رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چرا باید قبل از مصرف دارو‌های شیمی درمانی حتما وضعیت ویروس هپاتیت B بررسی شود

10:42 - 30 شهريور 1396
کد خبر: ۳۵۰۹۸۸
یک فوق تخصص گوارش و کبد از لزوم بررسی وضعیت ویروس هپاتیت B نهفته در افرادی که قصد دارند شیمی‌درمانی انجام بدهند، خبر داد.
ویروس هپاتیت B نهفته در کمین چه افرادی است؟به گزارش گروه فضای مجازی ،ابراهیمی‌دریانی فوق تخصص گوارش و کبد و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: بیمارانی که قصد دارند شیمی‌درمانی انجام بدهند باید پیش از آغاز این درمان از نظر وضعیت هپاتیت B بررسی شوند.

وی بیان کرد: ویروس هپاتیت B در بدن افرادی که دچار این عارضه شده‌اند، برای همیشه باقی می‌‎ماند و به دنبال فرصتی است که فعال شود. این فرصت با مصرف دارو‌های شیمی‌درمانی یا مهارکننده سیستم ایمنی بدن در اختیار ویروس هپاتیت B قرار داده می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد درباره اشخاصی که بیشتر در معرض فعال‌شدن ویروس هپاتیت B. هستند، افزود: مردان در مقایسه با زنان بیشتر در معرض فعال‌شدن این هپاتیت هستند، همچنین خطر عود ویروس هپاتیت B نهفته در سرطان‌هایی مانند سینه و لنفوم نان‌هوچکین نسبت به سایر سرطان‌ها بیشتر است.
 
زمان استفاده بیماران پیوند مغز از دارو‌های شیمی درمانی

ابراهیمی‌دریانی تاکید کرد: افرادی که دارویی به نام «ریتوکسیماب» (Anti CD 20) برای شیمی‌درمانی مصرف می‌کنند بیشتر در معرض فعال‌شدن ویروس هپاتیت B. نهفته هستند، از سوی دیگر هر چه مقدار HBV DNA در آغاز شیمی‌درمانی بیشتر باشد، خطر عود ویروس هپاتیت B نهفته نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر افراد همزمان با مصرف دارو‌های شیمی‌درمانی، کورتون نیز استفاده کنند، احتمال عود ویروس هپاتیت B نهفته نیز بیشتر می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در صورتی که پزشک قبل از آغاز شیمی‌درمانی تشخیص داد که بیمار هپاتیت B نهفته یا آشکار دارد، باید قبل و حین این درمان، دارو‌های ضد ویروس مانند «تنوفوویر» را برای وی تجویز کند البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که ویروس هپاتیت B وقتی فعال می‌شود که شیمی‌درمانی پایان یافته است.

ابراهیمی‌دریانی یادآور شد: بعد از اتمام شیمی‌درمانی بیماران باید به مدت ۶ ماه تا یک‌سال دارو‌های مهارکننده سیستم ایمنی بدن و همزمان با آن‌ها دارو‌های ضدویروس مصرف کنند؛ افرادی که پیوند مغز و استخوان یا سلول‌های بنیادی شده‌اند، باید بیش از این مدت، این دارو‌ها را استفاده کنند.
 
 
 
 
 
 
 
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *