رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تلاش برای حل مشکلات تأمین مواد اولیه پتروشیمی/مذاکره با سازمان بورس ادامه دارد

15:04 - 02 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۱۹۵۰
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
وزیر نفت از انجام مذاکراتی با سازمان بورس به منظور حل مشکلات تأمین مواد اولیه پتروشیمی در بورس خبر داد و گفت: یکی از نگرانی های موجود، مراجعه تولیدکنندگان کوچک به بورس و الزام تأمین مواد اولیه از بورس است که امیدواریم این مشکل به‌زودی برطرف شود.

به گزارش گروه اقتصاد ، بیژن زنگنه در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست اظهار داشت: خوشبختانه در طول سال 95 و ابتدای امسال چند طرح پتروشیمی به بهره برداری رسید که ظرفیت عظیمی را به این صنعت اضافه کرد.

وی افزود: پتروشیمی‌های لرستان، ارومیه، مهاباد، مرودشت، کارون، فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید، کردستان، مروارید، فاز دوم پتروشیمی کاویان، انتخاب و تخت جمشید عسلویه از جمله طرح هایی بودند که در سال 95 و ابتدای امسال به بهره برداری رسیدند.

وزیر نفت با بیان اینکه "در سال 95 سه واحد پلی اتیلنی خط لوله غرب با مجموع ظرفیت یک میلیون تن افتتاح شد"، گفت: پتروشیمی‌های کاوه، فاز سوم پتروشیمی پردیس و بوشهر در سال 96 افتتاح می‌شوند و بهره برداری از این طرح‌ها ادامه حرکت در مسیر توسعه بخش بالادستی صنعت پتروشیمی است.

وی ادامه داد: به برکت خوراک فراوان و ارزان برای مجتمع‌های پتروشیمی، طرح های در حال اجرا پیشرفت بسیار خوبی دارند و فاینانس بیشتر این طرح‌ها از صندوق توسعه ملی یا از دیگر کشورها تأمین می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه "بیشتر سرمایه گذاران در بخش بالادستی پتروشیمی تاکنون بخش های نیمه دولتی بوده‌اند"، گفت: سرمایه گذاران خارجی برای حضور در طرح های پتروشیمی اظهار تمایل زیادی دارند و این فرصت بسیار بزرگی برای بالابردن ارزش افزوده، دستیابی به فناوری‌های نو و تولید محصول با ارزش بالاتر است که امیدوارم از این پس از تولید محصولات با ارزش پایین دوری کنیم.

وی ادامه داد: اهمیت ایجاد اشتغال در کشور و گام برداشتن در مسیر سیاست‌های کشور ما را موظف به استفاده از ظرفیت‌های بسیار خوبی که در بخش پایین دست داریم می کند که برای راه اندازی واحدهای جدید پایین دستی وزارت صنایع باید به وزارت نفت کمک کند.

زنگنه با بیان اینکه "نوسان‌های پیش بینی نشده، کمیت عرضه و قیمت عرضه خوراک را از مشکلات صنایع پایین دست پتروشیمی اعلام کرد و گفت: واحدهای پتروشیمی کوچک به تنهایی نمی توانند در این شرایط، خود را تنظیم و مدیریت کنند و باید با ایجاد اتحادیه و انجمن‌ها برای کمک به تولید مستمر محصولات به این واحدها کمک کرد.

وی افزود: یکی از نگرانی های موجود، مراجعه تولیدکنندگان کوچک به بورس و الزام تأمین مواد اولیه از بورس است که اصل وجود بورس راهکار درستی است و بنده مذاکراتی با بورس داشته‌ام و در این باره به نتیجه رسیده ایم و امیدواریم این مشکل به‌زودی برطرف شود.

وزیر نفت در خصوص مشکلات تولیدکنندگان بزرگ پتروشیمی گفت: صادرات و عرضه داخلی از مشکلات تولیدکنندگان بزرگ صنعت پتروشیمی است؛ همچنین معافیت مالیاتی صادرات بیشتر از عرضه داخلی برای تولیدکنندگان بزرگ صنعت، موضوعی است که قانون آن در گذشته موجود بوده و این مسئله باید حل شود.

وی ادامه داد: تخصیص 2 هزار هکتار زمین در شرق عسلویه برای توسعه صنایع میان دستی پتروشیمی نهایی شده و مشاور این طرح برای ایجاد زیرساخت‌های لازم انتخاب شده است.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه "پس از اجرایی شدن برجام شاهد افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی بودیم"، گفت: حدود یک میلیون تن عرضه خوراک به واحدهای پایین دستی پتروشیمی در داخل کشور افزایش یافته که این به معنای ایجاد اشتغال، تولید و ایجاد ثروت برای کشور است.

وی افزود: در پنج سال آینده ارزش محصولات بالادستی پتروشیمی به 40 میلیارد دلار می‌رسد که در بخش میان دست و پایین دست نیز باید برنامه‌ریزی های لازم برای توسعه این صنعت، اشتغالزایی و ارزش افزوده بالا صورت گیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *