آمریکا تلاش می‌کند خودش از برجام خارج شود و فقط تعهدات ما باقی بماند

15:12 - 29 شهريور 1396
کد خبر: ۳۵۰۸۴۴
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: آمریکایی ها تلاش می کنند مزایا و منافع حداقلی جمهوری اسلامی ایران از برجام را به حداقل یا به صفر برسانند و ما را درگیر تعهداتی کنند که منافع اقتصادی مورد نظر را نتوانیم بدست بیاوریم و خودشان با ادامه تحریم های ظالمانه از برجام خارج شوند و بنابر آن دارند تا از برجام یک ظرفیت مداوم تحریم ها علیه ما بسازند.

آمریکا تلاش می‌کند خودش از برجام خارج شود و فقط تعهدات ما باقی بماندبه گزارش گروه سیاسی ، سردار غلامرضا جلالی در نشست رؤسای کمیته پدافند غیرعامل دستگاه های اجرایی و مدیران کل استانداری های سراسر کشور در سالن همایش های سردار شهید حسن تهرانی مقدم سازمان ضمن گرامی داشت اعیاد غدیر و امامت و ولایت و آماده شدن برای اقامه عزای سیدالشهدا (ع)در ماه محرم گفت: انتخابات مستحکم و متقن ریاست جمهوری به جهان ثابت کرد که جمهوری اسلامی با هدایت مقام معظم رهبری دارای پشتوانه و چهره مردمی بسیار بالا می باشد و نتیجه انتخابات تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ارائه یک تصویر نظام مردم سالار دینی و مستحکم به جهانیان را در پی داشت که به اعتراف خیلی از کشورها و استراتژیست های جهانی انتخابات ما یک انتخابات آزاد، واقعی، پویا و کاملا جدی و فعال بود و برنده نهایی این انتخابات، رهبری معظم انقلاب، نظام جمهوری اسلامی و مردم و دولت مردمی کشور می باشند.

وی افزود: دوران رقابت های داخل خانوادگی انتخابات ریاست جمهوری تمام شده است و دولت منتخب مردم با اراده قوی و پولادین بنا دارد تا برنامه های جدی و مطالبات مردم و رهبر معظم انقلاب و مطالب برنامه دولت دوازدهم تدبیر و امید اجرایی نماید و ما باید پشتیبان و کمک کننده به دولت باشیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: تصویر کلی تهدیدات مورد توجه کشور به ما نشان می دهد علی رغم همه تبلیغات، دولت آمریکا کما فی سابق بدون توجه به اینکه چه جریان سیاسی در داخل کشور حاکم باشد به بدعهدی های خود ادامه می دهد و ما تغییر جدی قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری در رویکرد آمریکایی ها و دشمن نمی بینیم.

وی با بیان اینکه آمریکا تلاش می‌کند خودش از برجام خارج شود و فقط تعهدات ما باقی بماند افزود: آمریکایی ها تلاش می کنند مزایا و منافع حداقلی جمهوری اسلامی ایران از برجام را به حداقل یا به صفر برسانند و ما را درگیر تعهداتی کنند که منافع اقتصادی مورد نظر را نتوانیم بدست بیاوریم و خودشان با ادامه تحریم های ظالمانه از برجام خارج شوند و بنابر آن دارند تا از برجام یک ظرفیت مداوم تحریم ها علیه ما بسازند.

سردار جلالی با اشاره باینکه در شرایطی هستیم که باید با یک نگاه جدید و متنوع، ماهیت تهدیدات را مورد بازبینی و دقت قرار دهیم گفت: در دهه اخیر ماهیت تهدیدات در کشور ما تغییر کرده و به یک ماهیت پویا و ترکیبی از تهدیدات نرم، نیمه سخت و سخت تبدیل شده است و دشمنان تهدیدات هیبریدی یا ترکیبی را در دستور کار خود قرار داده اند و این طیف تهدیدات عبارت است از تهدیدات امنیتی، نظامی، سایبری، اقتصادی و فرهنگی که بصورت ترکیبی و هیبریدی از آن استفاده می شود.

وی تاکید کرد: آمریکایی ها به این جمع بندی رسیده اند استراتژی تک گزینه ای یعنی فقط با رویکرد نظامی یا صرفا امنیتی یا فقط اقتصادی علیه ایران کفایت لازم را نمی کند و هیچ استراتژی تک گزینه ای علیه ایران به کار گرفته نمی شود و کارایی ندارد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور افزود: آمریکایی ها درمنطقه با استفاده از ابزار نظامی رژیم صهیونیستی و عربستان سعی در معتبر و محتمل نشان دادن گزینه نظامی دارند اما با بررسی طیف تهدیدات شاهد آن هستیم که این طیف تهدید بخشی از آن تهدید نظامی و امنیتی و بخش تهدیدات غیر نظامی می باشد که باید هر دو را بصورت یک بسته ترکیبی دیده و به اجزای مختلف تهدید توجه کرد و شاید بتوان گفت که تهدید نظامی به آخر لیست تهدیدات علیه جمهوری اسلامی رفته اند. نه حذف شده اند و نه اولویت یکم هستند.

سردار جلالی عنوان کرد: بعد از فتنه 88، دشمنان با حمایت از جریان ها و تفکرات اپوزاسیون در داخل و عناصر مستقیم خود در خارج کشور سعی در نفوذ به کشور و حوزه های مختلف را دارد.

وی وابسته سازی در حوزه های مختلف از جنس مقررات و قوانین و پروتکل ها را دیگر رویکرد دشمن عنوان کرد و افزود: قوانین مالی و بانکی در چارچوب برجام تعریف و تصویب شده است اما شاهد هستیم که دشمنان با بازی با کلمات و ظرفیت های قانونی واژه ها یا پروتکل ها و مقررات بین المللی در جهت اهداف و منظور خود استفاده می کنند.

سردار جلالی خاطر نشان کرد: آمریکا می خواهد با توسعه و طراحی قوانین بین المللی و منطقه ای و شبکه بهم پیوسته مقررات و پروتکل ها بر روی کشور ما را کنترل و در بروکراسی غربی خود هضم کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: قوانین بین المللی مانند مقررات سند 2030، مقررات آب و هوایی پاریس، FATF ، کنوانسیون پالرمو و ... در مواردی با یکدیگر ارتباط دارد و بصورت شبکه ای و تورهای به هم بافته شده هستند که هر جریان به جریان بعدی ارتباط و دنبال می شود لذا ما باید در پیوستن به این تعهدات دقت لازم را داشته باشیم که این مقررات وقوانین ما را تحت فشار قرار ندهد و ما را مجبور به تغییر رفتار نکند.

وی افزود: P2C یا "فشار برای وادارسازی"، یکی دیگر از استراتژی هایی است که آمریکایی ها از ترکیبی از همه مؤلفه های قدرت سخت، قدرت نرم و قدرت نیمه سخت و همه مقررات و قوانین و ضوابط بین المللی و همه مولفه های ششگانه قدرت ملی در جهت وادار سازی و اعمال فشار علیه ما بکارگیری و استفاده می کند.

وی گفت: علی رغم اینکه ما تعهدات برجام را با شروط مقام معظم رهبری پذیرفته ایم ولی در عمل قوانین و مقررات و پروتکل های بهم پیوسته امکان استفاده از همه مزایایی که در پیش بینی اولیه با نگاه مثبت به برجام می‌شد، به ما نمی دهد و نمی توانیم استفاده کنیم.بنابراین در بررسی و پذیرفتن بعضی قوانین بین المللی، مقررات و پروتکل ها به لایه مخفی اشراف، کنترل اطلاعاتی و رفتاری پنهان شده و در این قوانین و مقررات باید دقت بیشتری کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه گفت: در حوزه زیرساخت ها شاهد این هستیم که سرمایه ها و دارایی های کشورها به نوعی در حال هوشمند شدن و تلفیق با زیرساخت های سایبری هستند و همه ابزارها و اجزاها در حوزه های مختلف صنعتی، نظامی، شهری را تحت تاثیر قرار می دهد.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: در آینده تمام زیرساخت های ما به سمت هوشمند شدن پیش می روند و طبیعتا در این هوشمند سازی، یک سری مزایا و خدمات و یک سری تهدیدات و آسیب ها گنجانده شده است و به نوعی همه آسیب ها و ضعف های نرم افزاری و سخت افزاری که در فضای سایبر وجود دارد بصورت یکپارچه وارد زیرساخت ها می شود.از این رو در توسعه زیرساخت ها و پرداختن به مؤلفه هوشمندسازی بایستی بر تهدیدات و آسیب پذیری های این فناوری ها باید دقت لازم را نمود.

وی افزود: ترکیبی از جنگ هوشمند سایبری غیرنظامی و هیبریدی در حال شکل گیری است و ما نباید به دنبال سناریوهای گذشته از تهدید باشیم.

سردار جلالی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش رسانه ها در افکار عمومی پرداخت و تصریح کرد: رسانه ها قابلیت شکل دهی به نوع افکار مردم نسبت به پدیده ها را دارند و آمریکایی ها تلاش می کنند به کمک رسانه، تغییرات اجتماعی را شتاب دهی کنند و به سمت منافع خود ببرند و با حمایت و سازماندهی از جریان غرب گرا بین قشرهای مختلف مردم و نظام در موضوعات اساسی و نظام ادراک و باور و ارزش در مردم و مسئولین شکاف و فاصله ایجاد کند.

وی نفوذ و وابسته سازی در زیرساخت ها و سرمایه ها و برنامه های کشور، تعبیه لایه شیطانی در فناوری به منظور جمع آوری و اشراف اطلاعاتی برای کنترل زیرساخت ها و تنگ گردن شبکه ها و حلقه ها، اعمال فشار از طریق استانداردها و پروتکل های نهادینه شده آشکار و پنهان و تلاش در تغییر رفتار با اعمال فشار و وادار سازی را از تهدیدات غیر نظامی علیه کشور برشمرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره باینکه برداشت ما از تهدیدات، یک نوع تهدید شبکه ای غیرنظامی توزیع شده از جنس قانون و مقررات می باشد که به وسیله قوانین و مقررات اعمال فشار می کند،تصریح کرد: نیازمند یک سری قوانین و مقرراتی هستیم که این دسته از تهدیدات را شناسایی و کنترل کند و با ایجاد بازدارندگی اجازه ورود تهدیدات به کشور را ندهد،بطور مثال در تعریف جرم جاسوسی، نیازمند بروزرسانی قوانین می باشیم و اگر جاسوسی را درست تعریف نکنیم قوانین نمی تواند مانع جاسوسی شود و بازدارندگی های لازم را ندارند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با یک رژیم تولید کننده تهدید به نام آمریکا علیه کشور مواجه هستیم که بین بازیگران مؤثر مانند رژیم صهیونیستی و عربستان و در برخی موارد کشورهای اروپایی تقسیم نقش می شود و تلاش می کنند بصورت سیستمی و منسجم همه تهدیدات و حوادث این حوزه را رصد، پایش، مدیریت و تقسیم کار کنند.

" درون سازی تهدیدات به شکل مدنی و اجتماعی "

سردار جلالی درون سازی تهدیدات به شکل مدنی و اجتماعی را یکی دیگر از ابعاد تهدیدات غیرنظامی برشمرد و افزود: ما برای شناسایی و تشخیص تهدیدات پویا ، متحرک ، ترکیبی و شبکه ای نیازمند رویکرد فعال ، پویا و ترکیبی هستیم.

وی افزود: نگاه آمریکایی ها به این صحنه، یک نگاه جنگی و تلاش برای تسلط و کنترل و اشراف اطلاعاتی از طریق انواع ابزارها و تحت فشار قرار دادن و وادارسازی در حوزه های اقتصادی، سیاسی ، نفت و ... است.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: در پروژه ها نباید صرفا نگاه اقتصادی و کارکردی داشت و در کنار مسائل اقتصادی، باید با یک نگاه تهدیدشناسی به تهدیدات شبکه سازی و وابسته سازی و وادارسازی توجه کرد.

وی عنوان کرد: سازمان پدافند غیرعامل با یک نگاه مستشاری داخلی تلاش می کند در جهت تشخیص و رصد و پایش دقیق تهدید در همه ابعاد به دستگاه های اجرایی کشور کمک کرده، ارتباطات این اجزا را کشف و شبکه های تهدید را احصا نموده و تهدیدات متناسب هر دستگاه را شناسایی کند.

سردار جلالی، مشاوره و کمک جهت تهیه طرح شناسایی و مقابله با تهدیدات متناسب با دستگاه های اجرایی و آموزش های طولی و عرضی مختلف مورد نیاز و کارگاهی و توانمند سازی مدیران در تشریح تهدیدات و راه حل ها، نظارت و راهبری بر موضوعات و رفع موانع و ارزیابی و رفع اشکال را از دیگر رویکردهای سازمان پدافند غیرعامل در سال جدید برشمرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور هماهنگی بین دستگاهی در مقابله با تهدیدات را ضروری برشمرد و گفت: اولین گام بعد از شناخت تهدیدات، تهیه قوانین ، مقررات ، استاندارد و پروتکل برای مقابله با تهدیدات می باشد.

وی، پویا و قابل تغییر بودن ماهیت تهدیدات، بروزسانی استراتژی های افندی دشمن را از چالش روبرو دانست و تصریح کرد: ممکن است این تهدیدات به طور مثال در حوزه تروریستی با ابزار داعش بروز کند و یا با حملات سایبری علیه کشور انجام شود و یا با متحد کردن دولت ها و تشجیع آنها علیه ما شکل بگیرد.

وی گفت: طبق اسناد منتشر شده در روزنامه نیویورک تایمز، آمریکایی ها صریحا اعلام کرده اند که فضای سایبر و در تمام زیرساخت های ایران که به فضای سایبر وابسته است ایمپلنت های نرم افزاری و سخت افزاری کار گذاشته ایم.لذا باید توجه داشته باشیم زیرساخت های ما جزء هدف های اصلی دشمن است.

سردار جلالی تلاش سیستماتیک دشمن برای تضعیف مؤلفه های فیزیکی و غیرفیزیکی قدرت ملی مانند: جایگاه رهبری، ارتباط مردم با دولت و حکومت، ، نهادهای انقلابی و باورهای دینی را یکی دیگر از برنامه های اصلی دشمن علیه ما عنوان کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تاکید کرد: برخی از قوانین و مقررات حقوقی کشور خاصیت بازدارندگی و ممانعت در برابر نوع جدید تهدیدات را ندارند و لازم است قوانین بازدارنده را تقویت کرد که امکان نفوذ و کنترل از بین برود.

سردار جلالی در بخش پایانی سخنان خود از ماموریت جدید سازمان پدافند غیرعامل برای مقابله با تهدیدات تروریستی خبر داد و گفت: بعد از حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی، مقابله با تهدیدات تروریستی در لیست پدافند غیرعامل قرار گرفته است که این موضوع به تایید و تصویب رهبر معظم انقلاب رسیده است.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *