"روزنامه روسی": آزمایش موشکی پاسخ ایران به اظهارات ترامپ بود

16:02 - 07 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۲۸۳۲
کارشناس روس تاکید کرد: آزمایش موشکی ایران نه تنها مغایرتی با برجام ندارد، بلکه پیامد بین‌المللی نداشته و نباید مورد نگرانی باشد، ضمن اینکه اتهام همکاری هسته‌ای ایران با کره شمالی نیز کاملا بی‌اساس است.

به گزارش سرویس بین الملل ایران آخر هفته گذشته از آزمایش موفقیت آمیز جدیدترین موشک بالستیک برد متوسط خود خبر داد. این آزمایش واکنش منفی کشورهای غربی را در پی داشت، در حالی که کارشناسانی که روزنامه اینترنتی گازیتا.رو روسیه با آنها به گفتگو نشسته، تاکید کرده اند که آزمایش‌های موشکی در ایران اصلا نقض توافق هسته‌ای نیستند. ضمن اینکه به گفته آنها، تاکنون هیچ اطلاعات و مدارکی در مورد همکاری هسته‌ای ایران با کره شمالی بدست نیامده است.

طبق اطلاعات شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان «پرس تی وی» ایران، آزمایش موفق موشک بالستیک برد متوسط جدید با نام خرمشهر انجام داده است. این آزمایش چند ساعت بعد از برگزاری رژه بزرگ نیروهای نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تهران با حضور رئیس جمهور "حسن روحانی" به مناسب هفته «دفاع مقدس» انجام گرفت. برد پرواز این موشک جدید ایرانی حدود دو هزار کیلومتر بوده و این موشک قادر به حمل چندین کلاهک است. محل دقیق انجام این آزمایش بطور دقیق اعلام نشده است.

برخی کشورهای غربی، از جمله وزرای امور خارجه انگلیس و فرانسه، نسبت به انجام این آزمایش موشکی در ایران ابراز نگرانی کردند. "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا نیز تهران را به همکاری هسته‌ای با کره شمالی متهم نمود.

مقامات تهران به نوبه خویش تاکید کردند که برنامه موشکی ایران قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض نکرده و ارتباطی با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ندارد و آزمایشات موشکی صرفا به منظور نمایش توان نظامی ارتش ایران برای مقابله با هر نوع تهدید و تجاوز خارجی است.

جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده است که توان نظامی این کشور صرفا جنبه تدافعی داشته و تهدیدی برای هیچ کشور دیگری نیست. مقامات تهران همچنین بطور رسمی ارائه کمک نظامی به دولتهای سوریه و عراق برای مبارزه با تروریسم به خواست خود آنها را تایید می کنند.

"سرگئی دمیدونکا" رئیس موسسه علوم اجتماعی روسیه و شرق شناس برجسته در گفتگو با این روزنامه تاکید کرده است: «آزمایشات موشکی ایران، تا زمانی که کلاهک هسته‌ای در آنها بکار گرفته نشده باشد، هیچ مغایرتی با توافقنامه هسته‌ای امضاء شده بین ایران و کشورهای عضو گروه «1+5» در سال 2015 ندارد.

به عقیده این کارشناس، آزمایش اخیر موشکی ایران را نیز می توان پاسخ تهران به سخنان دونالد ترامپ دانست که اعلام نموده قصد دارد از برجام خارج شود و از ایران سازشهای بیشتری در این زمینه خواسته است.

وی افزود: «البته واضح است که این آزمایش به نوعی تحریک آمیز بود. بطور کلی ایران بدش نمی آید با انجام چنین آزمایشاتی در چارچوب قوانین بین المللی، به تحریک ایالات متحده بپردازد. این آزمایشات هم از لحاظ تبلیغاتی برای نیازهای داخلی اهمیت دارند و هم ارسال علامت مشخصی است تا نشان دهد تهران در عرصه سیاست خارجی کاملا مستقل است و هیچ نوع تحمیلی را نخواهد پذیرفت.»

دمیدونکا ضمن یادآوری این نکته که آزمایشات موشکی ایران هیچ عواقب منفی بین المللی در پی ندارد، افزود: «در شرایط کنونی تمامی توجه جهانی به اوضاع پیرامون کره شمالی و سوریه معطوف است. آمریکا هنوز تصمیم مشخصی در رابطه با مشکل کره شمالی و یا حتی درمورد برخورد با برجام نگرفته است، به همین دلیل آزمایش موشکی ایران نمی تواند موجب نگرانی باشد.»

لازم به یادآوری است که ایران در ماه جولای سال جاری برای نخستین بار در نمایشگاه بین المللی هوایی-فضایی «МАКС-2017» در حومه شهر مسکو شرکت کرد. این نخستین حضور ایران در چنین نمایشگاه بین المللی طی 10 سال گذشته بود، برای اینکه تا قبل از آن صادرات تسلیحات نظامی به ایران ممنوع بود. در این نمایشگاه هوایی، 15 شرکت ایرانی شرکت داشتند، از جمله سازمان صنایع دفاع ایران که بمبهای هوشمند «سدید» و «قاصد» ساخت خود را به جهان معرفی کرد.

سرگئی دمیدونکا در مورد اتهام دونالد ترامپ به ایران در مورد همکاری هسته‌ای با کره شمالی نیز چنین ادعایی را کاملا بی پایه و اساس خوانده و گفت: «هیچ شواهد و دلایلی که چنین مسئله ای را تایید کند، تاکنون بدست نیامده است. ضمن اینکه تاکنون هیچ یک از منابع موثق بین المللی چنین ادعایی را نسبت به ایران مطرح نکرده اند.»

"یوگنی کیم" کارشناس مرکز تحقیقات کره در موسسه شرق دور آکادمی علوم روسیه نیز در گفتگو با این روزنامه یادآور شده، تهران و پیونگ یانگ بطور همزمان روی توسعه برنامه موشکی خود کار کرده و در این زمینه همکاریهایی با یکدیگر داشته اند، ولی هیچ اطلاعاتی در مورد همکاری این دو کشور در عرصه هسته‌ای وجود ندارد و نمی توان چنین ادعایی را نسبت به ایران مطرح کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *