روایت جالب حاج صادق آهنگران از امام خمینی (ره) /رابطه ازدواج فامیلی با ضریب هوشی کودک/آنچه از رومینگ نمی‌دانید/نمودار سرمایه گذاری‌های کلان گوگل طی سال‌های اخیر/مواردی که بیماران مبتلا به سلیاک باید از آن خود داری کنند/پیشرفته‌ترین دستگاه برای رفع پنچری

14:02 - 02 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۱۸۹۲
هشدار؛ این بیماری ضریب هوشی کودکان را نصف می‌کند، چطور از برقراری تماس خارجی پشیمان نشویم؟ و ... از اخبار برگزیده فضای مجازی امروز است.
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، رسانه‌ها در فضای خبری روزانه خود اخبار اختصاصی و عمومی مختلفی را منتشر می‌کنند که این اخبار بعضا فقط در یک رسانه منتشر شده است. گروه فضای مجازی در نظر دارد هر روز اخبار منتخب فضای مجازی را از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و حتی کانال‌های تلگرامی مختلف جمع‌آوری کرده و در قالب یک بسته خبری منتشر کند. در این بسته همه خبر‌ها و آیتم‌ها با ذکر منبع منتشر می‌شوند و انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست.

 

ادای احترام امام(ره) به مجلس روضه

دفاع پرس: اولین نوحه ای که در رابطه با جنگ خدمت حضرت امام خوانده شد نوحه «ای شهیدان به خون غلطان خوزستان درود» بود که توسط حاج صادق آهنگران خوانده شد.

آهنگران در این باره می گوید:

هنگامی که مشغول خواندن این شعار بودم، حضرت امام وقتی می خواستند داخل بشوند، دیده بودند که مشغول خواندن هستم، پشت در می مانند و وارد مجلس نمی شوند تا مردم بلند نشوند و مجلس به هم نخورد. دیده بودند که ایشان دم در نشسته اند و گوش می کنند و وقتی از شهدا می خواندم گریه می کردند.

 

 

هشدار؛ این بیماری ضریب هوشی کودکان را نصف می کند

باشگاه خبرنگاران جوان: دکتر شهلا فرشیدی متخصص کودکان فوق تخصص بیماری های متابولیک کودکان و دبیر علمی ششمین کنگره کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت ها گفت: به‌دلیل شایع بودن ازدواج‌های فامیلی در ایران، تقریباً از هر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نوزاد، یک نفر دچار بیماری‌های متابولیک ارثی است که به‌دلیل عدم تشخیص به‌موقع، در آینده با عوارض شدیدی روبه‌رومی‌شوند.

فرشیدی گفت: ضایعات شدید مغزی، عقب‌ماندگی ذهنی، فلج‌های عضلانی، مشکلات کبدی، سنگ‌های ادراری، نارسائی‌های چشمی‌ مانند آب‌مروارید و آب‌سیاه و بیماری‌های قلبی از عوارضی هستند که برای کودکان مبتلا به این مشکل پدید خواهد آمد.

وی تصریح کرد: تأخیر در تشخیص و درمان بسیارخطرناک است زیرابه ازای هر ماه تأخیر در تشخیص و درمان در بیماری‌های متابولیک ارثی، ظرفیت ضریب هوشی کودک ۵/۴ واحد کاهش می‌یابد. بهطوری که اگر در یک‌سال اولیه تولد، بیماری کودک شناخته و درمان آغاز نشود، حدود ۵۰ درصد ظرفیت ضریب هوشی کودک کاهش می یابد و درمان وی در آینده با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

فرشیدی عنوان کرد:با توجه به این که بیماری های متابولیک یکی از موارد شایع نیازمند مشاوره ژنتیک هستند بهتر است در مورد مشاوره ژنتیک و انواع آن بیشتر صحبت شود و تمام زوجین و حتی افرادی که با هم فامیل نیستند نیز قبل از ازدواج از خدمات مشاوره ژنتیک استفاده کنند.

وی در خصوص ازدواج های فامیلی افزود: ازدواج افراد خویشاوند با یکدیگر در هر حالت مثل دختر خاله پسر خاله ، نوه عمو، دختر عمه پسر دایی خطر خاص خود را از نظر احتمال بروز بیماری های ژنتیکی داشته و فقط مشاورین ژنتیک در این زمینه می توانند خانواده را راهنمایی کنند.

دبیر علمی ششمین کنگره کشوری مشاوره ژنتیک در ادامه بیان کرد: در مشاوره ژنتیک پس از پرسش در خصوص بیماری ها و سوابق خانوادگی با کمک رسم شجره نامه ابتدا میزان ژن مشترک بین زوجین وسپس نحوه توارث بیماری در خانواده مشخص می گردد.

وی افزود: بیماران مبتلا به اختلالات متابولیک در بدو تولد کاملا طبیعی هستند. ولی بسته به نوع بیماری و شدت آن علائم حاد یا مزمن نشان می دهند . پس حتی در موارد اختلال کبد ، چشم و قلب در سنین بالا تر نیز باید این بیماری ها را در نظر گرفت .

 

 

چطور از برقراری تماس خارجی پشیمان نشویم؟

ایسنا:با سفر به کشورهای خارجی، یکی از راه‌های برقراری ارتباط با همراهان در داخل کشور استفاده از سیم‌کارت‌ کشور مقصد است.

با این کار به نوعی از تعرفه‌های آن کشور برای تماس تلفنی، ارسال پیامک و دیتا استفاده می‌شود. اما یکی دیگر از راه‌های برقراری ارتباط، استفاده از سیم‌کارت‌های اپراتورهای داخلی است، با وجود این، برای کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از ضرر میلیونی، لازم است از تعرفه‌های رومینگ و شرایط آن آگاه بود.

بنابراین اگر تصمیم دارید در سفرهای خارجی از سیم‌کارت ایرانی خود برای برقراری ارتباط با داخل کشور استفاده کنید، باید ابتدا مطمئن شوید سیم‌کارت شما با کشور مقصدتان دارای توافقنامه رومینگ است یا خیر؟ زیرا در غیر این صورت نمی‌توانید از تعرفه‌های رومینگ بهره‌مند شوید. پس از اطمینان از این موضوع، لازم است سرویس رومینگ را فعال کنید.

رومینگ یعنی امکان استفاده از تلفن همراه برای برقراری تماس، دریافت و ارسال پیامک و استفاده از دیتا هنگام مسافرت به خارج از محدوده جغرافیایی تحت پوشش شبکه اپراتور کشور مبدا و استفاده از شبکه‌های تلفن همراه کشور مقصد. بنابراین

زمانی که مشترکی از یکی از سرویس‌های مذکور استفاده کند، هزینه رومینگ برای او محاسبه خواهد شد و اینطور نیست که به محض ورود به کشورهای دیگر، هزینه رومینگ برای سیم‌کارت افراد در نظر گرفته شود.

نقاط مرزی نیازی به رومینگ ندارند

در شهرها و نقاط مرزی به علت پوشش آنتن شبکه‌های تلفن همراه کشورهای همسایه، همواره احتمال انجام مکالمه در داخل کشور از طریق شبکه آنها وجود دارد.

بنابراین در سفر به این نقاط به دلیل همپوشانی از سرویس رومینگ بین‌الملل استفاده نکنید، بلکه از داشتن آنتن شبکه اپراتورها اطمینان حاصل و سپس برای برقراری تماس اقدام کنید تا هزینه‌های ناخواسته‌ رومینگ را متحمل نشوید. زیرا صرف نظر از مسافرت یا عدم مسافرت به خارج از مرزهای کشور، در صورت برقراری ارتباط از طریق شبکه تلفن همراه کشورهای همسایه هزینه‌های رومینگ بین‌الملل مطابق با تعرفه آن کشور محاسبه خواهد شد.

هزینه مکالمات سرویس رومینگ بر مبنای دقیقه محاسبه می‌شود، یعنی برای مکالمات کمتر از ۶۰ ثانیه، هزینه یک دقیقه مکالمه و برای مکالمات کمتر از ۱۲۰ ثانیه هزینه دو دقیقه مکالمه و محاسبه می شود، پس بهتر است دقایق مکالمات خود را کامل کنید و بعد از پایان مکالمه با زدن دکمه قطع تلفن، از قطع مکالمه خود اطمینان حاصل کنید تا متحمل هزینه ناشی از عدم قطع ارتباط نشوید.

تعرفه‌های اعلام‌شده رومینگ در اپراتورها، شامل بخش‌های تماس با ایران، تماس با همراهان در همان کشور و دریافت تماس از طرف ایران است. درصورت برقراری ارتباط بین دو تلفن همراه ایرانی در کشور میزبان، هزینه مکالمه برای تماس‌گیرنده و مخاطب مطابق با تعرفه‌های رومینگ محاسبه خواهد شد. البته درصورت تماس با کشور ثالث، هزینه‌ها مطابق با تعرفه بین‌الملل کشور میزبان محاسبه می‌شود که از تعرفه تماس با ایران بیشتر است.

استفاده از اینترنت با سرویس رومینگ

با فعال کردن سرویس رومینگ، اینترنت رومینگ و اینترنت گوشی همراه هنگام سفر می‌توان از اینترنت همراه استفاده کرد. البته بسته‌های اینترنتی هنگام استفاده از سرویس رومینگ، غیرفعال می‌شود و هزینه اینترنت بر اساس حجم مصرفی و مطابق با تعرفه اعلام‌شده، محاسبه می‌شود و هزینه استفاده از این خدمات بر اساس تعرفه رومینگ محاسبه خواهد شد.

درصورت افزایش کارکرد تلفن همراه بیش از مبلغ ودیعه، اپراتورها مجاز به قطع تلفن همراه بوده و مسئولیت پرداخت بدهی به هر میزان تا قبل از زمان قطع بر عهده مشترک است. ضمن آنکه احتمال انتقال بخشی از مبلغ کارکرد تلفن به صورتحساب دوره بعد وجود دارد. همچنین با توجه به پرداخت هزینه مکالمات رومینگ به اپراتور طرف مقابل خارجی، این هزینه از مشترک دریافت شده و مسوولیت پرداخت آن به هر میزان بر عهده مشترک است.

بنابراین درباره سرویس رومینگ، شاید یکی از مزایای مهم استفاده از سیم‌کارت‌های اعتباری، امکان کنترل هزینه آن با توجه به اطلاع از میزان شارژ سیم‌کارت باشد و اینکه در صورت اتمام شارژ تلفن همراه، امکان انتقال شارژ از ایران توسط بستگان وجود دارد.

با فعال‌سازی پین‌کد سیم‌کارت و رمز گوشی، در صورت سرقت یا مفقودی تلفن همراه، سوء‌استفاده‌های احتمالی به حداقل می‌رسد. البته بهتر است در صورت مفقود شدن گوشی بلافاصله مراتب را به یکی از بستگان داخل کشور اطلاع داده تا از طریق مراجعه به ادارات دولتی مشترکین نسبت به قطع آن اقدام کنند. همچنین سیم‌کارت مشترک ممکن است توسط بدافزارها هک و از طریق آن با خارج از کشور تماس گرفته شود؛ با دانلود مطمئن نرم‌افزارها و برنامه‌های مورد نیاز از فروشگاه‌های امن و معتبر و استفاده از آنتی‌ویروس به‌روزشده، می‌توان از این‌گونه تهدیدات جلوگیری کرد.

 

بزرگترین خریدهای میلیاردی گوگل + نمودار

تسنیم:گوگل طی ۱۰، ۱۱ سال گذشته اقدام به خرید برندهای مختلفی کرده که هر کدام هزینه‌ای را روی دست آن گذاشته و اخیرا نیز بخش اسمارت‌فون اچ‌تی‌سی را خریده است.

گوگل چهارشنبه شب اعلام کرد که با پرداخت 1.1 میلیارد دلار به کمپانی تولید کننده گوشیهای هوشمند HTC تیم مهندسان این برند را تصاحب خواهد کرد.

بسیاری از مهندسانی که گوگل به آنان اشاره کرده، در توسعه گوشی هوشمند «پیکسل» نقش داشته و با یکدیگر همکاری داشته‌اند.

گوگل در طول سالهای فعالیت خود، خریدهای بزرگ و بسیاری انجام داده است که اخیرا مرکز استاتیستا اقدام به گزارشی از آنها کرده است.

بزرگترین خرید گوگل مربوط به سال 2011 و تصاحب کردن برند «موتورولا» می‌شود که رقمی حدود 12.5 میلیارد دلار بابت آن پرداخته شد هر چند مدتی بعد این شرکت را به لنوو فروخت.

بخشی از خریدهای گوگل طی سالهای گذشته به شرح نمودار زیر است:

 

محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی گلوتن که شما را متعجب می‌کند

ایرنا:برخی مواد غذایی حاوی برچسب فاقد گلوتن هستند که به بیماران مبتلا به سلیاک کمک می‌کند انتخاب بهتری داشته باشند؛ ولی برچسب فاقد گلوتن در مواد آرایشی بهداشتی دیده نمی‌شود و مصرف این مواد بیماران مبتلا به سلیاک را آزار می‌دهد.

سلیاک یک بیماری گوارشی است که سبب می شود سیستم ایمنی بدن بر اثر مصرف یک پروتئین به نام گلوتن، به پرزهای روده کوچک حمله کند و باعث اختلال در جذب مواد غذایی شود. گندم و جو حاوی پروتئین گلوتن هستند. در ادامه هفت محصول حاوی گلوتن معرفی شده که بیماران مبتلا به سلیاک باید از آنان اجتناب کنند.

-دارو

برخی داروها از جمله Tekturna HCT (داروی ضد فشار خون)، Sanctura (داروی مثانه بیش‌فعال) و داروی Doryx (یک نوع آنتی بیوتیک) حاوی گلوتن هستند.‌ اکثر داروها گلوتن ندارند، با این حال قبل از خرید دارو باید با داروساز در این زمینه مشورت کرد.

-مکمل‌های ویتامین

دربرخی مکمل‌های ویتامین از گلوتن برای ترکیب مواد استفاده می‌شود. در واقع این ماده ارزان نقش چسب را ایفا می کند. برخی محصولات نیز از مواد چسبنده دیگر استفاده می‌کنند. تنها راه بررسی مواد تشکیل‌دهنده مکمل هاست که در برچسب شیشه نوشته شده است.

-قالب ارتودنسی

معمولا قالب ارتودنسی و سایر محصولات پلیمری قابل استفاده در دهان و دندان حاول گلوتن هستند. محققان معتقدند قالب‌های ارتودنسی که سیم‌ها را در دهان ثابت نگه می‌دارند، حاوی متیل متاکریلات هستند. این ترکیب برای ساخت پلیمر ضروری است و همین ترکیب برای بیماران مبتلا به سلیاک مضر است.

-کرم ضد آفتاب

برخی از کرم‌های ضد آفتاب، به ویژه کرم‌های حاوی عصاره گندم و ویتامین E حاوی گلوتن هستند که به عنوان تثبیت‌کننده در محصولات استفاده می‌شود. گلوتن در برخی محصولات آرایشی بهداشتی از رژ لب گرفته تا لوسیون‌های بدن وجود دارد و قبل از خرید باید به ترکیبات محصولات توجه کرد.

-غذای حیوانات

برخی مواد غذایی حیوانات حاوی گلوتن هستند و باید پس از تماس با دست به سرعت شسته شوند.

-خمیر بازی

خمیر بازی حاوی گلوتن است و از طریق تماس با دست به راحتی وارد سیسیتم گوارشی می‌شود. از طرفی بعضی کودکان عادت دارند اشیا را داخل دهان ببرند و از این طریق میزان آسیب آن افزایش می‌یابد. بهتر است این محصولات در دسترس کودکان مبتلا به سلیاک نباشد.

تشخیص بیماری سلیاک معمولا دشوار است؛ ولی شایع ترین علایم آن در کودکان، اسهال، استفراغ، نفخ شکم، درد و کاهش وزن و در بزرگسالان، خستگی، استخوان درد، درد و ورم مفاصل است.

محققان احتمال می دهند که بیماری سلیاک در صورت عدم درمان، احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با سیستم اعصاب از جمله ام اس را نیز افزایش دهد.

بر اساس آمار سازمان پیشگیری و کنترل بیماری ها، حدود یک درصد از جمعیت آمریکا به بیماری سلیاک مبتلا هستند که بیماری حدود 83 درصد از این افراد هنوز تشخیص داده نشده یا اشتباه تشخیص داده شده است.

در ایران نیز به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی،حدود 700 هزار نفر در ایران به بیماری سلیاک مبتلا هستند اما فقط 70 هزار نفر از آنها علائم این بیماری را دارند.

سلیاک یک بیماری تازه است و بعد از جنگ جهانی دوم بود که محققان متوجه شدند افرادی به نان حساسیت دارند و با مصرف آن تغییراتی در روده آنها به وجود می آید.

این بیماری در سال 1380 در ایران تشخیص داده شد، پیش از انقلاب تصور این بود که این بیماری در کشور وجود ندارد و بعد از انقلاب مشخص شد که یک درصد مردم ایران به این بیماری مبتلا هستند، تشخیص این بیماری با انجام یک آزمایش ساده خون امکان پذیر است.

 

 

 بادکردن تایرهای پنچر با پمپ جیبی در ۴۰ ثانیه

مهر:باد کردن تایرهای پنچر تا به حال مستلزم استفاده از پمپ های بزرگ و حجیم بوده، اما از این به بعد می توانید از پمپی استفاده کنید که در جیب جا می شود و قادر به پمپاژ سریع هوا نیز هست.

این پمپ باد جیبی که برای بادکردن تایرهای دوچرخه ها طراحی شده قادر به تزریق سریع هوای فشرده به داخل تایر است.

محصول یادشده تنها ۱۹۰ گرم وزن دارد و می تواند یک تایر کم باد یا پنچر را با حداکثر فشار ۱۲۰psi باد کند.

این پمپ جیبی دارای یک باتری کوچک لیتیومی پلیمری نیز هست که از طریق پورت یو اس بی در عرض یک ساعت شارژ می شود و انرژی ذخیره شده در آن برای بادکردن دو تایر کافی خواهد بود.

کل فرایند بادکردن تایر پنچر یا کم باد از این طریق تنها ۴۰ تا ۵۰ ثانیه به طول می انجامد و لذا استفاده از این روش به خصوص در جریان برگزاری مسابقات دوچرخه سواری کاملا مقرون به صرفه و منطقی است. قیمت این پمپ ۱۲۹ دلار است.

قرار است در آینده مدل پیشرفته تری از این پمپ باد جیبی عرضه شود که با یک بار شارژ می تواند تا شش تایر را باد کند و سرعت این کار نیز به ۲۰ تا ۲۵ ثانیه کاهش می یابد.

 

 

 

 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *