آیا اروپایی‌ها به‌خاطر حفظ منافع ایران در برجام حاضرند رابطه‌شان با آمریکا را تیره‌ کنند؟

9:01 - 30 شهريور 1396
کد خبر: ۳۵۰۷۲۷
دسته بندی: سیاست
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها فارغ از آمدن این سیاستمدار و رفتن سیاستمدار دیگری نگاهشان به برجام یکی است و اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به‌صورت کلان به این نکته اصرار دارند که جمهوری اسلامی نباید توانایی هسته‌ای پیدا کند و نبایستی از نظر هسته‌ای به یک کشور مولد تبدیل شود و نباید عضو باشگاه هسته‌ای باشد.

کوشکیمحمدصادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی درباره اینکه آیا بین اروپا و آمریکا برسر تحریم های ایران در موضوع برجام، شکاف وجود دارد؟، بیان کرد: اولین نکته این است که آنهایی که از شکاف بین اروپا و آمریکا در قضیه برجام صحبت می‌کنند، به‌نظرم خیلی رویایی به مسئله نگاه می‌کنند و نگاهشان واقع‌بینانه نیست.

وی ادامه‌داد: کسانی‌که اینگونه سخن می‌گویند به این معناست که اروپایی‌ها در دوراهی دوگانه ایران و آمریکا، آمریکا را انتخاب نخواهند کرد، در عالم واقع اینگونه نیست. آیا اروپایی‌ها حاضر خواهند بود به‌خاطر اینکه منافع ایران در برجام حفظ شود، رابطه‌شان با آمریکا را تیره‌کنند؟ قطعاً چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

کوشکی تصریح‌کرد: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها فارغ از آمدن این سیاستمدار و رفتن سیاستمدار دیگری نگاهشان به برجام  یکی است و اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به‌صورت کلان به این نکته اصرار دارند که جمهوری اسلامی نباید توانایی هسته‌ای پیدا کند و نبایستی از نظر هسته‌ای به یک کشور مولد تبدیل شود و نباید عضو باشگاه هسته‌ای باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران  با طرح این سوال که ایران در قبال این بی‌اعتنایی آمریکایی‌ها به برجام چه کند؟گفت: آمریکایی‌ها محصولشان از برجام را چیده‌اند و همان‌طور که اوباما در نطق خداحافظی‌اش مطرح کرد، آمریکایی‌ها بدون شلیک یک گلوله از تفنگ کلت توانایی هسته‌ای ایران را نابود کردند و ذخایر اورانیوم غنی شده ایران را نابود کردند و عملاً به آنچه می‌خواستند رسیدند.

وی با بیان اینکه بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران هم با شدت وحدت در حال انجام است، اضافه کرد: دو هدف کلی آمریکایی‌ها از برجام همین بوده است نابودی کلی توان هسته‌ای ایران و تحمیل سنگین‌ترین فرم و مدل نظام بازرسی موجود بر ایران. این دو رخ داده و هیچ قدرتی هم نمی‌تواند آنها را وادار کند که به تعهدشان در برجام عمل کنند.

کوشکی خاطرنشان کرد: کما اینکه آمریکایی‌ها در این مدتی هم که به تعهداتشان عمل نکرده‌اند آسیبی ندیده‌اند. کدام نیرو است که بتواند آمریکا را وادار کند که به تعهداتش عمل کند؟

استاد دانشگاه تهران گفت: ایران در مواجهه با این عدم رعایت قوانین از سوی آمریکا یک راه دارد و آن هم اینکه وقتی می‌بینیم طرف مقابل به برجام پایبند نیست ما هم درباره برجام خودمان را معطل نکنیم وقتی که طرف مقابل مرتب نقص عهد می‌کند دلیلی ندارد که ما پافشاری کنیم به سندی که برای ما بهره‌ای نداشته و بیشترین بهره‌اش برای آمریکایی‌ها بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره اینکه چرا ایرانیان به‌خاطر تحریم‌های آمریکا نتوانستند از ظرفیت برجام استفاده کنند، تصریح کرد: ایران به همه تعهدات عمل کرده و دستمان با این وضعیت خالی شد و آمریکایی‌ها به هیچکدام از تعهداتشان عمل نکردند و ما هم اهرم فشاری نداشتیم تا آنها را وادار کنیم.

کوشکی یادآورشد: اگر ما گام به گام  اجرای تعهداتمان را مشروط می‌کردیم به اینکه آمریکایی‌ها نیز به تعهداتشان عمل کنند کار به اینجا نمی‌رسید ودستمان هم خالی نمی شد و اما در وضعیت کنونی آمریکایی‌ها هر روز تحریم‌ها را جدی‌تر می‌کنند وآنها را در کنگره بر علیه ما تصویب می‌کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *