ترک تحصیل دانش آموزان معلول به دلیل مشکلات ایاب و ذهاب/ شهرداری‌ها با بهزیستی همکاری نمی‌کنند

6:55 - 12 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۴۴۱۳
رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران گفت: متاسفانه بسیاری از شهرداری‌ها در سراسر کشور با سازمان بهزیستی همکاری لازم را نکرده و به همین خاطر دانش آموزان معلول در تردد از خانه به مدرسه با مشکل مواجه می‌شوند.

دانش آموز علی همت محمود نژاد در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه گفت: با شروع سال تحصیلی جدید، خانواده‌های دارای فرزند معلول به شدت با مشکل ایاب و ذهاب فرزندان خود مواجه هستند.

وی افزود: متاسفانه در شرایطی که در برخی از نقاط کشور یک معلول برای رسیدن به مدرسه باید فاصله‌ای بیش از ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر را طی کند، اما همچنان در بحث سرویس مدرسه دانش آموزان معلول با مشکل مواجه هستیم.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران با اشاره به کم کاری برخی از دستگاه‌ها در بعضی از شهر‌ها اظهارکرد: در حال حاضر شاهد هستیم که در برخی از استان‌های کشور، آموزش و پرورش و شهرداری استان‌ها با سازمان بهزیستی همکاری لازم را انجام نداده و همین موضوع سبب شده تصمیم ویژه‌ای برای تردد دانش آموزان اتخاد نشود.

محمود نژاد ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور مبالغ اندکی را برای ایاب و ذهاب دانش آموزان معلول به آن‌ها پرداخت می‌کند و این در شرایطی است که مقوله حمل و نقل وظیفه شهرداری‌ها است.

وی با انتقاد از سرانه آموزشی در نظر گرفته شده برای دانش آموزان معلول خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرانه اختصاص داده شده به دانش آموزان معلول کمترین میزان سرانه در میان تمام دانش آموزان کشور است و باید در این زمینه تغییراتی ایجاد شود.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران در خصوص اقدام صورت گرفته از سوی شهرداری تهران به منظور راه اندازی سرویس ایاب و ذهاب ویژه معلولان تصریح کرد: سرویس ایاب و ذهاب شهرداری به هیچ وجه پاسخگوی نیاز‌های معلولان نیست و یک معلول برای سفر درون شهری خود باید یک یا دو روز زودتر خودرو را رزرو کند.

محمودنژاد ادامه داد: یک معلول برای حضور در اماکن آموزشی از قبیل: مدرسه و یا دانشگاه نیازمند دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی استاندارد سازی شده است، اما اکنون این وسایل در اختیار معلولان نیست.

وی با ارائه آماری از تعداد دانش آموزان و دانشجویان در حال تحصیل معلول در سراسر کشور اذعان کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار دانش آموز معلول در سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند و این افراد همواره برای تحصیل با مشکلات زیادی مواجه بوده اند.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه هر ساله گزارش‌های متعددی در رابطه با ترک تحصیل دانش آموزان معلول به دلیل نبود سرویس‌های ایاب و ذهاب گزارش می‌شود که این موضوع به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *