عقب نشینی وزارت صنعت از اجرای یک طرح جنجالی

10:05 - 01 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۱۴۶۴
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
بعد از انتقاداتی که از طرح حذف برچسب قیمت از کالاها مطرح شد بود حالا وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داده زمان اجرای این طرح که قرار بود از امروز اجرا شود به تعویق بیفتد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، با دستور لحظه آخری وزیر سابق صنعت قرار بود تا درج قیمت گذاری برخی از کالا‌ها از اول مهرماه حذف شود، اما وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داد زمان اجرای طرح حذف برچسب قیمت توسط خرده فروشی‌ها به تعویق بیفتد.

در چارچوب این طرح قرار براین بود که شفاف سازی نظام توزیع، قیمت‌گذاری و همچنین شیوه‌های نظارت بر بازار، کار قیمت‌گذاری برخی کالا‌ها به واحد‌های عرضه و آخرین شبکه توزیع واگذار شود.

لازم به ذکر است که در مرحله اول کالا‌های غیرضروری مانند شیرینی، بیسکوییت، شکلات و کیک، همچنین انواع چیپس و پفک به همراه محصولات سلولزی بهداشتی را شامل می‌شد و در راستای این طرح واحد‌های تولیدی وظیفه داشتند بدون الزام به درج قیمت مصرف کننده بر روی کالا‌ها با رعایت کامل شرایط قانونی، محصولات خود را قیمت گذاری و به بازار عرضه کنند.

در مدت ۵ یا ۶ روزه‌ای که از اعلام طرح حذف برچسب قیمت کالا توسط وزیر قبلی تا تایید و توسعه آن توسط وزیر فعلی می‌گذشت این طرح تحولات زیادی را شامل بود که باعث سردرگمی برخی از افراد شد.

در این بین آقاطاهر رئیس اتحادیه بنکداران در راستای حذف قیمت از روی کالا‌ها در بخشی از صحبت‌های خود گفت: قرار بود این طرح به صورت آزمایشی اجرا شود، اما وزیر فعلی تصمیم جدیدی گرفته است که دیگر آزمایشی بودن طرح از بین رفته است.

با این حال دود این ماجرا به چشم کسانی می‌رفت که نه فقط حذف برچسب قیمت مصرف کننده بلکه حذف برچسب تولیدکننده را هم تجربه کنند.

در این میان وزیر بازرگانی در خصوص حذف قیمت از روی کالا صحبت از آزمایشی شدن طرح را بیان کرد و گفت: اگر این طرح تصمیم خوبی بود ادامه دار خواهد بود در غیراین صورت تجدید نظر خواهد شد.

حال با وجود انتقاداتی در این طرح از سوی برخی از کارشناسان و سردرگمی افراد، وزارت صنعت معدن و تجارت از تعویق این طرح تا زمانی نامعلوم خبر داد که در این میان یدالله صادقی معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت مقصر این تعویق را رسانه‌ها می‌داند، اما در صحبت‌های خود از نیاز به برخی بررسی‌ها در این طرح سخن می‌گوید.

وی با انتقاد از رسانه‌ها در رابطه با اطلاع رسانی این طرح گفت: در برخی از رسانه‌ها موضوع به گونه‌ای مطرح شد که گویا قیمت قرار است از تمام کالا‌ها حذف شود و به این موضوع که فعلا این طرح بر روی کالاهای کم اهمیت اجرا می شود تکیه نشد.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت در ادامه تاکید کرد: تعویق افتادن در اجرای این طرح فرصتی ایجاد می کند که اطلاعات دقیق تری به مردم ارائه شود تا زمینه اجرا بیش از پیش فراهم شود.

حال این نکته قابل تامل است که وقتی با درج برچسب قیمت بر روی کالا گرانفروشی اتفاق می‌افتد چطور با حذف قیمت از روی کالا می‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد و هنگامی که شفاف سازی برای اجرای طرح انجام نشده و هنوز برخی از اتحادیه‌ها از اطلاعات کامل طرح باخبر نیستند.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *