رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شیوه‌ منحصر به فرد یزدی‌ها در پذیرایی از عزاداران حسینی

15:28 - 28 شهريور 1396
کد خبر: ۳۵۰۴۱۳
چای دادن در مراسم روضه خوانی یزدی آداب زیبایی دارد که به آن سنت «چای دادن با تال» گفته می‌شود.
سنت چای دادن با تال در مراسم روضه‌خوانی یزدی‌هابه گزارش گروه فضای مجازی ،برای کسی که یزدی نباشد و به مجلس روضه‌ای در این دیار وارد شود، شیوه تعارف چای در مراسم‌های روضه خوانی جالب و البته سئوال برانگیز است.

در مجالس روضه خوانی یزدی فردی به روی یک دست خود سینی‌های کوچک مسی یا استیل که به آن‌ها تال گفته می‌شود را می‌چیند و استکان‌های چای در آن‌ها قرار داده و به ترتیب خاص در مقابل مستمعان می‌گذارد.

وقتی وارد مجلس روضه‌ای می‌شویم و می‌نشنیم بیش از چند دقیقه طول نمی‌کشد که شخصی با عنوان چای بده مجموعه‌ای کوچک جلوی ما می‌گذارد و بدون دادن فرصت تشکر زود می‌رود.

وجود استکان چای داغ، وسط یک نعلبکی تمیز که در تال گذاشته شده و کنار آن مقداری قند وجود دارد، همگی نمادی از فرهنگ مردم دارالعباده بوده که فقط منحصر به مجالس روضه‌خوانی یزدی‌ها است.

برای شخصی که با حضور در روضه غرق در یک حال معنوی باشد تعارف کردن چای به صورتی که به دستش داده شود یا سینی چای برابرش بگیرند تا خودش از سینی قند و چای بردارد آزار دهنده است.

جلوگیری از پرت شدن حواس مستمعان در روضه یکی از مهمترین ویژگی‌های پذیرایی چای با تال در یزد است.

برخی از آداب پذیرایی چای با تال مربوط به چای بده است که از زمان انتخاب نوع چای در زمان خرید آغاز و تا عرضه آن در مراسم روضه خوانی ادامه دارد.

مقید بودن به موازین اسلامی امری باطنی است و رعایت جلوه‌های ظاهری که ریشه در اعتقادات دارد یکی از مهمترین ویژگی‌های چای بده در مراسم‌های روضه خوانی یزدی‌ها است.

زیبایی رنگ، طعم، ماندگاری مزه و مطبوع بودن از جمله دغدغه‌های بانی روضه است که فروشنده را به معرفی چای مناسب برای مجلس عزای حسین (ع) سوق می‌دهد.

دم کردن چند نمونه چای و انتخاب مطلوب‌ترین آن‌ها برای عرضه در روضه از دیگر فرآیند آماده‌سازی چای در مجلس روضه امام حسین (ع) در یزد است.

خیلی از مردم یزد نه فقط چای، بلکه خوراکی‌هایی که در دستگاه امام حسین (ع) تهیه می‌شود را متبرک دانسته و به این دلیل که نظری از جانب حضرت امام حسین (ع) متبرک است مشتاق دریافت آن هستند.

نگاه تیزبین و به خاطر سپردن چهره‌ها از دیگر ویژگی‌های چای بده است که باید با به خاطر سپردن چهره حاضرین در مجلس و افراد جدید الورود به روضه برای آن‌ها چای ببرد.

کسی که قرار است چای بده شود از پیشکسوتان می‌آموزد که مودب و موقر باشد، چای بده باید اول نکات اخلاقی را بیاموزد و لباسی خوب بپوشد.

مزاح نکردن، بذله‌گو نبودن، رعایت ادب، زیبا و باوقار بودن دروس مربوط به چای بده مراسم‌های روضه خوانی یزدی‌هاست که بر اهمیت و ارزش این سنت کهن می‌افزاید.

پوشیدن لباس‌هایی که اشکال مختلف یا نوشته‌هایی که جلب توجه می‌کند برای چای بده پسندیده نیست، چای بده دستبند و گردنبند نمی‌آویزد و سر و شکلش را به مدل ناپسند درست نمی‌کند.

چای‌بده ضمن چای دادن در برقراری نظم مجلس هم نقش مهمی ایفا می‌کند، مثلاً اگر با مستمعی کاری داشته باشند به چای بده می‌گویند و او پیام را می‌رساند.


 
 
 
 
منبع: ایسنا

برچسب ها: یزد چای میزان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *