آیا می‌توان پارتیشن رزرو شده سیستم در ویندوز را حذف کرد؟

19:30 - 29 شهريور 1396
کد خبر: ۳۵۰۸۱۸
نسخه‌های ویندوز 7، 8 و 10، در هنگام نصب سیستم عامل یک پارتیشن با عنوان پارتیشن رزرو سیستم (System Reserved) ایجاد می‌کنند.

به گزارش گروه فضای مجازی ، ویندوز در حالت عادی هیچ نامی به این پارتیشن اختصاص نمی‌دهد، بنابراین برای دیدن این پارتیشن می بایست از ابزار Disk Management یا ابزار‌های مشابه به آن استفاده نمایید. به عبارت دیگر این پارتیشن در لیست پارتیشن‌هایی که در ویندوز مشاهده می‌کنید، وجود ندارد.

 

پارتیشن رزرو شده ویندوز، برای اولین بار در نسخه ویندوز 7 استفاده شد، بنابراین در سیستم عامل‌هایی که پیش از ویندوز 7 عرضه شدند، چنین پارتیشنی وجود ندارد. در سیستم عامل‌های سرور مایکروسافت نیز، این پارتیشن در نسخه ویندوز سرور 2008 و پس از آن استفاده شد.

 

وظیفه پارتیشن رزرو شده سیستم چیست؟

 

این پارتیشن شامل دو بخش مهم می‌شود:

 

    داده‌های مربوط به پیکر‌بندی و مدیریت راه‌انداز سیستم:

    هنگامی که کامپیوتر خود را روشن می‌کنید، بخش مدیریت راه‌اندازی ویندوز (Windows Boot Manager)، داده‌های مربوط به راه‌اندازی سیستم را از فایل پیکربندی بوت (BCD) می‌خواند. پس از آن، بوت لودر از روی پارتیشن رزرو اجرا می‌شود و ویندوز از روی درایو مربوط بارگذاری شده و بالا می‌آید.

    فایل‌های راه‌انداز سیستم که برای رمز‌نگاری درایو‌ها با استفاده از BitLocker استفاده شده‌اند:

    اگر قصد داشته باشید درایو‌های کامپیوتر خود با استفاده از BitLocker رمز‌نگاری کنید، فایل‌های ضروری برای راه‌اندازی و بالا آمدن ویندوز در پارتیشن رزرو سیستم قرار می‌گیرند. در واقع، کامپیوتر از روی پارتیشن رزرو که رمز‌نگاری نشد، بوت می‌شود.

 آیا می‌توان پارتیشن رزرو شده سیستم در ویندوز را حذف کرد؟

پارتیشن رزرو شده سیستم چه زمانی ایجاد می‌شود؟

 

این پارتیشن در ویندوز 7، 100 مگابایت، در ویندوز 8، 350 مگابایت و در ویندوز 10، 500 مگابایت از فضای هارد دیسک را به خود اختصاص می‌دهد. معمولا در طول پروسه نصب ویندوز و پیش از آنکه فضای پارتیشن اصلی ویندوز اختصاص داده شود، ساخته می‌شود.

 

آیا می‌توان پارتیشن رزرو سیستم را پاک کرد؟

 

قبل از هر چیز، پیشنهاد می‌کنیم اگر پارتیشن رزرو سیستم مزاحمتی برای شما ایجاد نمی‌کند، آن را به حال خودش باقی بگذارید.

 

ولی اگر بنا به هر دلیلی قصد خلاص شدن از این پارتیشن را دارید، حتما ادامه مقاله را مطالعه نمایید. در ادامه دو روش برای رهایی از این پارتیشن را بررسی می‌کنیم و به این پرسش که آیا پس از نصب ویندوز می‌توان پارتیشن رزرو سیستم را پاک کرد یا خیر پاسخ می‌دهیم.

 

جلوگیری از ایجاد پارتیشن رزرو در هنگام نصب ویندوز

 

برای این منظور می‌بایست از یک ابزار پارتیشن‌بندی دیسک که قابلیت اجرا در هنگام نصب ویندوز را داشته باشد، استفاده نمایید. ساده‌ترین ابزار، Command Prompt است. مراحل زیر را انجام دهید:

 

    قبل از شروع به نصب ویندوز، کلید‌های Shift+F10 را فشار دهید تا پنجره Command Prompt باز شود.

    دستور diskpart را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید.

    با استفاده از ابزار diskpart یک پارتیشن جدید در دیسک ایجاد کنید. به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهید کل فضای دیسک را به یک درایو اختصاص دهید، ابتدا دستور select disk 0 را تایپ کنید. سپس با استفاده از دستور create partition primary یک پارتیشن جدید ایجاد شده و کل فضای دیسک به آن اختصاص می‌یابد.

    مراحل نصب ویندوز را ادامه دهید. در این مرحله، پارتیشنی را که ساخته‌اید، به‌عنوان درایو مورد نظر برای نصب ویندوز معرفی نمایید.

 

پاک کردن پارتیشن رزرو

 

پس از نصب ویندوز نیز امکان پاک کردن پارتیشن رزرو سیستم وجود دارد. ولی در این مورد، کار کمی پیچیده خواهد شد؛ زیرا می‌بایست پیش از پاک کردن پارتیشن رزرو، فایل‌های راه‌انداز ویندوز را از این پارتیشن به درایو اصلی که ویندوز بر روی آن نصب شده، انتقال دهید. این کار کمی سخت‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. تغییر در تنظیمات رجیستری سیستم، جابجایی فایل‌ها و بروز‌رسانی محل ذخیره سازی فایل‌های BCD تنها بخشی از اقداماتی است که باید برای این منظور انجام دهید. در ویندوز 8 همچنین می‌بایست یک بار محیط ریکاوری ویندوز را غیر‌فعال و سپس مجددا فعال نمایید. پس از انجام این مراحل می‌توانید پارتیشن رزرو سیستم را پاک کرده و فضای آن را به پارتیشن موجود در ویندوز اضافه نمایید.

 

تمام این کار‌ها امکان پذیر است و با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید مراحل انجام آن را بیابید. ولی به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌کنیم که این کار را انجام دهید. این نکته را هم نیز مد نظر داشته باشید که کمپانی مایکروسافت از این روش هیچ‌گونه پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین بهتر است برای به دست آوردن تنها چند صد مگابایت حافظه بیشتر، ریسک نکنید.

منبع: آی تی رسان

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *