رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بهترین میوه‌ها و سبزیجات برای آغاز فصل پاییز! / آیا می‌توان بدون کبد زندگی کرد؟ / با مشاهده چند علائم به سرطان شک کنید

11:49 - 01 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۱۵۳۱
بهترین میوه‌ها و سبزیجات برای آغاز فصل پاییز، آیا می‌توان بدون کبد زندگی کرد، با مشاهده چند علائم به سرطان شک کنید و ... از جمله اخباری است که بسته سلامت میزان امروز به آن‌ها پرداخته است.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، بهترین میوه ها و سبزیجات برای آغاز فصل پاییز، آیا می‌توان بدون کبد زندگی کرد، با مشاهده چند علائم به سرطان شک کنید و ... از جمله اخباری است که بسته سلامت میزان امروز به آن ها پرداخته است.

نوشابه‌ها و شایعه‌ها

جام جم: این روزها خبری در فضای مجازی دست به دست می‌شود که صدای متخصصان تغذیه را درآورده است؛ خبری که از متخصصان دانشگاه‌هاروارد نقل قول شده و مصرف نوشابه را آن‌قدرها هم که گفته شده، مضر نمی‌داند. این باور کاملا درست است. هر چند میزان ضرر نوشابه‌ها را رنگشان تعیین نمی‌کند،‌ ولی نوع مشکی در مقایسه با نوشابه‌های دیگر مضرتر است، چون اسیدفسفریک بیشتری دارد و مزه تیزی که به دنبال نوشیدن این نوشابه احساس می‌کنید، ناشی از همین اسیدهاست. یادتان باشد، اسیدفسفریک، مانع جذب کلسیم در بدن می‌شود و دقیقا به همین دلیل، متخصصان تغذیه مصرف نوشابه را با خطر ابتلا به پوکی استخوان مرتبط می‌دانند. این موضوع کاملا درست است. هر بطری نوشابه به‌طور متوسط، 20 قاشق چایخوری شکر دارد و مصرف این مقدار شکر، باعث افزایش کالری دریافتی و در نتیجه ایجاد چاقی می‌شود. در عین حال، تحقیقات نشان داده است،‌ مصرف یک قوطی نوشابه در روز، خطر چاقی را در کودکان تا 60 درصد افزایش می‌دهد و به همین دلیل،‌ بشدت در معرض مشکلات قلبی - عروقی، دیابت و فشار خون بالا قرار می‌گیرند. گاز کربنیک، همان ماده‌ای است که در ترکیبات نوشیدنی‌های گازدار وجود دارد و راز اصلی خوشمزگی آنهاست اما بر خلاف باور عموم این گاز با به هم زدن نوشابه از بین نمی‌رود و نه تنها باعث بروز نفخ و مشکلات گوارشی می‌شود بلکه مشکل رفلکس معده و مری را تشدید می‌کند. pH نوشابه‌های گازدار بین 5/2 تا 5/3 است که باعث اسیدی شدن معده خواهد شد. این در حالی است که در دستگاه گوارشی فقط معده قادر به مقاومت در برابر چنین محیط اسیدی است،‌ اما دیگر اعضای سیستم گوارش مثل گلو و مری در پی مصرف نوشابه گازدار، دچار اختلال می‌شوند. اگر گاز نوشابه خطرناک است، دوغ گازدار هم نوشیدنی سالمی نیست. این یک باور غلط است. گاز موجود در دوغ‌ها گاز کربنیک نیست. این گاز در اثر تخمیر قند لاکتوز در شیر یا دوغ به وسیله میکروارگانیسم‌ها به وجود می‌آید که حالت اسیدی ندارد. پس مثل نوشابه گازدار مضر نیست. نوشابه بدون قند یا به اصطلاح رژیمی قند ندارد و باعث اضافه وزن نمی‌شود، اما این موضوع به معنی بی خطر بودنش نیست.

بهترین میوه‌ها و سبزیجات برای آغاز فصل پاییز! / آیا می‌توان بدون کبد زندگی کرد؟ / با مشاهده چند علائم به سرطان شک کنید


سرطان کلیه با منشأ مُسکن

متخصصان بکرات نسبت به زنگ خطر مصرف زیاد و طولانی‌مدت مسکن‌ها هشدار داده‌اند، اما هنوز افراد متعددی هستند که بدون توجه به دلایل این تأکیدات، اصرار بر مصرف مسکن دارند. اگر بدانید مصرف زیاد مسکن، کلیه‌ها را مستعد ابتلا به نوعی سرطان می‌کند، آیا همچنان باز هم تمایل به مصرف مداوم این دارو دارید؟ در کلیه‌های لوبیایی شکل ما، لوله‌های ادراری به نام نفرون (Nephron) وجود دارد که تعداد آنها در هر کلیه تقریبا بیش از یک میلیون لوله است. نفرون‌ها بسیار ظریف هستند و نقش خون‌رسانی به شبکه مویرگی به نام گلومرول را دارند که باعث تصفیه خون و دفع ادرار از بدن می‌شود. وقتی فرد بر اثر عوامل مختلفی همچون بیماری‌های عفونی مجبور به مصرف آنتی بیوتیک می‌شود، کلیه‌ها نقش دفاعی خود را برای دفع سموم ناشی از بیماری عفونی تشدید می‌کنند و مانع می‌شوند آسیب جدی به ارگان‌های بدن وارد شود. اما وقتی آنتی‌بیوتیک‌ها همراه با مسکن مصرف شوند، کار کلیه‌ها سنگین تر و بیشتر می‌شود.کلیه‌ها علاوه بر دفع سموم، باید با توجه به التهاب موجود در بدن، وظیفه خون‌رسانی خود را نیز بخوبی انجام دهند. با توجه به این که مسکن‌ها عملکرد تعدادی از هورمون‌ها از جمله هورمون‌های مرتبط با کلیه را تحت تاثیر قرار می‌دهند، همین باعث می‌شود مکانیسم دفاعی کلیه‌ها تضعیف و در نتیجه خون‌رسانی به نفرون‌ها به کندی و با تاخیر انجام شود.

بهترین میوه‌ها و سبزیجات برای آغاز فصل پاییز! / آیا می‌توان بدون کبد زندگی کرد؟ / با مشاهده چند علائم به سرطان شک کنید


با این فرمول‌های شفابخش دیگر بیمار نشوید!

عصر ایران: رژیم غذایی شما بازتاب دهنده سلامت شما است. هرچه رژیم غذایی شما سالم‌تر باشد، احتمال ابتلا به بیماری نیز کاهش می یابد و بالعکس. انتخاب غذاهای خوب و سالم ترکیبی متعادل از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، مواد معدنی و دیگر ترکیبات مفید که به حفظ سلامت کمک می کنند را ارائه می کند. اما در دنیای سریع و پر مشغله امروز، افراد بسیاری به مصرف غذاهای فرآوری شده و التهاب آفرین روی آورده اند. این شرایط در نهایت به سلامت شکننده و ضعیف منجر می شود. چاقی به عنوان تجمع غیر طبیعی یا بیش از حد چربی تعریف می شود، که ممکن است به سلامت آسیب وارد کند. چاقی با بیماری قلبی عروقی، دیابت، اختلالات عضلانی‌اسکلتی و حتی برخی سرطان ها (از جمله اندومتر، پستان، تخمدان، پروستات، کبد، کیسه صفرا، کلیه ها و روده بزرگ) پیوند خورده است. برای کمک به کاهش وزن و محافظت از خود در برابر چاقی می توانید روز خود را با نوشیدن آب لیمو آغاز کنید. لیمو به بهبود گوارش و سمزدایی کمک می کند، و بر همین اساس سمومی که موجب کند شدن سوخت و ساز می شوند را از بدن دفع می کند. مطالعات نشان داده اند که پلی فنول های موجود در لیمو می توانند افزایش وزن و تجمع چربی را سرکوب کنند. همچنین، میوه های خانواده مرکبات حاوی مقدار فراوان از ویتامین ها و مواد مغذی دیگر مانند آنتی اکسیدان ها هستند که به پیشگیری از اثرات مخرب چاقی کمک می کنند. همچنین چغندر یکی از بهترین مواد غذایی برای مقابله با کم خونی است. چغندر حاوی مقادیر فراوان از آهن است که به بازتولید گلبول های قرمز خون کمک می کند. همچنین، چغندر طعمی شیرین دارد و سرشار از فیبر و ویتامین C است، از این رو گزینه ای خوشمزه و مغذی برای افزودن به هر وعده غذایی محسوب می شود. شما می توانید یک چغندر اندازه متوسط را به همراه هویج و اسفناج آب گرفته و این نوشیدنی را هر روز مصرف کنید. همچنین می توانید چغندر را به عنوان یک سبزی پخته مصرف کرده یا از آن در سالاد استفاده کنید. فشار خون بالا یک قاتل خاموش است، زیرا می تواند به رگ های خونی آسیب وارد کند، که به شکل گیری بیماری قلبی، بیماری کلیوی، سکته مغزی و مشکلات سلامت دیگر منجر می شود. برای زیر کنترل داشتن فشار خون خود می توانید مصرف ماست کم چرب را مد نظر قرار دهید. ماست منبعی عالی برای کلسیم، پتاسیم، منیزیم، و دیگر مواد مغذی دوستدار قلب است، که می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. افزون بر این، ماست حاوی ترکیباتی است که به مهار آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)، بسیار شبیه به داروهای مهارکننده ACE، کمک می کنند. برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا مصرف روزانه حداقل نصف یا یک فنجان ماست را مد نظر قرار دهید. با افزودن بادام، گردو و میوه ها به ماست می توانید از فواید اضافی دوستدار قلب بهره‌مند شوید.

بهترین میوه‌ها و سبزیجات برای آغاز فصل پاییز! / آیا می‌توان بدون کبد زندگی کرد؟ / با مشاهده چند علائم به سرطان شک کنید


آیا می‌توان بدون کبد زندگی کرد؟

ایسنا: کبد با انجام تغییرات لازم بر روی مواد غذایی جذب شده در بدن و همچنین دفع سموم، مهم‌ترین نقش را در حفظ سلامتی بر عهده دارد. به عنوان مثال کبد با تبدیل مواد قندی ساده (گلوکز) به نوع ذخیره‌ای آن (گلیکوژن) و در موارد ضروری تبدیل نوع ذخیره‌ای به نوع ساده که برای بدن قابل استفاده است، نقش عمده‌ای را در تنظیم قند خون ایفا می‌کند. این عضو همچنین چربی‌های جذب شده را به انواع قابل جذب یا قابل ذخیره شدن در سلول‌های مختلف بدن تبدیل کرده و از این طریق در سوخت‌وساز چربی‌ها دخالت می‌کند. باید توجه کرد که کبد نقش عمده‌ای را در سوخت‌وساز پروتئین‌ها بر عهده دارد. این عضو تقریبا تمام پروتئین‌های پلاسمای خون را تولید کرده و بسیاری از ویتامین‌ها نظیر ویتامین‌های بی و ای و برخی فلزات نظیر آهن و مس را در خود ذخیره می‌کند تا در مواقع لزوم مورد استفاده قرار دهد. با توجه به وظایفی که کبد بر عهده دارد به طور حتم نمی‌توان بدون کبد زنده ماند. ولی باید این نکته را در نظر داشت که در اکثر بیماری‌های کبدی درصد کمی از آن دچار ضایعه شده و به این دلیل فقط برخی از فعالیت‌های کبدی دچار اختلال می‌شوند. به این ترتیب در اکثر بیماری‌های کبدی، حیات بیمار به خطر نمی‌افتد. به عبارت ساده‌تر چنانچه تنها کمتر از یک‌سوم کبد سالم باشد، همین قسمت کوچک می‌تواند نیازهای طبیعی بدن را برطرف کند.

بهترین میوه‌ها و سبزیجات برای آغاز فصل پاییز! / آیا می‌توان بدون کبد زندگی کرد؟ / با مشاهده چند علائم به سرطان شک کنید

مادر بیماری‌ها را می‌شناسید؟

تسنیم: یکی از معضلاتی که در طب کودکان و افراد زیر بلوغ با آن روبه‌رو هستیم افزایش وزن کودکان است که باعث آسیب سلامت آنها می‌شود. متأسفانه فرهنگ آپارتمان‌نشینی، فرهنگ بدغذایی و استفاده بیش از حد از فست‌فودها و غذاهای پرکالری، باعث افزایش بافت چربی در بدن می‌شود که منجر به چاقی می‌شود. چاقی در یک طیف متفاوتی به ارگان‌های بدن آسیب می‌زند و این یک هشدار جدی است که سلامت جامعه را تهدید می‌کند. به‌طور متوسط در دوران کودکی بعد از دوسالگی، هر سال حدود دو کیلوگرم باید وزن اضافه شود و هرچه بیشتر از این باشد یعنی به‌سمت چاقی سوق پیدا می‌کنیم و در دوران بلوغ این افزایش وزن بیشتر می‌شود. از آنجا که چاقی مادر بیماری‌ها است، باعث فشارخون، آسیب مفاصل، چرب شدن کبد، محدود کردن فعالیت روزمره و موجب تسریع در بلوغ می‌شود، قند خون و چربی خون را بالا می‌برد و به قلب و ریه فشار می‌آورد و ممکن است مقدمات ورود به دیابت و اختلالات متابولیک را در این افراد ایجاد کند.

 بهترین میوه‌ها و سبزیجات برای آغاز فصل پاییز! / آیا می‌توان بدون کبد زندگی کرد؟ / با مشاهده چند علائم به سرطان شک کنید


فواید بی‌نظیر رژیم لاغری مدیترانه‌ای

باشگاه خبرنگاران: در رژیم لاغری مدیترنه ای می توانید به جای شمارش کالری، غذاهای سالم را جایگزین چربی های مضر کنید! رژیم غذایی مدیترانه ای علاوه بر تاثیرات مثبت در سلامت بدن به روند کاهش وزن شما نیز کمک خواهدکرد. شما برای این رژیم لاغری نیاز به ماشین حساب ندارید. به جای شمارش کالری، غذاهای سالم را جایگزین چربی های مضر کنید. سبزیجات خوش طعم و لوبیا زیاد مصرف کنید. آجیل گزینه مناسبی است ولی در مصرف آن زیاده روی نکنید یک مشت در روز کافی است.حتی می توانید به میزان متوسط نان جو هم در طول روز مصرف کنید. مجبور نیستید غذای یخی بخورید یا حین رانندگی خودتان را سیر کنید. تمرکز روی غذاهای فصلی است که هم طرز تهیه آسانی داشته باشد و هم بسیار خوش طعم باشد. یک سالاد خوش مزه از اسفناج، خیار و گوجه فرنگی تهیه کنید. می توانید مواد کلاسیک یونانی مثل زیتون های سیاه و پنیر فتا هم به رژیم غذایی خود اضافه کرده همچنین می توانید با استفاده از سبزیجات رنگارنگ سوپ گوجه فرنگی درست کنید. نان جو سرشار از پروتئین و مواد معدنی است و نسبت به نان هایی که از آرد سفید تهیه می شوند سالم تر است پس از نان های تهیه شده از جو، روغن زیتون و کنجد استفاده کنید. باید از انواع سالم روغن استفاده کنید. آجیل و زیتون حاوی روغن های سالم هستند با اضافه کردن این چاشنی ها به برنامه غذایی خود همچنین می توانید با بیماری هایی مثل دیابت و سرطان هم مبارزه کنید. سس پستو پایه ریحان هم گزینه ی مناسب دیگری برای گنجاندن در رژیم غذایی می باشد. علاوه بر غذاهای یونانی و ایتالیایی دستور رژیم غذایی اسپانیا، ترکیه مراکش و دیگر کشورها را نیز دنبال کنید. سبزیجات، میوه، روغن زیتون و حبوبات را جایگزین گوشت قرمز کنید. برای مثال یک دستور مراکشی که شامل نخود و بامیه است با ویژگی های رژیم غذایی سالم مدیترانه ای بسیار تطبیق دارد.

بهترین میوه‌ها و سبزیجات برای آغاز فصل پاییز! / آیا می‌توان بدون کبد زندگی کرد؟ / با مشاهده چند علائم به سرطان شک کنید


با مشاهده چند علائم به سرطان شک کنید

با افزایش چشمگیر سرطان در سال‌های اخیر ضرورت دارد در تمام کشورها برای بیماری مانند سرطان که سیر افزایشی دارد استراتژی های متفاوتی داشته باشیم تا در آینده دچار این بیماری نشویم. با وجود پیشرفت‌های پزشکی در سال‌های اخیر مردم تلاش می کنند تا از خطر بیماری‌ها در امان باشند؛ مهم ترین را‌ه‌ برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های غیرواگیر اصلاح سبک زندگی است، اصلاح تغذیه نادرست و افزایش تحرک خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. با تشخیص زودرس سرطان تا حد زیادی امکان درمان قطعی این بیماری وجود دارد همچنین افراد باید با مشاهده علائم غیر عادی همچون خونریزی، لاغری مفرط یا احساس گیرکردن مواد غذایی حین غذا خوردن باید به پزشک مراجعه کنند و تحت چکاپ قرار گیرند. به علت شیوع سرطان سینه خانم‌ها باید بعد از ازدواج سالی یک و یا 2 بار برای انجام معاینه به پزشک مراجعه کنند، اما اگر شخصی سابقه ابتلا به سرطان در خانواده‌ دارد، باید به صورت ویژه پیگیر وضعیت سلامت خود باشد و برای افراد بالای 40 سال ماموگرافی سالانه توصیه می‌شود تا تحت کنترل باشند. خانم‌ها باید یاد بگیرند به بافت سینه خود به عنوان یکی از اعضای بدن که می‌تواند در معرض ابتلا به سرطان باشد، توجه کنند و به طور کلی تشخیص زودرس سرطان و سبک زندگی درست نقش اصلی در پیشگیری از سرطان ایفا می‌کند.

بهترین میوه‌ها و سبزیجات برای آغاز فصل پاییز! / آیا می‌توان بدون کبد زندگی کرد؟ / با مشاهده چند علائم به سرطان شک کنید


بهترین میوه ها و سبزیجات برای آغاز فصل پاییز!

آوای سلامت: هوا در حال سرد تر شدن است و حالا باید از میوه های شگفت انگیز این فصل استفاده کنیم. سوپرفودهای پاییزی خواص بیشماری برای حفظ سلامت شما در این فصل دارند. سوپرفود برای غذاهایی استفاده می شود که سرشار از مواد مغذی ضروری جهت افزایش انرژی هستند و برای مبارزه با بیماری و بهبود خلق و خو نیز موثرند. سوپرفودها از بیماری های مزمن جلوگیری می کنند، بینایی را بهبود بخشیده و حتی حضور ذهن شما را بهتر می کنند. روی موجود در کلم بروکلی منجر به افزایش توان دفاعی بدن در برابر بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا می شود. فیبر موجود در کلم بروکلی همچنین برای حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید است. شلغم از جمله ریشه ‌های خوراکی سبزیجات است که می ‌تواند در روزهای پاییزی جانشین مناسبی برای تربچه و کلم باشد. شلغم منبع عالی از ویتامین ‌های آ و کا و همچنین اسیدفولیک است و برای طعم دادن به آن می‌ توانید از رازیانه، خرده نان و شکر قهوه ‌ای استفاده کنید. گریپ ‌فروت بیش از ۷۵ درصد ویتامین ث موردنیاز بدن را تامین می‌کند و منبع غنی از لیکوپن است. این رنگدانه ‌های قرمزرنگ برای جلوگیری از سرطان نقش بسیار مهمی دارند، همچنین در این میوه مقدار زیادی پکتین وجود دارد که می ‌تواند موجب کاهش کلسترول بدن شود. اگر به خوردن میوه‌ های ترش‌مزه علاقه‌مند هستید، می ‌توانید از نوشیدن یک لیوان آب گریپ ‌فروت که سرشار از آنتی ‌اکسیدان است لذت ببرید و اگر ترش بودن آب این میوه برای شما چندان لذتبخش نیست، می ‌توانید آن را همراه با انواع مغزها و خشکبار مصرف کنید. ناسونین، آنتوسیانین موجود در پوست بادمجان است که مشخص شده سلول های مغز را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند. علاوه بر این، اسید کلروژنیک موجود در بادمجان، خواص ضد سرطان، ضد ویروسی و کاهنده کلسترول دارد.

 بهترین میوه‌ها و سبزیجات برای آغاز فصل پاییز! / آیا می‌توان بدون کبد زندگی کرد؟ / با مشاهده چند علائم به سرطان شک کنید

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *