احساس مردم و نخبگان آمریکایی نسبت به ترامپ

12:53 - 02 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۱۸۳۴
رئیس‌جمهور آمریکا در نشست سازمان ملل، در روز جهانی صلح، ادبیاتی تند و جنگ‌طلبانه را به کار برد. هنوز سخنرانی او به پایان نرسیده بود که موج انتقاد‌ها از سوی مردم آمریکا و مقامات سیاسی این کشور به راه افتاد.
احساس مردم و نخبگان آمریکایی نسبت به ترامپبه گزارش گروه فضای مجازی ،رئیس‌جمهور آمریکا در نشست سازمان ملل، در روز جهانی صلح، ادبیاتی تند و جنگ‌طلبانه را به کار برد. هنوز سخنرانی او به پایان نرسیده بود که موج انتقاد‌ها از سوی مردم آمریکا و مقامات سیاسی این کشور به راه افتاد.
 
شاید بهترین توصیف برای این واکنش همان عبارت‌هایی باشد که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با نمایندگان مجلس خبرگان به کار بردند و فرمودند: «سخنان رئیس‌جمهور آمریکا برای ملت آمریکا افتخارآمیز نبود و باید نخبگان آمریکا، از این سخنان و داشتن چنین رئیس‌جمهوری احساس شرم کنند که این احساس شرم را نیز بیان کرده‌اند.»

در همین راستا با «برایان بکر»، مدیر بزرگ‌ترین ائتلاف ضدجنگ در آمریکا موسوم به ائتلاف «انسر» به گفت‌وگو نشستیم. او می‌گوید که علاوه‌بر نخبگان، مردم آمریکا نیز شرمنده داشتن چنین رئیس‌جمهوری هستند؛ رئیس‌جمهوری که بیشتر شبیه یک دلقک است تا یک سیاستمدار.
 
ما از دونالد ترامپ سخنان متفاوت‌تری نسبت به روسای جمهوری سابق آمریکا شاهد بوده‌ایم. سخنرانی بسیار توهین‌آمیز بود. می‌شود توضیح بدهید که چرا ترامپ اینگونه خصمانه در سازمان ملل سخنرانی کرد؟ آیا نگران تخریب بیشتر چهره آمریکا نیست؟

سخنرانی دونالد ترامپ توهینی بی‌سابقه به مردم جهان و سازمان ملل بود؛ اساسنامه سازمان ملل حمله به کشور‌های دیگر را منع کرده است، مگر برای دفاع از خود. طبق این قوانین کشور‌های عضو سازمان ملل هم ممنوع شده‌اند، اما ترامپ در صحبت‌های خود نه یک کشور، بلکه چند کشور را تهدید کرد.

ترامپ در صحبت‌هایش تهدید کرد که کره شمالی را کاملا نابود خواهد کرد؛ کشوری که ۲۵ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند و پیشتر نیز توسط ناوگان هوایی ایالات متحده در سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ مورد حمله قرار گرفته است.
 
او همچنین دولت ایران را تهدید کرد و شفاف گفت که آمریکا تعهدات خود در قبال برجام را نقض کرده است و این روال ادامه خواهد داشت.
 
توافقی که آمریکایی‌ها قرار بود طی آن تحریم‌ها علیه ایران را بردارند نه اینکه بر آن بیفزایند. به نظر می‌رسد که ترامپ در تلاش است پایبندی ایران به تعهداتش بر اساس برجام را بی‌اعتبار کند یا اینکه تعهدات جدیدی را برای ایران ایجاد کند.
 
البته هرگونه تغییر در توافق برجام از جانب ایران غیرقابل قبول خواهد بود. رئیس‌جمهور آمریکا از تریبون سازمان ملل استفاده کرد تا در برجام خرابکاری و اختلال ایجاد کند.

ترامپ یک خودشیفته مغرور است که درک موضع واقعی او به راحتی ممکن نیست؛ البته گفتن این مطالب به این معنی نیست که دونالد ترامپ در ضدیت با ایران در کابینه خود تنهاست، همه ژنرال‌های جنگ‌طلبی که در دولت او هستند موضع مشابهی با او دارند و از مواضع او حمایت می‌کنند.

آیا ترامپ در میان نخبگان و متفکران آمریکایی فردی محبوب و قابل احترام است؟ رهبر ایران اخیرا در سخنرانی خود گفتند که نخبگان آمریکایی بابت چنین رئیس‌جمهوری شرمنده هستند.

علاوه‌بر نخبگان، مردم آمریکا نیز شرمنده داشتن چنین رئیس‌جمهوری هستند؛ رئیس‌جمهوری که بیشتر شبیه یک دلقک است تا یک سیاستمدار. البته ترامپ در عمل با وجود حرکات عجیب و غریبی که می‌کند تفاوت زیادی با روسای جمهور قبلی در آمریکا ندارد، اگر او در تریبون سازمان ملل کره شمالی را به حمله نظامی تهدید می‌کند، همین کار توسط هیلاری کلینتون رقیب انتخاباتی وی نیز انجام شده بود که ایران ۸۰ میلیونی را تهدید کرد که مردم ایران را از «لوث حکومت آزاد می‌کند».

هیلاری کلینتون از حزب دموکرات و دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه هر دو از یک ادبیات برای سخن‌پراکنی استفاده می‌کنند. ترامپ چهره واقعی حکومتی است که اگر کشوری در مقابل زورگویی‌های آن مقاومت کند به نابودی تهدید می‌شود. تنها تفاوت ترامپ با روسای جمهوری پیشین این است که حرفش را رک و مشخص می‌زند.


 
 
 
 
منبع:تسنیم


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *