حماسه فینی ها در یاری شهید اردهال

10:22 - 15 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۵۲۵۹
هر سال در دومین جمعه ماه مهر، آیین سنتی و مذهبی قالیشویان در پاسداشت شهادت حضرت سلطان علی بن محمد باقر (ع) ، در مشهد اردهال در ۴۲ کیلومتری غر ب کاشان برگزار می شود. این مراسم، تنها آیین مذهبی اسلامی است که به تقویم خورشیدی اجرا می‌شود.

حماسه فینی ها در یاری شهید اردهالبه گزارش گروه فضای مجازی ،امامزاده سلطانعلی یکی از فرزندان حضرت امام باقر علیه السلام است که به درخواست مردم فین کاشان به نمایندگی عامربن ناصر فینی به ایران آمد که بعد از سه سال، توسط حاکمان وقت در منطقه اردهال به شهادت رسید.

این آیین نمایش نمادین تشییع و به خاک‌سپاری حضرت سلطان علی‌بن امام محمد باقر(ع) است که در ۲۷ جمادی‌الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری مطابق با دومین جمعه مهرماه به شهادت رسید.

این مراسم در سه بخش انجام می شود. بخش اول، نماد حماسه اهالی فین است که به قصد یاری امامزاده در جنگ با حاکم وقت اما زمانی رسیدند که سه روز از شهادت حضرت گذشته بود.

هر کدام چوبی به دست دارند و در صحن مرکزی امامزاده اجتماع می‌کنند و گروه دوم هم در صحن شاهزاده حسین با آداب خاصی به چوب به دستان صحن مرکزی می‌پیوندند.

پس از روضه خوانی و سینه زنی، نمایندگان روستای خاوه اردهال یک قالی پیچیده شده در پارچه مشکی را از صحن مطهر امامزاده به معتمدین و اهالی فین تحویل می‌دهند که نماد همان قالی‌ مقدسی است که به هنگام شهادت بدن مطهر امامزاده را در آن پیچیده بودند.

حاملان قالی مقدس، آن را از ایوان صفا به داخل صحن مرکزی ‌آورده و حسین حسین گویان و با تکان دادن چوب دستی های خود که نمایش نبرد نمادین با قاتلان آن حضرت را به تصویر می کشند و سپس قالی را به سوی نهر آب کنار شاهزاده حسین می‌برند و آن را شست و شو می‌دهند.

شستشوی نمادین به این صورت است که چوب به دستان، چوبهای خود را در آب برده و بر قالی می چکانند و پس از آن، اهالی فین، قالی مقدس را به صحن صفا آورده و با تشریفات خاص، تحویل خادمان امامزاده می‌دهند و پس از سوگواری، مقارن اذان ظهر، مراسم خاتمه پیدا می کند.

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در اردهال کاشان که دیروز جمعه  برگزار شد و در هفته بعد نیز توسط مردم نشلج اجرا می شود.

مراسم قالیشویان در دسامبر ۲۰۱۲ در فهرست میراث فرهنگی و معنوی یونسکو به ثبت رسیده است.

 

 

 

 
 

منبع:ایسنا



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *