رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

صرفا رژیم صهیونیستی از همه پرسی جدایی اقلیم کردستان راضی و خوشحال است

9:57 - 05 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۲۸۶۲
دسته بندی: سیاست
عضوهیئت علمی دانشگاه تهران گفت: صرفا رژیم صهیونیستی از همه پرسی جدایی اقلیم کردستان راضی و خوشحال است آن هم به این خاطر که این رژیم می‌داند اصرار بر این مقوله یعنی استقلال کردستان عراق قطعا موجب جنگ، تنش و بحران وسیعی در منطقه خواهد شد و به همین دلیل با این مسئله موافق است وگرنه هیچ قدرت منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای با این موضوع موافق نیستند.

آمریکائیها در شرایط فعلی موافق اقدام اقلیم کردستان نیستندمحمدصادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی در خصوص پیامد‌های همه پرسی اقلیم کردستان عراق بیان کرد: این موضوع به حدی نابجا و ناپخته است که تقریبا در سطح منطقه و بین الملل، کسی از آن راضی نیست.

وی ادامه داد: صرفا رژیم صهیونیستی از همه پرسی جدایی اقلیم کردستان راضی و خوشحال است آن هم به این خاطر که این رژیم می‌داند اصرار بر این مقوله یعنی استقلال کردستان عراق قطعا موجب جنگ، تنش و بحران وسیعی در منطقه خواهد شد و به همین دلیل با این مسئله موافق است وگرنه هیچ قدرت منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای با این موضوع موافق نیستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: آمریکایی‌ها اصالتا از وجود بحران در منطقه خوشحالند، اما در شرایط فعلی این حرکت را به ضرر اقلیم کردستان می‌دانند به همین دلیل آمریکایی‌ها مایل بودند در وقت دیگری این بحران شکل بگیرد.

کوشکی با بیان اینکه بارزانی و حامیان استقلال به عواقب این همه پرسی واقفند، افزود: اقدام بارزانی در راه اندازی همه پرسی چند عامل دارد: یکی اینکه چندین سال از حکومت غیرقانونی بارزانی می‌گذرد و با این اقدام، حکومت چندین ساله غیر قانونی و اضافی بارزانی به فراموشی سپرده شده و اگر شرایط بحرانی شود او باز هم می‌تواند بدون هیچ مانعی و در پناه این بحران حکومت خود براقلیم را ادامه دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هدف دیگر بارزانی باج گیری از دولت عراق است، کاهش قیمت نفت و جنگ باعث شده تا دولت بارزانی با مشکلات جدی روبرو شود تا حدی که ادامه حیاتش به خطر بیفتد، اما با این اقدام می‌توانند از دولت عراق باج گیری کرده و بودجه‌های اضافی بخواهند حتی هزینه‌های سنگین پیش مرگه هایشان را به دولت عراق تحمیل کنند.

کوشکی اضافه کرد: دولت عراق مدعی است کرکوک جز اقلیم نیست، اما تیم بارزانی این منطقه را جزء جدا نشدنی اقلیم می‌دانند و در این مورد هم می‌خواهند از دولت مرکزی باج بگیرند. با همه این اوصاف استقلال اقلیم کردستان محقق نخواهد شد و این موضوع بر طراحان، همراهان و پشتیبانان آن نیز مشخص است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *