اعتیاد چیپسی که کار دستتان می‌دهد

13:56 - 15 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۵۳۶۵
مصرف تنقلات زمینه ساز ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت و فشارخون بالا است، با این وجود بسیاری افراد نمی‌توانند در برابر وسوسه خوردن این خوراکی‌های ناسالم مقاومت کنند و دچار نوعی اعتیاد شده اند.

اعتیاد چیپسی که کار دستتان می‌دهدبه گزارش گروه فضای مجازی و به نقل از دیلی میل،براساس جدیدترین پژوهش‌ها برخی از نورون‌های مغزی در مقابل مصرف خوراکی‌های شور از جمله چیپس از خود واکنش نشان می‌دهند که این سبب می‌شود فرد به شکلی باور نکردنی به خوردن این مواد غذایی علاقه‌مند باشد.

بسیاری از افراد یک بسته بزرگ چیپس را به طور کامل می‌خورند درصورتی که قبل از آن تنها می‌خواستند یک الی 2 عدد چیپس مصرف کنند.

کارشناسان دریافتند دسته خاصی از نورون‌های مغزی وجود دارند که مسئول تنظیم اشتهای بدن و نیاز به عنصر سدیم هستند که نوعی اختلال در آنها سبب می‌شود افراد بیش حد مجاز و استاندارد مورد نیاز بدن خود نمک مصرف کنند.

براساس پژوهش‌ها میزان نمکی که افراد باید در روز مصرف کنند حدود پنج گرم است، اما انسان‌ها به طور معمول بیش از حد استاندارد از این ماده در غذا‌های خود مصرف می‌کنند.

مصرف بیش از حد نمک سبب بالا رفتن فشار خون و ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، نارسایی کلیوی، سکته مغزی و قلبی می‌شود و به همین دلیل باید در مصرف نمک میزان استاندارد را رعایت کرد.

درعین حال وجود سدیم برای سلامت بدن بسیار ضروری بوده و سبب تنظیم الکترولیت بدن و فشارخون می‌شود، اما مصرف بیش از حد این ماده به شدت به بدن آسیب می‌رساند.

کارشناسان با مطالعه برروی نورون‌های تحریک کننده اشتها و تمایل به مصرف سدیم بیشتر، امیدوار هستند نسل جدیدی از دارو‌ها را تولید کنند که بتواند اشتهای بی حد و حصر افراد به مصرف خوراکی‌های شور را کنترل کند و به این ترتیب به نجات جان میلیون‌ها انسان در سراسر جهان منجر شود.

تحقیق بر روی نورون‌های مغزی در ناحیه NST مغز حاصل تلاش پژوهشگران آمریکایی در یک پژوهش ۱۲ ساله برروی رابطه عادت غذایی و فرامین دریافتی از مغز انسان‌هاست.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در یک طرح مشترک با بسیاری از کشور‌های جهان در نظر دارد مصرف نمک را تا سال ۲۰۵۰ به میزان بالایی کاهش دهد تا جان میلیون‌ها انسان نجات داده شود.

از جمله شورترین خوراکی‌ها در جهان که باید از مصرف بیش از حد آن‌ها خودداری کرد می‌توان پنیر شور، ترشی ها، سس سویا، سس پاستای آماده، چیپس و پفک، ساندویچ‌های آماده، سوسیس و سس گوجه فرنگی را نام برد.

 

 

 
 

 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *