طرح اقدام عملی ترکیه برای مقابله با برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان عراق

8:15 - 01 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۱۳۹۸
معاون نخست‌وزیر ترکیه به مقامات منطقه کردستان عراق هشدار داد که دولت ترکیه طرح اقدام عملی را تصویب کرده تا در صورت برگزاری همه‌پرسی جدایی اجرا کند.

بکر بوزداغبه گزارش گروه بین‌الملل ، مقام ارشد ترکیه روز شنبه هشدار داد دولت ترکیه طرح اقدام عملی را تصویب کرده که در صورت پافشاری مقامات منطقه کردستان عراق بر برگزاری همه‌جدایی از عراق، آن را عملی می‌کند.


«بکر بوزداغ» معاون نخست‌وزیر ترکیه در نشست خبری گفته ما همه گزینه‌های ممکن در صورت برگزاری یا عدم برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق را بررسی کردیم.


وی همچنین هشدار داد ترکیه همه‌پرسی منطقه کردستان عراق را جدی می‌گیرد و برای دفاع از امنیت ملی خود وارد عمل خواهد شد.


مقامات منطقه کردستان علی‌رغم مخالفت‌های بین‌المللی همچنان بر برگزرای همه‌پرسی جدایی از عراق در روز ۲۵ سپتامبر (۳ مهر) پافشار می‌کنند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در نشست روز پنج‌شنبه خود در نیویورک با اکثریت آراء با برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق در سوم مهر مخالفت کردند.

در بیانیه شورای امنیت که به امضاء همه 15 عضو دائم و غیردائم این شورا رسیده ضمن هشدار نسبت به پیامدهای ثبات‌زدای این همه‌پرسی آمده‌است: اعضای شورای امنیت همچنان به پشتیبانی از تمامیت ارضی، اتحاد و حاکمیت یکپارچه کشور عراق ادامه می‌دهند و خواستار حل‌وفصل تمام مسائل بین دولت فدرال عراق و دولت محلی اقلیم کردستان عراق از طریق گفتگو و در چارچوب قانون اساسی عراق و با نظارت جامعه بین‌المللی است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *