آیا میدانید؛ قطب های عطارد بیش از آنچه که فکر کنید از یخ پوشیده شده است؟!

23:02 - 29 شهريور 1396
کد خبر: ۳۵۰۹۵۲
خبرگزاری میزان-محققان دانشگاه براون آمریکا اعلام کردند قطب‌های عطارد بیشتر از تصورات گذشته دانشمندان پوشیده از یخ هستند.

به گزارش گروه فضای مجازی ، در نظر عموم سطح سیاره عطارد با توجه به نزدیکی به خورشید گرم‌تر از آن است که بتواند دارای یخ باشد اما محققان در طول 30 سال گذشته در بررسی‌های متعدد خود به این نتیجه رسیده‌اند که در مناطقی از عطارد که معمولا در اکثر مواقع سال دارای سایه هستند می‌توان نشانه‌هایی از یخ را در اولین سیاره منظومه شمسی یافت.

حال محققان دانشگاه براون در یک بررسی به این نتیجه رسیده‌اند که میزان یخی که در عطارد وجود دارد بسیار بیشتر از مقداری است که پیش از این تصور می‌شد.

آیا میدانید؛ قطب های عطارد بیش از آنچه که فکر کنید از یخ پوشیده شده است؟!

در این تحقیق محققان این دانشگاه از سه دهانه جدید در نزدیکی قطب شمال عطارد نام برده‌اند که احتمالا دارای مخازن عظیمی از یخ است و بعلاوه محققان ثابت کرده‌اند که حجم کمتری از مخازن دارای یخ در نواحی اطراف قطب شمال عطارد نیز دیده می‌شود.

دکتر "آریل دویچ"( Ariel Deutsch) محقق ارشد این پروژه می‌گوید، فرضیه‌های پیشین نشان می‌داد در غارها و دره‌های عمیق عطارد می‌توان به یخ دست یافت اما ما نشانه‌هایی از وجود یخ را در بخش‌های دیگر عطارد یافته‌ایم که می‌تواند مجموع حجم یخ‌های این سیاره را افزایش دهد.

ایده وجود یخ در عطارد در سال‌های ابتدایی دهه 90 میلادی و در پی کشف غارهای متعدد در نزدیکی قطب شمال عطارد به ذهن دانشمندان خطور کرد.

آیا میدانید؛ قطب های عطارد بیش از آنچه که فکر کنید از یخ پوشیده شده است؟!

محور عطارد بر خلاف زمین دارای شیب نیست و به همین دلیل قطب‌های آن در تمام طول زمان گردش آن به دور خورشید نور آن را دریافت می‌کنند اما برخی از دره‌های عمیق و غارهای آن این شانس را دارند تا از تابش نور خورشید در امان باشند و با توجه به فقدان جو در عطارد دمای این نواحی به اندازه‌ای پایین خواهد آمد تا آب منجمد شده به صورت ثابت در آنها وجود داشته باشد.

با پرتاب فضاپیمای "مسنجر"(Messenger) به مدار عطارد و بررسی تصاویر و داده‌های مختلف ارسالی آن این حدسیات رنگ واقعیت به خود گرفتند.

مسنجر اولین فضاپیمایی است که به طور خاص برای مطالعه سیاره عطارد ساخته شده است.

ماموریت این فضاپیما تحقیق در رابطه با مواد شیمیایی، آب و هوای آن و میدان مغناطیسی موجود در عطارد بود.

این فضاپیما در اوت ۲۰۰۴ توسط موشک "دلتا ۲" به فضا پرتاب شد و در تاریخ ۳۰ مارس ۲۰۱۵ پس از ۱۱ سال، ماموریت این فضاپیما با کوبیده شدن به سطح سیاره تیر پایان یافت.

مسنجر با دریافت سیگنال‌های نوترونی از قطب شمال عطارد به نشانه‌هایی از وجود منابع ثابت آب منجمد در این ناحیه دست یافت.

با کمک محققانی از مرکز فضایی "گودارد"(Goddard) "سازمان فضایی آمریکا"(ناسا) دکتر دویچ موفق شد رسوبات گسترده‌ای در قطب شمال عطارد را شناسایی کند که در سه دهانه بزرگ قرار داشته و سطح آنها پوشیده از یخ بود.

دویچ در کنفرانس خبری خود گفت: به نظر ما با بررسی‌های بیشتر می‌توان به چند ناحیه دیگر در عطارد دست پیدا کرد که در آنها یخ وجود دارد.

وی افزود: این داده‌ها به ما کمک می‌کند تا بتوانیم به یک مدل کامل از نحوه توزیع آب و دیگر مواد در منظومه شمسی دست پیدا کنیم و از آن برای مطالعه سایر منظومه‌ها وکهکشان‌ها استفاده کنیم.

نتایج این تحقیق در نشریه علمی Geophysical Research Letters منتشر شده است.

 

منبع: ایسنا 

انتهای پیام



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *