سربلندی صنعت برق از آزمون تابستانه

9:00 - 30 شهريور 1396
کد خبر: ۳۵۰۹۰۹
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
صنعت برق تابستان امسال با رکورد مصرف برق بيش از 100 بار در طول 24 ساعت شبانه روز از مرز 50 هزار مگاوات و رکورد مصرف 55 هزار و 442 مگاوات در اواسط مرداد ماه، روزهای سخت خود را به پایان رساند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، با پایان یافتن تابستان بار سنگینی از دوش صنعت برق برداشته می شود. سنگینی که برای تابستان امسال بارها به بیش از 50 هزار مگاوات نیز رسید و صنعتگران این حوزه به همراه 74 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده را در آماده باش قرار داد.

بنا بر آمار مسئولان این حوزه در یک سال گذشته تنها نیم درصد به مشترکین برق افزوده شده ولی در مقابل رشد مصرف برق در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 6 درصد محاسبه شده، میزانی که ریشه در افزایش مصرف دارد.

روند رشد مصرفی که بیشتر به بخش خانگی اختصاص می یابد و حتی برای جلوگیری از خاموشی از طرح های ذخیره عملیاتی و یا مدیریت مصرف چاه های کشاورزی استفاده شد.

برنامه هایی که طی آن بخش مولد اقتصاد یعنی صنایع و کشاورزی به مدیریت بار خود می پرداختند تا توان پاسخ به نیاز مشترکین خانگی وجود داشته باشد.

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد مصرف برق بيش از 100 بار در طول 24 ساعت شبانه روز از مرز 50 هزار مگاوات گذشت و در نهایت 8 مردادماه پيک مصرف برق به بالاترين نقطه خود در طول تاريخ اين صنعت رسيد و عدد 55 هزار و 442 مگاوات هم در کارنامه ثبت شد.

اين در حالی است که روند رشد مصرف در کشورهای توسعه يافته صنعتی سالانه حدود 1 درصد است و برای پاسخ به تقاضا دو ماهه در سال سرمایه گذاری های کلان و بعضا بیش از 15 هزار میلیارد تومانی صورت نمی گیرد.

بنا بر اعلام توانیر برای عبور از تابستان سال جاری، آمادگی بیش از 98.5 درصدی نیروگاه ها و 99.5 درصدی شبکه انتقال در ساعات اوج مصرف، اجرای طرح های توسعه در بخش تولید و انتقال براساس اولویت‌های صنعت برق، افزایش ضریب بهره‌برداری از تجهیزات شبکه انتقال با توسعه طرح‌های حفاظت ویژه و همچنین طرح‌های مدیریت بار در حدود 4 هزار مگاوات امکان آن فراهم شد تا بیشترین نیاز مصرف در داخل کشور تأمین شود و روزهای گرم تابستان بدون خاموشی سپری شود.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *