سفر نمایندگان سازمان ملل به میانمار برای بررسی وضعیت اقلیت مسلمانان در استان راخین

6:04 - 06 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۳۱۳۴
دفتر منطقه ای سازمان ملل در شرق آسیا روز پنجشنبه اعلام کرد که نمایندگان این سازمان برای نخستین بار اجازه ورود به استان راخین میانمار را که صدها هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا از آن رانده شده اند، دریافت کردند.

به گزارش گروه بین الملل ،نمایندگان سازمان ملل همزمان با برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی وضعیت اقلیت مسلمانان در استان راخین میانمار، اعلام کردند که با مجوز دولت میانمار احتمالا امروز پنجشنبه به منظور ارائه کمک های فوری و بشردوستانه به این اقلیت قومی وارد این استان می شوند.

دفتر منطقه ای سازمان ملل در شرق آسیا روز پنجشنبه اعلام کرد که نمایندگان این سازمان برای نخستین بار اجازه ورود به استان راخین میانمار را که صدها هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا از آن رانده شده اند، دریافت کردند.


دولت میانمار این مجوز را همزمان با برگزاری نشست ویژه امروز شورای امنیت در مورد پرونده استان راخین صادر کرده است.


'استفان دوجاریک' سخنگوی سازمان ملل نیزدر این زمینه گفت که سفر نمایندگان سازمان ملل به میانمار با هماهنگی با دولت این کشور صورت می گیرد.


وی با اعلام اینکه تعدادی از روسای نهادهای سازمان ملل در بازدید از منطقه حضور خواهند داشت، ابراز امیدواری کرد که این اقدام نخستین گام برای دسترسی های بیشتر و آزادتر نمایندگان سازمان ملل به این منطقه باشد.


نمایندگان کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل که پیشتر در راخین حضور داشتند، همزمان با شروع دور جدید حملات و کشتار علیه مسلمانان روهینگیا در اواخر ماه آگوست گذشته (اوایل شهریور 96)به اجبار دولت میانمار، منطقه را ترک کردند.


براساس گزارش روزهای اخیر سازمان ملل، در بیش از یک ماه پس از شروع حملات گسترده ارتش میانمار و گروه های شبه نظامی افراطی بودایی علیه مسلمانان روهینگیایی افزون بر 400 نفر کشته و بیش از 480 هزار نفر از آنها با فرار از مهلکه به بنگلادش در همسایگی میانمار پناه بردند.


سازمان ملل پیشتر براساس مستندات به دست آمده ارتش میانمار را محکوم به پاکسازی نژادی در راخین کرده است.


ارتش میانمار در روزهای اخیر سعی کرده با طرح ادعای کشتار هندوها توسط شبه نظامیان روهینگیایی افکار عمومی جهان را تحت تاثیر قرار دهد.


شبه نظامیان روهینگیایی موسوم به گروه 'رستگاری روهینگیا آراکان' (آرسا) سوم شهریور با حمله به چند پست مرزی درایالت راخین 12 نفر از نیروهای نظامی میانمار در این منطقه را هدف قرار دادند که این حمله دستاویز جدیدی برای ارتش میانمار در شروع دور تازه پاکسازی نژادی بود.


ارتش میانمار به همراه گروه های افراطی بودایی، پس از آن تاکنون صدها نفر از روهینگیایی ها را کشته، خانه ها و روستاهای آنها را سوزانده و مورد آزار ، شکنجه و تجاوز قرار داد که سبب آواره شدن صدها هزار نفر از مسلمانان منطقه شد.


'نیواستریت تایمز' مالزی و برخی دیگر از رسانه های آسیایی گزارش دادند که ارتش میانمار که تحت شدیدترین انتقادات بین المللی قرار دارد در هفته جاری اقدام به برگزاری کنفرانس های خبری در مناطق هندو نشین از جمله روستای 'یباو کیاو' و شهر 'مانگداو' در غرب میانمار کردند.


شورای امنیت سازمان ملل پیشتر از دولت میانمار خواسته بود با اقدامات فوری به خشونت ها در این کشور پایان دهد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *