وضعیت‌مان در دولت الکترونیک خوب نیست/باید شبکه‌های اجتماعی داخلی را توسعه دهیم

15:14 - 30 شهريور 1396
کد خبر: ۳۵۱۱۴۱
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مجوز استفاده از اینترنت بدون فیلتر را به من داده است، گفت: همانطور که خبرنگاران خبرگزاریها از اینترنت بدون فیلتر استفاده می‌کنند بنده هم با توجه به جایگاه حقوقی‌ام از این شرایط استفاده می‌کنم.

به گزارش گروه اقتصاد ، محمد جواد آذری جهرمی در برنامه رادیویی ذره‌بین رادیو تهران با بیان اینکه از زمان تکیه زدن بر صندلی وزارت ارتباطات حجم کاری و مسئولیتهایم بسیار سنگین‌تر شده است، اظهار کرد: قطعا پذیرفتن این مسئولیت، محدودیتهای زیادی را در بعد زندگی شخصی‌ام به وجود آورده و از طرفی مسئولیت خانواده‌ام را هم بیشتر کرده است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: برخلاف آنچه مردم تصور می‌کنند همچنان در همان محله و منزل سابقم زندگی می‌کنم و اتفاقا جالب است بدانید چند شب پیش همسرم بیرون از منزل بودند و تماس گرفتند تا دنبالشان بروم که بنده با ماشین شخصی پی ایشان رفتم.

وی افزود: زمانی هم که در ترافیک بودم، فردی به قصد پرسیدن آدرسی نزدیک ماشین شد که شیشه را پایین آوردم و هنگام آدرس دادن به وی، با دقت نگاهم می‌کردند و گفتند شما وزیر هستید؟ که پاسخ دادم بله و برای ایشان خیلی تعجب بود که چرا محافظ همراه بنده نیست.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه به تقاضای این فرد در خیابان با وی عکس گرفتم، گفت: علی‌رغم اینکه به قوانین کشور احترام می‌گذارم اما دوست ندارم محافظ، مانعی بین من و مردم باشد؛ البته سعی می‌کنم در از طریق فضای مجازی و بدون واسطه نیز با مردم در ارتباط باشم.

وضعیت‌مان در دولت الکترونیک خوب نیست

وزیر جوان کابینه دوازدهم دولت درباره جایگاه ایران در شاخص IDI یا همان «توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات» عنوان کرد: در ارزیابی این شاخص معیارهای بسیاری نظیر قیمت، کیفیت، سرعت دسترسی به اطلاعات و... نقش دارند که در حال حاضر جایگاه کشورمان بین 90 تا 113 در این شاخص است.

آذری جهرمی با اشاره به شاخص EGDI که با عنوان شاخص جهانی توسعه دولت الکترونیک نیز شناخته می‌شود نیز گفت: در این شاخص وضعیت خوبی نداریم و رتبه‌مان بالای 120 است.

سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی در ICT

وزیر ارتباطات ایران را یکی از بزرگترین بازارهای فناوری اطلاعات در منطقه خاورمیانه دانست و ابراز کرد: علاوه بر این نعمت‌های خدادادی دیگری نظیر جمعیت متخصص، پژوهشگر و فارغ‌التحصیل دانشگاهی در این عرصه را داریم و براساس همین ظرفیتهاست که برنامه ششم توسعه تأکید کرده است «باید بازار فناوری اطلاعات کشور در طول اجرای این برنامه 5 برابر و بازار ارتباطات و بخش مخابراتی 2.5 برابر شود.»

وی تصریح کرد: طبیعتا برای تحقق این اهداف نیازمند مدیریت و همدلی هستیم تا نهایتا ایجاد 900 هزار شغل در سال که 100 هزار آن مربوط به حوزه ICT است، ممکن شود.

چگونگی سرمایه‌گذاری 3500 میلیارد تومانی بخش خصوصی در فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه برای ایجاد این میزان شغل نیازمند سرمایه‌گذاری 20 هزار میلیارد تومانی در این حوزه هستیم که دولت از محل صندوق توسعه ملی هزار میلیارد تومان آن را متقبل می‌شود، گفت: بخش خصوصی هم توان تهیه 3500 میلیارد تومان دیگر را دارد و برای تأمین باقی سرمایه‌ها باید به سراغ سرمایه‌گذاری خارجی برویم.

آذری جهرمی درباره اینکه چطور بخش خصوصی می‌تواند 3500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام دهد، گفت: قطعا در صورتی این مهم محقق می‌شود که موانع پیش پای آنها با همکاری دولت، برداشته شود؛ قطعا برای دستیابی به ظرفیت سرمایه‌گذاری مذکور باید بخش کسب‌وکارهای نوپای کشور رشد کند.

نیازمند نسخه جدیدی از قانون رفع موانع تولید برای استارتاپها هستیم

وی ادامه داد: امروز کسب‌وکارهای نوپای کشور با موانع کاری و قوانین دست‌وپاگیری مانند ثبت شرکتها، یافتن سرمایه‌گذار و حتی فرآیند اعلام انحلال مواجه هستند؛ لذا باید مدل خاصی تبیین کنیم و موانع مربوط به قانون مالکیت معنوی، بیمه و مالیات را برطرف کرده به سمت نسخه جدیدی از قانون رفع موانع تولید در حوزه کسب‌وکارهای نوپا برویم.

مقایسه ثروت‌آفرینی شبکه‌های اجتماعی با تبلیغات صداوسیما!

وزیر ICT درباره دیدگاهش نسبت به استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کشور گفت: شبکه‌های اجتماعی بستر خوبی برای تولید ثروت در کشور هستند و برآورد ما به صورت مشخص در حوزه پیام‌رسانها این است که می‌توانند سالانه سه هزار میلیارد تومان برای جامعه خلق ثروت کنند؛ این در حالی است که شاید درآمد سالانه تبلیغات صداوسیما نهایتا 1300 میلیارد تومان می‌شود.

آذری جهرمی با بیان اینکه اغلب سوپر برندهای کشور به سمت تبلیغات از طریق صداوسیما، شرکتهای بزرگ به سمت تبلیغات محیطی و باقی به سمت تبلیغات در روزنامه‌ها می‌روند، گفت: در این میان سهم کسب‌وکارهای محلی و کوچک از تبلیغات چه می‌شود؟! طبیعی است که پیش از رشد و توسعه شبکه‌های اجتماعی از طریق بسترهای پیامکی انجام می‌شد که با مزاحمتهایی که برای مشترکان داشت اکنون به سمت شبکه‌های اجتماعی سرازیر شده است.

وی افزود: هرچند پیام‌رسانهای خارجی در حال حاضر فعالیتهای اقتصادی رسمی در کشور انجام نمی‌دهند ولی برای دستیابی به این ثروت باید شبکه‌های اجتماعی داخلی را توسعه دهیم؛ در یک ماه آینده روی استراتژی‌ها و کسانیکه دراین عرصه توانایی دارند کار خواهیم کرد تا کسانیکه ظرفیت دارند در این عرصه فعال شوند.

 

 

وزیر ارتباطات گفت: فضای مجازی ابزاری است که باید ببینیم چه میزان روی آن سوار هستیم؛ رسیدن ما به حداکثر میزان استفاده از این بستر می‌تواند به منزله مهار کردنش باشد.

چرا ایران جستجوگر و ایمیل بومی ندارد؟

وی درباره اینکه چرا در استفاده از ظرفیتهای موتور جستجو به سمت بومی‌سازی نرفتیم گفت: سرانه استفاده ما از موتور جستجو و ایمیل که نیاز به سرمایه‌گذاری کلان ملی دارد، مطلوب نیست و دلیل آن صرفا عدم سرمایه‌گذاری دولت نیست؛ موتور جستجو بازاری 500 میلیون نفری می‌خواهد و باید بتوانیم از کشورهای دیگر نیز بازار به دست آوریم.

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مجوز استفاده از اینترنت بدون فیلتر را به من داده است، گفت: همانطور که خبرنگاران خبرگزاریها از اینترنت بدون فیلتر استفاده می‌کنند بنده هم با توجه به جایگاه حقوقی‌ام از این شرایط استفاده می‌کنم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *