باید به طور جدی به ساماندهی مسائل حاشیه‌نشینان بپردازیم/ گسترش اورژانس اجتماعی یک از ضرورت‌های اساسی است

10:40 - 28 شهريور 1396
کد خبر: ۳۵۰۲۷۵
دسته بندی: سیاست ، عمومی
معاون اول رئیس جمهور گفت: ساماندهی مسائل حاشیه نشینان که امروزه در حدود 11 میلیون نفر هستند و با وضعیت نامناسبی در اطراف شهرهای بزرگ مستقرند یکی از مسائلی است که باید به طور جد به آن بپردازیم.

اسحاقبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، اسحاق جهانگیری در مراسم تقدیر از مدیران برتر بهزیستی کشور در جشنواره شهید رجایی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: اهتمام به کاهش و کنترل آسیبهای اجتماعی یک مسئولیت مهم برای همه ماست و به طور مشخص دولت هم در این زمینه نقش اساسی بر عهده دارد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: هم در گزارش های رسمی و هم در رسانه‌ها با مسائل و‌آسیبهای ا جتماعی آشنا می شویم و در محل کار و زندگی همه ما نمونه‌هایی از این مسائل وجود دارد.

وی تاکید کرد: حتما گسترش اورژانس اجتماعی یک از ضرورتهای اساسی است که برای مقابله با آسیبهای اجتماعی توسعه یافته است ودولت هم باید از این اورژانسها حمایت کند تا اقداماتشان توسعه بیشتری پیدا کند.

جهانگیری افزود: متاسفانه آسیب‌های اجتماعی در کشور ما به مرحله‌ای رسیده که باید همه ارکان نظام برای مقابله ، کاهش و کنترل آن بسیج شوند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برگزاری جلسه‌ای از دو سال قبل در بالاترین سطح خود درباره آسیبهای اجتماعی، گفت: از ابتدای زمان مسئولیتم چنین جلسه مهمی با حضور سران سه قوه و تمامی افراد موثر از ارگان‌های نظام و وزرای اصلی تصمیم گیر و مرتبط، آن هم با مدیریت رهبر معظم انقلاب در سه تا چهار ساعت و برای چندین بار برای پرداختن به آسیب‌های اجتماعی برگزار شده بود.

وی تاکید کرد: برآورد این جلسات تصمیم گیریها و نتایج مهمی بود که سرفصلهای مؤثری را درباره پرداختن به آسیبهای اجتماعی در اختیار همه ارگان‌های نظام قرار داد.

جهانگیری تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول شد تا به موضوع آسیبهای اجتماعی بپردازد. همچنین شورای اجتماعی هم که ریاستش با یکی از وزرا بود به رئیس جمهور سپرده شد تا مسائل و ریشه های آسیبهای اجتماعی به طور جدی تری در دستور کار قرار بگیرد.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: وزارتخانه های کشور، تعاون کار و رفاه اجتماعی و همچنین سازمان بهزیستی از جمله وزارتخانه‌ها وارگان‌هایی هستند که از آن روز قدمهای مهمی درباره آسیبهای اجتماعی برداشته اند.

وی گفت: پیشگیری ازایجاد آسیبهای اجتماعی کارا صلی است و پیشگیری مهمتر از درمان است.

جهانگیری با بیان اینکه آسیب دیدگا اجتماعی باید به عنوان بیمار دیده شوند،گفت: آسیبهای اجتماعی می تواند حیات مادی و معنوی جامعه را با خطر جدی مواجه کنند.

وی با اشاره به اولویت‌های اصلی در آسیبهای اجتماعی گفت: ساماندهی مسائل حاشیه نشینان که امروزه در حدود 11 میلیون نفر هستند و با وضعیت نامناسبی در اطراف شهرهای بزرگ مستقرند یکی ازمسائلی است که باید به طور جد به آن بپردازیم .

معاون اول رئیس جمهور افزود: اعتیاد، یکی دیگر از اولویت‌های اصلی در موضوع آسیبهای اجتماعی است که در دستور کار دستگاه‌های دولتی قرار گرفته خصوصا شکل جدید مواد مخدر که به یکی از نگرانی‌های جدی مبدل شده و همچنین گسترش این پدیده به جوانان وزنان دغدغه‌های زیادی ایجاد کرده است و باید به معتادان به چشم بیمار نگاه کرد.

جهانگیری عنوان کرد: طلاق نیز مسئله مهمی است که به عنوان یک آسیب بزرگ اجتماعی در دستور کار رسیدگی است و آمار در این زمینه نگران کنده است، کانون خانواده در همه جوامع خصوصا در ایران جزو مهمترین کانونهای اصلی پیشگیری کننده از آسیبهای اجتماعی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه مفاسد اخلاقی نیز جزو مواردی است که به عنوان یک آسیب اجتماعی باید به آن بپردازیم، گفت: مناطق جرم خیز هم باید مورد توجه قرار گیرد واز اولویت‌های ما است و درکنار آنها مسائل دیگری هم هست که باید جدی گرفته شود و نمی توانیم به راحتی از کنارشان بگذریم.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: برای پرداخت به آسیبهای اجتماعی نمی توان با شیوه خشن و تند برخورد کرد و پاک کردن صورت مسئله موضوع را از بین نمی برد بلکه باعث پیچیده تر شدن آن می شود. اینکه مردم در معرض آسیبهای اجتماعی‌اند را باید پذیرفت وبا راههای علمی، اصولی و دقیق با آنها مواجه شد.

جهانگیری عنوان کرد: اینکه امروز بهزیستی، اورژانس‌های اجتماعی زیادی را  با افراد متخصص در این زمینه  در اختیار جامعه قرار داده ،می خواهد بگوید برای رفع این آسیب‌ها باید به نخبگان و افراد مرتبط با این قضایا متوسل شد و از آنها کمک خواست تا اینکار به صورت ریشه ای حل شود.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *