وعده حاج قاسم/ نگاهی به شکست‌های پرتلفات اخیر داعش در عراق و سوریه

9:18 - 15 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۵۱۹۵
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
نابودی داعش نزدیک است و تا ۲ ماه دیگر نابودی این شجره خبیثه را جشن می‌گیریم و ایران، روسیه، سوریه و عراق باید این جشن را برپا کنند.

نگاهی به شکست‌های پرتلفات اخیر داعش در عراق و سوریه / بروز نشانه‌های وعده حاج قاسم/ نفس‌های آخر داعشبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، نفس‌های گروه تروریستی و تکفیری داعش به شماره افتاده است و عنقریب است که انهدام آخرین بقایای این تروریست‌های خون آشام، به جشنی برای امت اسلامی تبدیل شود.

وعده حاج قاسم
وعده اصلی در این رابطه را مرد شماره یک نبرد با تکفیری‌ها و سردار رشید سپاه اسلام، حاج قاسم سلیمانی داد؛ او روز پنجشنبه 30 شهریور ماه طی سخنانی در مراسم اربعین شهادت مدافع حرم «شهید مرتضی حسین‌پور» در استان گیلان تاکید کرد که «نابودی داعش نزدیک است و تا ۲ ماه دیگر نابودی این شجره خبیثه را جشن می‌گیریم و ایران، روسیه، سوریه و عراق باید این جشن را برپا کنند».

سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران نیز روز چهارشنبه پنجم مهرماه طی سخنانی در مراسم افتتاح 320 واحد مسکن محرومان استان خوزستان تاکید کرد که «تا دو ماه آینده همان‌طور که برادرمان سردار سلیمانی قول داده‌اند داعش ریشه کن می‌شود».

کار داعش تقریبا تمام شده است
«ابو مهدی المهندس» جانشین فرمانده کل نیروهای الحشد الشعبی عراق که حاج قاسم او را «شهید زنده» نامیده است نیز طی مصاحبه‌ای ضمن تایید وعده پایان کار داعش ظرف دو ماه آینده گفت که «کار داعش تقریبا تمام شده است و الان هم مشغول مقابله با آنها در مناطق شمالی مانند الحویجه هستیم که پیش‌بینی می‌شود این عملیات هم طی روزهای آینده که مصادف با ایام محرم است، تمام شود».

ابومهدی در همان مصاحبه این را هم گفت که «داعش به لحاظ نظامی آخرین نفس‌های خودش را می‌کشد اما به لحاظ امنیتی ممکن است چند سال طول بکشد چون تروریست‌های داعشی به میان مردم می‌روند و مهار آنها نیازمند یک کار امنیتی جدی است».

پروژه انتحاری داعش برای تاخیر در نابودی
سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان نیز شنبه شب (8 مهر) در سخنرانی خود در شب عاشورای حسینی(ع) با تاکید بر اینکه گروهک تکفیری داعش به پایان خود رسیده و تنها مسأله زمان مطرح است، اظهار داشت: داعش در حال حاضر به دنبال افرادی برای انجام حملات انتحاری است تا بتواند شکست در سوریه را به تأخیر بیندازد.

اما عناصر تروریستی داعش برای سرپوش گذاشتن به شکست‌های پی در پی خود در نقاط مختلف سوریه و عراق و احتمالا تزریق روحیه به پارکابان تکفیری خود، در هفته‌های اخیر در عرصه تبلیغاتی و رسانه‌ای به تلاش‌های مذبوحانه‌ای متوسل شده‌اند؛ از جمله آنکه روز پنجشنبه ششم مهرماه ، فایلی صوتی از ابوبکر البغدادی سرکرده داعش پخش شد که در آن به عناصر این گروه تروریستی - تکفیری دستور داده می‌شود به عملیات تخریبی و ایذایی ادامه دهند و سرخورده نشوند. از آخرین باری که سخنانی از البغدادی مخابره شد، حدود یکسال می گذرد و پیرامون سرنوشت او مطالب متناقضی مطرح می‌شود؛ از این جهت اقدام اخیر عناصر داعش را می‌توان گامی در جهت بازسازی روحیه از دست رفته نیروهای تروریستی داعشی به موازات متلاشی شدن هسته‌های اصلی میدانی آنها در جبهه های نبرد عراق و سوریه تحلیل کرد.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به پیروزی‌های روزهای اخیر محور مقاومت و مواضع باقی مانده تروریست‌های تکفیری داعش در عراق و سوریه که یکی پس از دیگری با پیشروی ارتش‌ها و نیروهای بسیج مردمی این دو کشور در حال انهدام و فروپاشی است.

فتح الحویجه؛ سقوط داعش در آخرین پایگاه متمرکزش در عراق
شهر«حویجه» در استان کرکوک، را باید آخرین پایگاه متمرکز داعش در عراق محسوب کرد که در جریان مرحله دوم عملیات آزادسازی آن که تا روز جمعه (7 مهر) ادامه داشت نیروهای پلیس و واکنش سریع و همچنین حشدالشعبی عراق توانستند ۲۳ منطقه و روستای آنرا آزاد کرده و ۱۴۴ تروریست را به هلاکت برسانند. آنها همچنین موفق شدند ۱۳ موضع دفاعی متعلق به گروه تروریستی داعش را نابود و ۱۵۰ خانواده را از مناطق درگیر خارج کنند.

همچنین در روز یکشنبه همزمان با عاشورای سرور و سالار شهیدان، یک پیروزی استراتژیک نصیب نیروهای حشد شعبی عراق شد و آنها موفق شدند فرودگاه «المالحه» در جنوب شرق الحویجه را از لوث داعش آزاد کنند.

سرانجام در روز چهارشنبه هفته گذشته (12 مهر) الحشد الشعبی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد، نیروهای عراقی با آزادسازی مرکز شهرستان الحویجه، این شهرستان را کاملا از دست عناصر تروریستی آزاد کردند. 24 ساعت پس از اطلاعیه حشدالشعبی، در بعدازظهر روز پنجشنبه (13 مهر) حیدرالعبادی نخست وزیر عراق اعلام کرد که الحویجه را از داعش باز پس گرفتیم و این گروهک دیگر فقط در خط مرزی عراق با سوریه وجود دارد.

غرب الانبار، آخرین جولانگاه تروریست‌ها در عراق
اما پس از آزادی کامل شهر الحویجه استان کرکوک، همانطور که العبادی نخست وزیر عراق گفت و پیش از او نیز «ابومهدی المهندس» قائم مقام حشدالشعبی متذکر شده بود، می‌ماند مناطقی به وسعت تقریبی 200 کیلومتر در غرب استان الانبار در مرز مابین عراق و سوریه، به نام‌های «القائم» و «ابوکمال» که محل تردد تروریست‌های داعش است و آخرین پایگاه عملیاتی تروریست‌های داعش در عراق محسوب می‌شود.

تنها 2 درصد از خاک عراق در اشغال تروریست‌ها است
سرلشکر«عثمان‌الغانمی» رئیس ستاد ارتش عراق که هفته اول مهرماه به منظور دیدار با سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان در تهران به سر می‌برد، اعلام کرد تنها 2 درصد از خاک عراق در اشغال تروریست‌ها است و بیشتر زمین‌های عراق را از تسلط داعش خارج کرده‌ایم و قدم بعدی ما الحویجه خواهد بود.

پیشروی‌های ارتش سوریه؛ ورود به «المیادین»
از سوریه نیز خبر می‌رسد که پیشروی‌های نظامیان سوری در نبرد با تکفیری‌ها در نقاط مختلف این کشور همچنان ادامه دارد.
جدیدترین دستاورد ارتش سوریه و نیروهای مردمی این کشور در نبرد با تروریست‌های تکفیری‌، در شهر المیادین واقع در جنوب شرقی استان دیرالزور به وقوع پیوسته است؛ جایی که نیروهای ارتش و مقاومت سوریه روز جمعه (14 مهر) با عقب راندن تروریست‌های داعش وارد آن شده‌اند و توانستند قلعه «الرحبا» و بازار «الهال» و یک سیلوی گندم را در این شهر به کنترل خود درآورند.

هلاکت دهها عنصر تکفیری در دو روستای استراتژیک
در هفته گذشته نیز طبق اعلام منابع میدانی سوری، نظامیان ارتش سوریه در جریان پیشروی‌های خود موفق شدند بر دو روستای استراتژیک «رسم العبد» و«رسم العبایکه» در استان حماه مسلط شوند و این دو منطقه راهبردی را از تصرف داعش آزاد کنند. بنا بر اعلام شاهدان عینی، در جریان آزادسازی این دو روستا دهها عنصر تکفیری به هلاکت رسیدند.

اما شکست‌های متوالی داعش در سوریه، موجب شده است تا فرماندهان این گروه تروریستی – تکفیری، به جنگجویان تحت امر خود دستورات انتحاری صادر کنند؛ در روز یکشنبه مصادف با روز عاشورا، داعشی‌ها در البادیه الشام در دو منطقه «حمیمه» و «التیفور» در تکاپوی حمله بودند که یورش آنها توسط ارتش سوریه و متحدانش دفع شد و در نتیجه آن، تلفات و خسارات سنگینی به تکفیری‌ها وارد آمد.

سقوط داعش در «دیرالزور»
استان دیرالزور واقع در شرق سوریه و در مرز با عراق را باید اصلی ترین پایگاه عملیاتی داعش در سوریه دانست؛ در اواسط شهریور ماه، نیروهای ویژه تیپ 137 ارتش سوریه به همراه رزمندگان مقاومت موفق شدند از محور غربی وارد شهر دیرالزور شوند و با این اقدام خود، عملا محاصره سه ساله «داعش» را درهم شکستند.

در اواخر شهریور ماه نیز فرودگاه نظامی «دیرالزور» بازگشایی شد و جنگنده‎های سوری با استفاده از این فرودگاه توانستند مواضع داعش را بمباران کنند.

با این همه اما، عناصر داعشی کماکان در برخی نقاط استان دیرالزور متمرکز هستند و بر حفظ پایگاه خود در آن تاکید دارند؛ ارتش سوریه و نیروهای مقاومت طی هفته‌های اخیر موفق شدند با پس زدن یورش عناصر داعش به شهرک‌های «الشولا» و «کباجب» در حومه جنوب غربی دیرالزور و انهدام چندین خودروی زرهی تروریست‌ها، بزرگراه «دیرالزور- تدمر» را به صورت کامل پاکسازی کنند.

روز شنبه هفته گذشته (8 مهر) یک مسئول ارشد در ارتش سوریه با اعلام اینکه درگیری‌های شدیدی هنوز میان نیروهای ارتش سوریه و نیروهای همپیمان آن با تروریست‌های داعش در دیرالزور در شرق سوریه ادامه دارد، اما تاکید کرد که «دیرالزور نهایتا تا هفته آینده آزاد خواهد شد».

هلاکت ۲ هزار و ۳۵۹ تروریست داعشی ظرف 10 روز
«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه اخیرا گزارشی از 10 روز بمباران مواضع داعش در غرب و شرق سوریه ارائه کرد و اعلام داشت که در بازه زمانی ۱۹ تا ۲۹ سپتامبر (28 شهریور تا 7 مهر) حملات نیروی هوایی روسیه به کشته شدن ۲ هزار و ۳۵۹ تروریست داعشی و زخمی شدن حدود ۲ هزار و ۷۰۰ نفر دیگر از عناصر تکفیری منتهی شده است.

نشانه ای برای شکست
جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی درخصوص تاثیر زنده بودن البغدادی در ادامه کار داعش، اظهار کرد: اگرچه ماه‌ها خبری از او نبود اما به فایل صوتی هم نمی‌توان اطمینان کرد لذا نمی‌توان به‌طور حتم حساب کرد که البغدادی هنوز زنده است.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است کوشش نیروهای داعش و هم حامیان غربی، اسرائیلی و مرتجع عرب این است که به هر طریق نیروهای داعشی را امیدوار کنند و موجب تحرک آنها شوند چرا که هم‌اکنون بعد از آزادسازی موصل و شهرهای دیگری که در دست آنها بوده است و همچنین آزادسازی بخش‌هایی از سوریه ناامیدی شدیدی بر نیروهای عملیاتی داعش سایه انداخته است.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد‌: شاهدیم که اخیراً نیروهای داعش سعی دارند که از عراق و سوریه فرار کنند و در مناطق دیگر جهان مستقر شوند ولی به دلیل عملکردی که به نفع آمریکا، اسرائیل، کشورهای عرب مرتجع منطقه داشته اند اینها نیز سعی دارند با همه امکانات تبلیغاتی شان برای این گروهک تروریستی کمک کرده و برایشان امیدواری ایجاد کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه داعش نتوانست موصل را به‌ عنوان مرکزیت نگه دارد قدرتش رو به افول است و بر اساس اطلاعاتی که حشدالشعبی عراق و مستشاران ایرانی می‌دهند تا 2 ماه دیگر داعش از بین می‌رود، این اطلاعات منطبق با واقعیت است و نشانه‌اش هم این است که آنها مرکزیتشان را از دست داده‌اند.

کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: به فرض مثال اگر بغدادی هم زنده باشد با توجه به اینکه مرکزیت عملیات‌هایشان و بسیاری از فرمانده‌هان و سرکرده‌های داعش که از نزدیکانش بودند، کشته شدند طبیعتاً امکان بازگشت به گذشته برای داعش وجود ندارد و این برای غرب تأسف‌بار است.

قنادباشی اضافه کرد: در ورای جنجال برای جداسازی اقلیم کردستان عراق اسرائیلی‌ها قرا دارند و این امر نشان می‌دهد که آنها دیگر از قدرت داعش ناامید شده‌اند چرا که درصدد ایجاد غائله دیگری غیر از داعش هستند و می‌خواهند نیروی دیگری که باعث تضعیف کشورهای منطقه شود را بجای داعش جایگزین کنند.


به طور کلی اوضاع همانند عراق در سوریه نیز برای تروریست‌های داعش بسیار بحرانی است؛ طبق اعلام منابع رسمی فقط ۱۱ تا ۱۵ درصد از اراضی سوریه تحت اشغال تروریست‌های داعش است که با توجه به روند بسیار پرشتاب پیشروی‌های ارتش سوریه و همپیمانانش در جبهه‌های نبرد، به نظر می‌رسد همانطور که سرلشکر قاسم سلیمانی اعلام کرده است، جهان اسلام تا دو ماه دیگر نابودی کامل تروریست‌های داعش را جشن بگیرد؛ روزی که قطعا برای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و حتی سعودی‌ها که مبالغ کلانی را صرف تولد و استمرار حیات منحوس گروه تروریستی - تکفیری داعش کردند، روز غم باری خواهد بود؛ شاید به همین سبب است که آنان با تحریک پشت پرده بارزانی جهت تجزیه عراق و جدایی اقلیم کردستان، در سودای فتنه‌ای جدید در منطقه هستند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *