی پیگیری شود.

وی اظهار امیدواری کرد که در دولت دوازدهم بتوانیم با کار تشکیلاتی، اقدامات مختلفی را که برای زنان روستایی و عشایر صورت می گیرد در مسیر هم افزایی قرار دهیم.

در این جلسه همچنین خانم فروغ السادات بنی هاشم، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه ظرفیت های خوبی برای زنان روستایی وجود دارد، گفت: برای اولین بار ردیف مستقلی برای آموزش زنان روستایی دیده شده، به علاوه در برنامه ششم توسعه پیشنهاداتی خاص زنان روستایی به تصویب رسیده است.

بنی هاشم تاکید کرد که هدف بعدی ما بازاریابی برای محصولات زنان روستایی است.

خانم میترا نجفی مشاور بانوان سازمان تعاون روستایی نیز در این جلسه با اشاره به وجود ۳۲۹ تعاونی روستایی که تا پایان ۹۶ به ۳۳۵ تعاونی می رسد، گفت: ۶۵ هزار زن روستایی عضو این تعاونی ها هستند و پیشنهاد ما تشکیل اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی زنان است.

در این جلسه خانم فرزانه مافی مدیر طرح ملی تامین مالی صندوقهای خرد محلی کشور نیز بر ظرفیت های موجود برای ایجاد صندوق های حامی زنان روستایی و عشایر تاکید و با اشاره به حمایت مالی صندوق کارآفرینی از فعالیت های زنان روستایی گفت: در حال حاضر ۱۵۰۰ صندوق داریم و ۹۰۰ صندوق دیگر هم اضافه می شود و آمادگی همکاری با سازمان تعاون روستایی را هم داریم .

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۰ هزار زن روستایی پرداخت شده، افزود: زنان عضو این صندوقها چون صندوقها را جزو منافع خود میدانند در حفظ آنها و پرداخت تسهیلات کاملا همکاری میکنند.

خانم انسیه زاهدی از مرکز کارآفرینی دانشگاه الزهرا هم در این جلسه آمادگی دانش بنیان کردن و ایجاد نوآوری در محصولات زنان روستایی را اعلام کرده و با تاکید بر اینکه بالندگی زنان روستایی در بهره مندی از فناوری در تولیدات آنهاست، افزود: لازم است در رشته های تحصیلی مناطق محروم، زمینه های اشتغال بومی دیده شود.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *