هیچ جایی برای باز کردن پرونده برجام وجود ندارد/ رد احضار سرکنسول ایران در اربیل عراق/ منتظر تغییر رفتار عربستان هستیم

11:20 - 03 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۲۲۱۰
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: برجام چارچوب و ترتیبات خود را دارد و همه مکانیزم‌های لازم در آن ملاحظه شده است و بار دیگر تأکید می‌کنیم که هیچ جایی برای باز کردن پرونده برجام وجود ندارد و برجام یا به همین شکل خواهد بود و یا نخواهد بود.

احضار سرکنسول ایران د راربیل عراق را تائید نمی‌کنم

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه در جریان نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ایران به‌جز انسداد مرزها اقدام دیگری را در قبال اقلیم کردستان عراق انجام خواهد داد یا خیر، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران طی یادداشتی که از وزارت خارجه عراق دریافت کرد و در آن درخواست شده بود که مرزهای خود با اقلیم کردستان را با کنترل کامل مسدود کند، این کار را انجام داد.

وی ادامه داد: خبری که دیروز در برخی رسانه‌ها پیرامون احضار سرکنسول ایران در اربیل مطرح شد را تأیید نمی‌کنم.

قاسمی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا خبری که دیروز در رابطه با بمباران مناطقی از اقلیم کردستان توسط جنگنده‌های ایرانی در برخی رسانه‌ها مطرح شد را تأیید می‌کنید یا خیر، گفت: آنچه توسط برخی رسانه‌های غربی در این رابطه منتشر شد خبری نادرست و غلط بود و چنین اتفاقی رخ نداده است و به نظر می‌رسد که بیشتر یک فضاسازی در آستانه رفراندوم اقلیم کردستان بود که طراحان آن علاقه داشتند ایران را درگیر یک‌ُسری مسائلی که مطرح نیست، کنند.

وی تصریح کرد: سیاست ایران در قبال همه‌پرسی اقلیم کردستان مکرراً مطرح شده و بار دیگر تأکید می‌کنیم که هرگونه اقدامی مغایر با ثبات و تمامیت ارضی کشور عراق را اقدامی نابجا تلقی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر رایزنی‌های دیپلماتیک ایران برای منصرف کردن مقامات اقلیم کردستان عراق از برگزاری رفراندوم اظهار کرد: ما طی هفته‌های گذشته چه از طریق سفارت خود در بغداد و چه از طریق سرکنسولی مستقر در اربیل و همچنین هیئت‌هایی که آمدوشد کردند تماس‌هایی را در این رابطه برقرار کردیم و موضع خود را مبنی بر ضرورت حل و فصل مسائل موجو میان بغداد و اربیل از طریق مذاکره مطرح کردیم.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر رایزنی‌های وزیر امور خارجه در نیویورک گفت: وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک تا دیروز در مجموع در 42 نشست و مصاحبه مطبوعاتی شرکت کرد و طی روزهای آینده نیز این روند ادامه می‌یابد.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در کمیسیون مشترک برجام در نیویورک پیرامون کارشکنی‌ها و بدعهدی‌های آمریکا در روند اجرای برجام بحثی مطرح شد یا خیر؟ گفت: ما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دو جلسه را در سطح کارشناسی و در سطح وزرای خارجه برگزار کردیم که حلسات طولانی و مفصلی بود و در این جلسات تمامی موارد ناظر بر کارشکنی‌ها و بدعهدی‌های امریکا در روند اجرای برجام توسط هیئت ایرانی و وزیر امور خارجه کشورمان مطرح شد و پیگیری‌ها در این رابطه ادامه داد؛ همچنین تصمیمات لازم در این خصوص در هیئت عالی نظارت بر برجام اتخاذ شده و متناسب با اقدامات امریکا تصمیمات لازم عملیاتی می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون فرمان جدید ضدمهاجرتی ترامپ بیان داشت: این کاری غیرانسانی و بی‌ربط است که توسط هیئت حاکمه امریکا دنبال می‌شود و اقدامی مطرود است چرا که در عصر حاضر افکار عمومی جهانیان به هیچ‌وجه با اینگونه اقدامات موافق نیستند.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از سفارتخانه‌های ایران در سایر کشورها گفت: این امر موضوع جدیدی نیست و معمولاً نمایندگان محترم مجلس در سفرهایی که به خارج از کشور دارند توسط سفرای ما میزبانی و همراهی می‌شوند و این تماس بین نمایندگان محترم و سفرای ما وجود داشته و وجود خواهد داشت.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر مواضع اخیر فرانسه در قبال برجام و مسائل موشکی ایران که به‌نظر هم‌راستا با امریکا می‌رسد اظهار کرد: در نشست‌هایی که اخیراً در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد تعداد کثیری از کشورها به نوعی مخالفت خود را با آنچه توسط هیئت حاکمه امریکا پیرامون برجام مطرح شده است اعلام داشتند و آنچه توسط دولت فرانسه مطرح شده بحثی است که احتمالاً درست بیان نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: برجام چارچوب و ترتیبات خود را دارد و همه مکانیزم‌های لازم در آن ملاحظه شده است و بار دیگر تأکید می‌کنیم که هیچ جایی برای باز کردن پرونده برجام وجود ندارد و برجام یا به همین شکل خواهد بود و یا نخواهد بود.

قاسمی افزود: پیرامون مسائل موشکی نیز هیچگونه تغییری در مواضع ما ایجاد نشده و سیاست‌های دفاعی و بازدارنده جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داشت. و این امر در راستای رویکرد و سیاست‌های کلان کشورمان است.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون مشکلی که اخیراً‌ برای برخی ایرانیان در سفر به صبرستان ایجاد شده بود اظهار کرد: لغو روادید میان ایران و صربستان صورت گرفته است. اما متأسفانه تعدادی از ایرانیان که از سایر کشورها به صربستان سفر کرده بودن به سبب نداشتن مدارک قانونی در فرودگاه این کشور متوقف شدند و از همان نخستین لحظات این رخداد سفارت ایران در صربستان دخالت کرد در نتیجه برخی از مشکلات شهروندان ایرانی برطرف شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی پیرامون سفر مقامات ترکیه به ایران گفت: روابط ایران و ترکیه یک روند تکاملی را طی می‌کند و در حال ورود به فازهای جدیدی است؛ با سفر سرلشکر باقری در عالی‌ترین سطح نظامی به آنکارا روابط ایران و ترکیه وارد فاز جدیدی شد که این امر می‌تواند به استقرار و تحکیم صلح و ثبات در منطقه کمک کند؛ همچنین سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه به ایران و رئیس جمهور این کشور که در روزهای آتی صورت خواهد گرفت نشان‌دهنده عمق روابط تهران و آنکارا است.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون اظهارات اخیر وزرای خارجه بحرین و امارات علیه ایران و توافق برجام تصریح کرد: بعضی آدم‌ها هستند که قد و قواره‌شان در حد ورود به همه مسائل نیست و کسانی که خود را قاضی برجام تلقی می‌کنند دچار یک نوع مشکل خاص هستند و لازم نیست به اینگونه افراد پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: همچنین آنهایی که در خصوص دخالت ایران در منطقه صحبت می‌کنند همان‌هایی هستند که به همراه برادران بزرگتر فرامنطقه‌ای خود به کار خرید و فروش سلاح و توسعه افراط‌گرایی در منطقه و همچنین سرکوب مردم خودشان مشغولند و حرف‌های آنها خیلی قابل اعتنا نیست و در ادامه همان سیاست‌های ایران‌هراسی برخی کشورهای فرامنطقه‌ای تلقی می‌َشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون بحثی که در خصوص ممنوعیت فروش هواپیما به ایران در امریکا مطرح است گفت: بحثی که در خصوص هواپیما در کنگره امریکا مطرح است یک لایحه است و شاید بیش از 60 لایحه در یک سال گذشته در کنگره امریکا در رابطه با ایران وجود داشته که هیچ کدام از آنها اجرایی نشده است؛ این لوایح زمانی می‌تواند عملیاتی شود که مراحل و ترتیبات خود را طی کند و به امضای رئیس جمهور آمریکا برسد.

قاسمی افزود: آنچه که در مورد فروش هواپیما به ایران مطرح است قراردادی میان شرکت‌های ایرانی و امریکایی است که مباحث فنی پیرامون آن را باید از دست‌اندرکاران این شرکت‌ها پرسید اما در مجموع لفاضی‌هایی که در این رابطه مطرح می‌شود در جهت ایجاد یک نوع ایران‌هراسی است که هنوز هم به آن دامن زده می‌شود.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اقدامات دیپلماتیک صورت گرفته در رابطه با فاجعه میانمار گفت: هفته گذشته سفیر آکردیته ما در تایلند موفق شد به میانمار برود و با معاون وزیر خارجه این کشور به‌صورت مفصل بحث کند و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در رابطه با فاجعه انسانی میانمار ابلاغ کند؛ این پیگیری‌ها ادامه دارد و فکر می‌کنم تا حدی به نتایج خوبی رسیده است و ما اکنون منتظر رسیدن مجوز از دولت میانمار برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به خود کشور میانمار هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون احتمال میانجیگری عمان میان ایران با عربستان و امریکا گفت: در رابطه با امریکا وضعیت روشن است و نیازی به میانجیگری نیست اما در مورد عربستان هنوز یک نگاه دقیق و روشن وجود ندارد و صداهایی که از ریاض شنیده می‌شود صداهای متفاوتی است؛ اما در کل فعلاً بحث میانجیگری مطرح نیست. بلکه ما منتظر تغییر رفتار عربستان به‌خصوص در بحث کشتار یمن هستیم.

قاسمی در پایان در پاسخ به سؤالی مبنی بر جزئیات دیدار ظریف با وزیر خارجه کانادا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، بیان داشت: در این دیدار پیرامون وضعیت کنسولی ایرانیان مقیم کانادا صحبت شد و مقرر شد که در آینده نه چندان دور مذاکرات در این رابطه در سطوح دیگری ادامه یابد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *