رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مرثیه‌های عاشورایی در من می گویم شما بگریید/روایت علی‌رضا قزوه از امام حسین(ع) در یک کتاب

12:30 - 11 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۴۲۲۶
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
"من می گویم شما بگریید"، مجموعه ای از مرثیه‌های عاشورایی است که آن را علی‌رضا قزوه در 263 صفحه و پنج فصل آورده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، مرثیه‌های عاشورایی از سیف فرغانی، مولانا جلال‌الدین بلخی، محتشم کاشانی، اقبال لاهوری و شاعران صاحب اثر معاصر، همچون حمید سبزواری، محمدعلی مرادش و دهها شاعر معروف و مشهور معاصر و شاعران نوقلم، تشکیل شده است.
 
علی‌رضا قزوه این مجموعه را در پنج فصل و فصل اول آن به این حسین کیست، با کربلا، با حسین، و فصل دوم را ای پدر جان همرهان بستند بار... به شهیدان هاشمی، حضرت علی‌اصغر(ع)، حضرت علی‌اکبر(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) اختصاص داده است.

وی در فصل سوم به ناله عشق است و آتش می‌زند "دمی با اصحاب وفادار امام حسین(ع) و فصل چهارم را به گودال قتل‌گاه پر از بوی سیب بود یک شب و روز عاشورا" و فصل پنجم را به "زینب اسیری رفت و ما بر جای بودمین" بعد از عاشورا اختصاص داده است و هر فصل با شاعران آورده شده است که مرثیه‌ای در این باب سروده‌اند.

 من می گویم شما بگریید
علی‌رضا قزوه در مقدمه کتاب می‌نویسد: این سالهای آخر، شعرهایی از اینجا و آنجا از برخی مداحان آشنا و نام‌آشنا می‌شوم که به جای آنکه دل را بارانی کند، دل را به درد می‌آورد. برخی نیز داعیة خودنمایی دارند، حال آنکه اصل در کربلا گم شدن است و به اصل خویش رسیدن.

همین انگیزه‌ای شد تا این اشعار را در دفتری فراهم آورم و هدیه‌اش کنم به مداحان دل‌سوخته به‌خصوص آنان که به لحن عاشورا تکلم می‌کنند و حنجره‌شان وقف امام حسین(علیه‌السلام) و یاران او است. می‌توانستیم به جای این شعرها اشعاری انتخاب کنیم که زرق و برق الفاظش امروزی‌تر باشد، اما فرمان از دل گرفتم و حکایت چنین شد که می‌بینید.

در این دفتر ضعف‌های دستوری و زبانی و به‌خصوص محتوایی کمتر به چشم می‌آید. حریر نور، شعری از محمدعلی مجاهدی را از متن می‌خوانیم:

چون دید به نوک نی‌سرش را خورشید / بر خاک، تن مطهرش را خورشید



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *