ورود هزار واگن به مترو تهران با حمایت دولت/ همشهری مشکلات مالی و فرهنگی دارد

12:20 - 31 شهريور 1396
کد خبر: ۳۵۱۲۴۷
شهردار تهران گفت: با کمک دولت هزار واگن به زودی به مترو تهران اضافه می شود.

ورود هزار واگن به مترو تهران با حمایت دولت/ همشهری مشکلات مالی و فرهنگی داردبه گزارش گروه جامعه ،محمدعلی نجفی با اعلام اینکه همزمان با روز جهانی بدون خودرو به همراه اعضای شورای شهر از مترو برای تردد استفاده کرده و همچنین از منطقه ۱۲ بازدید کرده ایم، گفت: تهران چندین سال است که روز جهانی خودرو را برگزار می‌کند وجزو آن دسته از شهر‌های بزرگی است که دراین کمپین جهانی شرکت می‌کند. به طوری که امروز ما به همراه جمعی از اعضای شورای شهر تهران و شهروندان این پیاده روی را انجام دادیم تا با اقدام نمادین به شهروندان یادآوری کنیم اگرنیاز به هوای پاک داریم باید خودمان نیز در ایجاد شرایطی که هوا پاک‌تر شود همکاری و مشارکت داشته باشیم.

وی در مراسم پیاده روی نمادین روز جهانی بدون خودرو با تاکید بر اینکه لازم است مسیر‌هایی که نیاز به تردد با خودرو ندارد را شهروندان با پیاده روی طی کنند، خاطرنشان کرد: افرادی هستند که اگر یک ربع یا حداکثر ۲۰ دقیقه پیاده روی کنند به یکی از ایستگاه‌های مترو یا اتوبوس دسترسی پیدا می‌کنند.

شهردار تهران با بیان اینکه هیچ دلیلی ندارد شهروندان خودشان را از ورزش ساده پیاده روی محروم کنند، بیان کرد: پیاده روی کردن به جای استفاده از خودروی شخصی می‌تواند ضامن سلامت شهروندان باشد. البته امروز به دلیل آنکه روز تعطیل است شاهد ترافیک کمتری در تهران هستیم و خودرو‌های کمتری در شهر تردد می‌کنند، اما از آنجایی که روز جهانی بدون خورو معادل روز ۲۲ ستامبر در همه دنیا این حرکت انجام می‌شود، ما نیز همزمان با این روز این پیاده روی نمادین را انجام دادیم.

نجفی با ابراز امیدواری به اینکه این حرکت نمادین در روز‌های دیگر نیز تکرار شود، خاطرنشان کرد: آنچه که باید در زمینه اجرای برنامه‌های منجر به توسعه حمل ونقل عمومی انجام شود همگی تقریبا مشخص هستند، اما به دلیل کمبود منابع مالی کمی با محدودیت مواجهیم که باید برایشان فکری بیاندیشیم.

ابراز رضایت شهروندان از مترو پایتخت

وی ادامه داد: هم اکنون در مترو با برخی از شهروندان صحبت کردم. همه از متروی تهران ابراز رضایت می‌کردند و تنها نارضایتی شان این بود که در صبح‌ها و بعدازظهر‌ها که ساعت کاری تمام می‌شود و اوج تردد شهروندان بامترو حساب می‌آید کمبود واگن‌ها مشکل ساز است. از همین رو خواستار افزایش تعداد واگن‌ها و کاهش سرفاصله قطار‌ها بودند. هم اکنون سرفاصله‌ها ۵ دقیقه است که امیدواریم این دقایق کاهش یابد و بتوانیم آن را به ۳.۵ دقیقه برسانیم. در این صورت سفر‌های کنونی مترو که کمتر از ۳ میلیون سفر است به نزدیک ۵ میلیون نفر می‌رسد.

تزریق هزار واگن به ناوگان مترو با حمایت دولت

نجفی تصریح کرد: برای تحقق این مهم وافزایش قطار‌ها هم نیاز به منابع مالی ریالی و هم نیاز منابع مالی ارزی داریم. اقداماتی دراین زمینه انجام و مقدماتی فراهم شده که با کمک دولت بتوانیم تعداد قطار‌ها را افزایش دهیم. در این زمینه احتمال دارد طی یک برنامه ریزی هزارواگن با کمک دولت به ناوگان حمل ونقل عمومی اضافه شود تا بدین ترتیب فشار کنونی که متوجه شهروندان است کاهش یابد.

ورود اتوبوس‌های مجاری طی ماه‌های آینده

وی با بیان اینکه بحث دیگری که در زمینه حمل ونقل شهر تهران مطرح است تقوویت ناوگان اتوبوسرانی است، گفت: پیگیری‌هایی برای خرید تعدادی از اتوبوس‌های ایکاروس از مجارستان انجام شده که امیدواریم ظرف دو تا سه ماه آینده این اتوبوس‌ها وارد ناوگان شوند.

تحول در سیستم سامانه تاکسیرانی تا پایان سال

شهردار تهران با پرداختن به ناوگان تاکسیرانی اظهارکرد: نیاز است ساماندهی درست و دقیقی در زمینه تاکسی‌ها انجام دهیم. به طوری که از سیستم‌های جدید با بهره مندی از فضای مجازی در چارجوب عمومی‌تر استفاده شود تا منجر به تحولی در سامانه سازمان تاکسیرانی تا پایان سال باشیم.
به گفته نجفی تحقق این اهداف نیازمند همکاری و مشارکت شهروندان از یک سو و حمایت دولت از سوی دیگر است.

اعمال نظارت دقیق‌تر بر معاینه فنی خودرو‌ها در نیمه دوم سال

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری در زمینه کاهش سن معاینه فنی خودرو و حذف خودرو‌های آلاینده برنامه‌ای در دست اقدام دارد، خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه فاصله زمانی بازرسی معاینه فنی خودرو کمی طولانی است و بازرسی اتومبیل‌ها باید در مدت زمان کمتری تکرار شود، متاسفانه نظارت دقیقی هم بر معاینه فنی خودرو‌ها وجود ندارد. بر همین اساس در جلسه‌ای که با دوستان راهنمایی و رانندگی تهران داشتیم این بحث مطرح شد که پس از طی هفته اول مهر که تهران وضعیت خاصی پیدا می‌کند و شاهد افزایش ترافیک تهران هستیم و با برقراری تسلط کافی بر ترافیک اغاز تحصیلی، نظارت بر معاینه فنی خودرو‌ها در دستورکار قرار گیرد که دراین زمینه نیرو‌های پلیس نیز اعلام آمادگی کرده است.

وی گفت: لازم است که در فواصل زمانی مشخص شده در زمینه معاینه فنی خودرو نظارت‌های لازمه انجام شود و به آن دسته از خودرو‌هایی که قانون معاینه فنی را رعایت نمی‌کنند، تذکر یا جریمه لازمه ارایه شود. حتی ممکن است درمراحل بعدی از تردد خودرو متخلف جلوگیری به عمل آید.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود درجمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در دولت بار‌ها در زمینه خروج خودرو‌های فرسوده بحث‌هایی مطرح شده است، بیان کرد: مشکلی که در این زمینه وجود دارد منابع مالی است. وقتی فردی از خودروی فرسوده برای تامین معیشت خانواده به طرق مختلف همچون جابجایی بار یا مسافرکشی استفاده می‌کند، نمی‌توانیم وی را تحت فشار قراردهیم تا هزینه کند و خودرویش را بهینه کند بلکه باید راه حلی پیدا کنیم. تنها راهکار نیز این است که بانک‌ها با سود پایین وام در اختیار این افراد قرار دهند. هرچند هنوز مشکل یارانه وام بانکی که به این افراد تعلق می‌گیرد، برطرف نشده است. اخیرا در دولت نیز این موضوع مطرح شده است. شرکت‌های خودروساز نیز بار‌ها اعلام امادگی کرده اند که حاضرند تخفیف‌هایی برای این افراد در نظر بگیرند. از همین رو اعلام می‌کنم تنها راهکار حل این مشکل کمک به این افراد برای نوسازی خودرو‌های فرسوده شان است.

حل وفصل موضوع بدهی و مطالبات شهرداری و دولت تا پایان پاییز

نجفی درخصوص حضورش در هیات دولت در راستای تعامل بیشتر دولت و شهرداری نیز گفت: پیش‌تر نیز در جلسات هیات دولت حضور داشتم و جدیدا به عنوان شهردار در این جلسات حاضر می‌شوم. قرار نبوده که مطالبات دولت و شهرداری در جلسات هیات دولت مطرح شود، اما تاکنون تلاش کردیم با ۴ وزارتخانه مسائل مشترک را مطرح و ترتیب برگزاری کارگروه‌های مشترک برای حل مسائل فی مابین شهرداری و آن دستگاه‌های خاص را فراهم کنیم. یکی از این کارگروه‌ها مساله مطالبات و بدهی هاست که با وزیر اقتصادی صحبت کردیم. ایشان ۲ نفر از معاونان وزارت اقتصاد و ما ۲ نفر از شهرداری به اضافه جمعی از کارشناسان را معرفی کردیم تا ظرف ۲ تا ۳ ماه آینده میزان بدهی‌های طرفین مشخص و برنامه‌ای برای بازپرداخت آن مشخص شود.
وی ادامه داد: این کار مشترک شروع شده، اما به دلیل آنکه اختلافی بین طرفین وجود دارد باید در یک پروسه کارشناسی به نتیجه برسیم.

بررسی تخصصی فعالیت‌های موسسه همشهری

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سازوکار موسسه همشهری گفت: هیات مدیره جدیدی برای همشهری تعیین شده و آقای حاجی از مدیران هیات مدیره انتخاب شده است. اولین دستورکاری که برای این موسسه تعیین شده تهیه گزارش از وضع موجود از همه فعالیت‌های زیرمجموعه‌های همشهری است، زیرا شاهد مشکلات مالی و فرهنگی در این موسسه هستیم که قرار است برطرف شوند. در تلاشیم تا موسسه وارد رقابت با بخش خصوصی نشود، زیرا اکنون تعداد زیادی نشریه به صورت مجله چاپ می‌کند که به نظرم نه از نظر اقتصادی و نه فرهنگی توجیهی ندارد. امیدواریم این تیم تخصصی ظرف یک ماه اینده گزارش کار لازم را ارائه دهند.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *